Rok w kilometrach

Wczesna zima pokrzyżowała część planów ZDW w Bydgoszczy. Jednak ten rok był przełomowy pod względem liczby remontów i inwestycji.

W 2010 roku ZDW prowadził kilka dużych inwestycji. - Najwięcej prac toczyło się na DW nr 241 (Sępólno-Nakło-Kcynia) oraz na DW nr 560 (Brodnica-Rypin-Sierpc). Na tej pierwszej w Paterku pod Nakłem powstało nowe rondo. Natomiast w Rypinie zupełnie nowy kształt otrzymało rondo im marsz. Masseny. To pierwsze rondo turbinowe w regionie. Niestety wczesna zima przeszkodziła wymalowaniu oznakowania poziomego, co sprawia, że na razie ruch odbywa się tam na tradycyjnych zasadach. Ze względu na rozszerzenie zakresu prac przebudowa DW nr 560 zakończy się w połowie przyszłego roku. W Paterku natomiast nie udało się położyć ostatniej, warstwy ścieralnej asfaltu na rondzie. Poza tym zakończyliśmy przebudowę DW nr 534 na odcinku Grudziądz - Radomin. – mówi naczelnik Wydziału Inwestycji ZDW, Piotr Jaworski. Te inwestycje były możliwe przede wszystkim dzięki pieniądzom z Regionalnego Programu Operacyjnego. ZDW w 2010 roku wykorzystał 110 mln zł z unijnych funduszy.

W mijającym roku najwięcej dróg zostało wyremontowanych przez powierzchniowe utrwalenie, czyli wylanie cienkiej warstwy asfaltowej emulsji i wprasowanie w nią grysu. Tak zabezpieczona droga w dobrym stanie może wytrzymać kilka lat. - Tego typu prace często były powiązane wcześniej z profilowaniem jezdni oraz  ze ścinką poboczy. Dzięki tym wszystkim zabiegom nie musimy obawiać się wysypu dziur wiosną, a kierowcy mają niecowiększy komfort jazdy – tłumaczy naczelnik Wydziału Dróg ZDW, Roman Stanisławski. Tego typu prace wykonano między innymi na DW nr 256 (Włóki-Trzęsacz), DW nr 554 (Golub-Dobrzyń – Zbójno) i DW nr 597 (Unisław-Rzęczkowo). W ten sposób wyremontowane zostało 85 km wojewódzkich tras za kwotę 6,5 mln zł. ZDW wykonał także remont mostu na DW 240 za kwotę blisko 2 mln  zł w miejscowości  Rudzki Most.

Nowe nakładki powstały przede wszystkim na terenach zurbanizowanych, miedzy innymi w Gniewkowie (DW 246), Brodnicy (DW 560), Wąbrzeźnie (DW 534,), Łysomicach (DW 552), Kończewicach (DW 551), Lipnie (DW 559) i kilku innych miejscowościach. W ten sposób wyremontowane zostało 5,5 km odcinków dróg wojewódzkich za kwotę 7 mln zł.
W 2010 roku ruszyła też Drogowa Inicjatywa Samorządowa, czyli program przebudowy dróg lokalnych finansowany wspólnie przez gminy oraz samorząd województwa. Zarezerwowana na niego ponad 5 mln zł. Największą inwestycją w jej ramach może pochwalić się gmina Unisław, która na ul. Toruńskiej wybudowała kanalizację deszczową oraz jest w trakcie budowy 2-kilometrowego chodnika. Prace powinny się zakończyć w maju przyszłego roku.

Bardzo ważnym elementem do dalszych realizacji dużych inwestycji drogowych na kolejne lata było zlecenie 9 dokumentacji projektowych. - W roku 2011 skupimy się na kontynuacji prac związanych z inwestycjami DIS oraz na projektowaniu nowych odcinków dróg – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. -  Zaplanowana jest też  przebudowa ostatniego 15-kilometrowego odcinka DW nr 534 od Szafarni do Cetek.


Rok w kilometrach
-    Powierzchniowe utrwalenia – 85 km
-    Odnowy 5,4 km
-    Inwestycje –
- DW nr 241 - 23,1 km
- DW nr 560 - 32,6km
- DW nr 534 – 48,4 km

 

RPO W KP