2010
Trwa generalny pomiar ruchu

Do najbardziej obciążonych dróg wojewódzkich należą przede wszystkim wylotówki z miast i połączenia ważnych dróg krajowych.

- Największe natężenie ruchu zanotowaliśmy 5 lat temu na szosie nr 223 między Białymi Błotami a Bydgoszczą – mówi naczelnik Wydziału Planowania ZDW, Ryszard Gilewski. - Przejeżdża tam aż 16 tysięcy pojazdów na dobę. Drugim newralgicznym miejscem jest wyjazd z Brodnicy w kierunku Rypina na DW nr 560. Tam ruch jest na takim samym poziomie.

Bardzo dużo pojazdów przejeżdża też przez DW nr 552, która wciąż jest połączeniem mostu autostradowego z krajową "jedynką". Poza tym mocno obciążone są drogi wojewódzkie przecinające Żnin, Tucholę, Mogilno i Chełmno. - Badania są przeprowadzane co 5 lat. Odbywają się one nie tylko na naszych drogach. Równolegle prowadzi je GDDKiA. Pozwalają one lepiej nam planować inwestycje i remonty. W tej chwili jesteśmy w trakcie badań. To nie jest jednorazowa operacja. Ruch jest badany w różnych miesiącach. W sumie będzie to 6 badań. Końcowe opracowanie będzie gotowe w połowie przyszłego roku. W tej chwili trudno wyrokować w jakich miejscach można spodziewać się największego wzrostu potoków pojazdów. Jednak pewne jest to, że na zdecydowanej większości dróg będziemy mieli do czynienia z coraz większą liczbą pojazdów - dodaje Ryszard Gilewski.

 
Turbinowe ronda w Białych Błotach

Na najbardziej obciążonej drodze Bydgoszcz-Białe Błota drogowcy z ZDW  przygotowują się do dwóch  inwestycji. 
Natężenie ruchu na wylocie z Bydgoszczy w kierunku drogi krajowej nr 10 sięga 16,5 tysiąca pojazdów na dobę. - To jedno z kryteriów, które decyduje o kolejności remontów i  planowanych inwestycji – wyjaśnia naczelnik Wydziału Planowania i Rozwoju Sieci Drogowej ZDW w Bydgoszczy, Ryszard Gilewski. - Na skrzyżowaniu dróg do Trzcińca i na osiedle Miedzyń powstanie jedno z pierwszych rond turbinowych w regionie. Rondo jest zaprojektowane w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się.

Ponieważ pojazdy są w naturalny sposób kierowane na odpowiednie wyloty ronda zmniejsza to ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami. Na głównym kierunku Bydgoszcz-Szubin znajda się po dwa pasy ruch, dzięki czemu przejazd będzie bardziej płynny. Zaprojektowano również wydzielony pas na kierunku Bydgoszcz ul. Szubińska - Bydgoszcz Miedzyń, znajdujący się poza rondem. Do 30 września  opracowany będzie projekt.

- Następnie będziemy ubiegać się o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej w ramach specustawy. Budowa ruszy prawdopodobnie w przyszłym roku w ramach posiadanych środków finansowych. Inwestycję prowadzimy wspólnie ze starostwem bydgoskim i gminą Białe Błota – wyjaśnia zastępca dyrektora ZDW, Sebastian Borowiak.

Prawdopodobnie podobne rondo powstanie w Białych Błotach przy skrzyżowaniu Szubińskiej  z Czerską i Kapliczną. - W tej chwili jesteśmy po audycie bezpieczeństwa. Drogowcy z  GDDKiA do pierwszego projektu zgłosili zastrzeżenia. Obawiali się, że tradycyjne rondo wybudowane tuż za węzłem może tamować ruch. Dlatego prawdopodobnie powstanie tam  również rondo turbinowe usprawniające ruch na najbardziej obciążonym kierunku. Tereny  pod ta inwestycję są już wykupione – dodaje Sebastian Borowiak.

W załączeniu jedna z koncepcji ronda w Białych Błotach przy skrzyżowaniu Szubińskiej z Czerską i Kapliczną.

Koncepcja [PDF]

 
Remonty na półmetku
W tym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich wyremontuje ponad 90 kilometrów dróg. Najbardziej zniszczone odcinki są zabezpieczane asfaltową emulsją i grysem. Nowe dywaniki są kładzione przede wszystkim na terenach zurbanizowanych.
W tym roku najwięcej dróg będzie wyremontowanych przez tak zwane powierzchniowe utrwalenie. - To nie tylko wylanie asfaltowej emulsji i rozsypanie grysu - mówi naczelnik Wydziału Dróg ZDW w Bydgoszczy, Roman Stanisławski. - Bardzo często tego typu prace powiązane są z profilowaniem jezdni oraz  ze ścinką pobocza. Czasami dochodzi do tego korekta krawędzi jezdni. Dzięki temu zachowane są dotychczasowe parametry drogi. Jednak najważniejsze jest dla nas jej zabezpieczenie szosy przed dalszą degradacją. Zabezpieczona struktura nawierzchni na styku z kołami pojazdów chromi  konstrukcję jezdni przed dostępem wody w okresie zimowym, jednocześnie wpływając na jej żywotność.


Większość prac drogowcy planują  zakończyć do końca września. Jednak wiele zależy od warunków atmosferycznych. Tego typu robót nie można wykonywać w czasie opadów. Powoli kończą się prace przy utrwaleniu nawierzchni między Trzęsaczem i Włókami na DW 256. To jedno z bardziej malowniczych miejsc w regionie. Szosa schodzi serpentyną do Doliny Dolnej Wisły. -

Po remoncie droga będzie wyposażona w korytka odwadniające. Dzięki temu w czasie intensywnych opadów deszczu krawędzie jezdni nie będą rozmywane i powstające zanieczyszczenia będą odprowadzane poza korpus drogi. Te prace na 1,7-kilometrowym odcinku kosztowały nas blisko pół miliona złotych. Z tej trasy korzysta sporo mieszkańców z bydgoskiej dzielnicy Fordon, którzy wyjeżdżaja w kierunku Gdańska - dodaje Roman Stanisławski. 

Znacznie dłuższy odcinek w tej technologii remontowany jest na trasie Golub-Dobrzyń - Zbójno. W sumie będzie to aż 13 km. Z kolei pod Włocławkiem remont został zaplanowano na DW nr 557 między Rypinem a Rogowem. - Tego typu prace są znacznie tańsze niż  kładzenie nowych nakładek - wyjaśnia zastępca dyrektora ZDW w Bydgoszczy Sebastian Borowiak. - Dlatego w tym roku w ten sposób wyremontujemy aż 85 km naszych tras. Na klasyczne modernizacje zarezerwowaliśmy taką sama pulę pieniędzy, ale wystarczy ona tylko na 5,4 km nowych dróg. W Gniewkowie kończy się przebudowa ulic Toruńskiej i Kilińskiego. Oprócz nowego dywanika dobudujemy tam chodniki, zatoki autobusowe i miejsca parkingowe. Z kolei w Łysomicach odnawiamy nawierzchnię na ponad kilometrowym odcinku newralgicznej drogi nr 552. Niestety, wciąż pełni ona rolę obwodnicy Torunia. Przez to ulega zdecydowanie szybszej degradacji, tworzą się koleiny. By ją wzmocnić po frezowaniu planujemy  ułożyć  siatkę szklano – węglanową przykrytą asfaltem. Staramy się też najbardziej uciążliwe dla kierowców prace prowadzić nocą, gdy natężenie ruchu jest najmniejsze. Jednak podobnie jak mieszkańcy czekamy przede wszystkim na zakończenie budowy odcinka autostrady A-1 Nowe Marzy-Toruń. Dopiero wówczas jest szansa na to, że ta trasa odetchnie. Inwestycje w Gniewkowie i Łysomicach podobnie jak jeszcze kilka innych zakończymy najpóźniej do połowy października. Po tym terminie co prawda mogą trwać jeszcze prace wykończeniowe takie jak  zagospodarowanie terenu zielenią. Nie powinno to jednak powodować utrudnień.


Kilka przykładów:
1. Modernizacje:
- ul. Podgórna w Brodnicy DW nr 560
- ul. Grudziądzka i Sikorskiego w Wąbrzeźnie DW nr 534
- ul. Sikorskiego i Kilińskiego w Gniewkowie DW nr 246
- DW nr 214 w Warlubiu
- DW nr 541 w Tłuchowie


2. Utrwalenia
DW nr 256 Włóki-Trzęsacz - 2km
DW nr 554 Golub-Dobrzyń - Zbójno 13 km
DW nr 597 Unisław-Rzęczkowo - 10 km

Zdj. Kończy się powoli remont DW nr 272 w Grupie w powiecie świeckim. W tym roku na zlecenie ZDW w Bydgoszczy odnowionych zostanie ponad 90 km dróg w całym regionie.

 
Dziś czas na DIS

Do 15 września będą przyjmowane wnioski na kolejne wspólne inwestycje gmin i ZDW

Nowe chodniki, autobusowe zatoki, barierki ochronne, oznakowanie - Zarząd Dróg Wojewódzkich wspólnie z gminami będzie poprawiał bezpieczeństwo na najważniejszych drogach w regionie.

Ruszyły negocjacje przy nowym programie "Drogowa Inicjatywa Samorządowa" (DIS). Jest on podobny do wcześniej realizowanych "schetynówek". Tam jednak gminy musiały dzielić się kosztami z wojewodą.

- W przypadku "DIS"-u 60 procent kosztów inwestycji będą pokrywały gminy, a resztę zabezpiecza samorząd województwa - wyjaśnia zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, Sebastian Borowiak. - Dzięki tej współpracy w wielu miejscowościach uda się znacznie poprawić bezpieczeństwo. Będziemy wspólnie finansować między innymi budowę chodników, azyli dla pieszych, budowę zatok autobusowych, ścieżek rowerowych, ciagów. Dla kierowcy mijającego na swojej trasie kilkadziesiąt wiosek i miasteczek nie są to ważne inwestycje. Jednak dla mieszkańców tych miejscowości mają kluczowe znaczenie. Pozwalają bezpiecznie dojść na przystanek, do szkoły albo kościoła. To kolejny ważny krok w kierunku ograniczenia liczby wypadków na naszych drogach.

Wnioski do 15 września
W tym roku wszystkie gminy, które zgłosiły się do programu i spełniły kryteria otrzymają dofinansowanie. - Kilka samorządów musieliśmy odrzucić ze względu na niewystarczający wkład własny. Teraz musimy jeszcze sprawdzić czy są przygotowane do inwestycji, czy posiadają niezbędną dokumentację projektową i zezwolenia. Powinniśmy to zakończyć do 15 września. Chcemy, by realizacja wszystkich zadań zakończyła się jeszcze w tym roku - dodaje zastępca dyrektora ZDW w Bydgoszczy, Sebastian Borowiak.

Urzędnicy liczą, że kolejna edycja programu spotka się ze większym zainteresowaniem. Zostanie na nią zagwarantowana też większa pula pieniędzy. Wnioski od gmin gotowych podzielić się kosztami inwestycji w obrębie dróg wojewódzkich w przyszłym roku będą przyjmowane do 15 września bieżącego roku.


Kilka przykładów
Podbydgoskie Osielsko zdecydowało się na wybudowanie chodnika na ulicy Koronowskiej w Maksymilianowie oraz poszerzenie jezdni. Na razie będzie to 300 metrów, ale gmina chce kontynuować zadanie w przyszłym roku. W tej chwili droga nr 244 stanowi nieformalną północna obwodnicę Bydgoszczy.
W gminie Lubicz pod Toruniem chodnik powstanie w Grębocinie. Przez miejscowość przebiega ważna droga wojewódzka nr 552 łącząca most autostradowy na Wiśle z Łysomicami i krajową "jedynką.
W Laskowicach w powiecie świeckim również powstanie chodnik. W kolejnych latach gmina Jeżewo chce dokończyć tę inwestycję w ramach programu „DIS“ poprzez budowę kolejnych chodników i pieszojezdni.
Największa inwestycja będzie realizowana w gminie Unisław. W tej miejscowości po lewej stronie ul. Toruńskiej (DW nr 551) na odcinku blisko 2 kilometrów powstanie kanalizacja deszczowa. Piesi będą mogli też korzystać z nowego chodnika. Gmina wspólnie z Samorządem Województwa wyda na tę inwestycję blisko 1,4 mln zł.
Gmina Chełmża zbuduje natomiast 2 półkilometrowe chodniki w miejscowości Dźwierzno
oraz krótsze odcinki w Zelgnie. To kontynuacja zadania w ramach którego wcześniej wybudowano między innymi ścieżkę pieszo-rowerową w Kończewicach. Nowe chodniki powstaną też w Sławkowie, Kiełbasinie i Grzywnie.
We wsi Wybudowanie Michałowo w gminie Brodnica powstanie kanalizacja deszczowa o długości 840 m przy drodze nr 544. Do 15 września gmina, podobnie jak wiele innych, chce złożyć wniosek DIS na dokończenie tej inwestycji poprzez budowę chodnika w przyszłym roku.


Lista wszystkich gmin biorących udział w programie: Kowalewo Pomorskie, Chełmża, Golub-Dobrzyń, Unisław, Chełmno, Jeżewo, Kowal, Lubicz, Osielsko, Bobrowo, Rogowo, Brodnica


DIS w liczbach
Łączna wartość zadań - 5,141 mln zł
Wkład gmin - 3,106 mln
Wkład województwa - 1,946 mln

 
Lista zadań do realizacji w trybie Drogowej Inicjatywy Samorządowej w roku 2010

W dniu 10 sierpnia 2010 r. Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego Uchwałą Nr 61/1037/10  wybrał zadania do realizacji w trybie Drogowej Inicjatywy Samorządowej. Wyboru zadań realizowanych w trybie DIS dokonano w celu przeprowadzenia negocjacji przedumownych przy uwzględnieniu wysokości środków przyznanych Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy na dany rok budżetowy.

załącznik

 


Strona 5 z 6

RPO W KP