2011
Rok na drogach

Koniec modernizacji DW nr 534, kilka ważnych remontów i kosztowna zima – tak najkrócej można podsumować mijający, 2011 rok na drogach wojewódzkich na Kujawach i Pomorzu.
- W tym roku prowadziliśmy kilka dużych inwestycji - mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Jedną z nich  było rozpoczęcie ostatniego etapu  przebudowy DW nr 534 łączącej Grudziądz, Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Rypin. Przebudowaliśmy 15 kilometrów tej trasy pomiędzy  Szafarnią i Cetkami. Oprócz nowej  nawierzchni zakres prac obejmował dobudowanie nowej konstrukcji  poboczy. Do tego  dochodzi przebudowa zatok autobusowych, przepustów pod drogą i zjazdami, wykonanie  nowego oznakowania poziomego i pionowego.  Inwestycja kosztowała 34,7 mln zł, z czego  aż 29,5 mln stanowi unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego  województwa Kujawsko-Pomorskiego. Trwają też prace na DW nr 252. Modernizowany jest 25- kilometrowy odcinek pomiędzy Zakrzewem i Włocławkiem. Zakres prac jest  podobny. Roboty na tej drodze potrwają do końca września przyszłego roku. Wiosną odbieraliśmy także DW nr 560, która została zmodernizowana od Brodnicy do Rypina i dalej w stronę granicy województwa oraz fragment DW nr 241 z rondem w Paterku pod Nakłem.

Więcej…
 
Długa szeroka i bezpieczna

Po 3 latach kończy się przebudowa  wojewódzkiej drogi  nr 534 łączącej Grudziądz, Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Rypin. Kierowcy zyskali w sumie 75 kilometrów równej i co ważniejsze  bezpiecznej trasy.
- Jak na razie to nasza największa inwestycja - mówi dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Kosztowała nas 121 mln złotych. Mamy jednak pewność, że to dobrze wydane pieniądze. Liczba wypadków na przebudowanej trasie spadła o połowę. Nawierzchnia jest równa i szorstka, a konstrukcja drogi solidna. Autobusy zatrzymują się w zatokach. W miejscowościach powstały chodniki. Poprawiliśmy widoczność na wielu skrzyżowaniach, niektóre przebudowaliśmy. Zadbaliśmy o azyle dla pieszych oraz wyspy spowalniające ruch przy wlotach do niektórych miejscowości. To wszystko w istotny sposób podniosło poziom bezpieczeństwa na drodze.
Przebudowa trasy nie byłaby możliwa bez funduszy unijnych. Ponad 100 mln złotych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zagwarantował Urząd Marszałkowski. – Obecnie modernizowane drogi spełniają europejskie standardy dzięki czemu podróżujemy coraz bezpieczniej– podkreśla marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki. – Sukcesywnie poprawiamy stan wszystkich pozostałych.

Więcej…
 
Most gotowy na święta

Kończy się remont mostu w Legbądzie. Otwarcie obiektu dla ruchu zaplanowano na 20 grudnia. Wykonawca w niecałe pół roku przebudował ważną przeprawę na DW nr 237 pomiędzy Czerskiem i Tucholą.
  
Wyjątkowo krótki czas remontu to efekt prowadzenia prac na całej szerokości przeprawy. Do tego niezbędne było zbudowanie tymczasowej przeprawy. Kierowcy będą z niej korzystać do 20 grudnia. – Następnie ruch wróci na zmodernizowany obiekt – wyjaśnia Zbigniew Brychczyński, kierownik  Zespołu d.s. Mostów w ZDW w Bydgoszczy. – Stara konstrukcja została rozebrana łącznie ze ścianami czołowymi. Można powiedzieć, że powstał nowy most. Znalazło się na nim miejsce na szeroki chodnik wraz ze ścieżką rowerową. Ważniejsze jest jednak to, że zwiększyliśmy  nośność tego obiektu. Do tej pory mogły z niego korzystać pojazdy o masie do 15 ton. Teraz w praktyce mogą z niego korzystać wszystkie pojazdy, ponieważ nośność wynosi 40 ton.
Podstawowe prace kończą się zgodnie z terminem. Wykonawca, firma „Most” z Sopotu dotrzymała słowa, że przed zimą obiekt będzie gotowy. Po otwarciu mostu będą toczyły się jeszcze drobne prace wykończeniowe, ale nie będą one wiązały się z utrudnieniami dla kierowców.

Nowy most w Legbądzie
- Długość – 24 m
- Szerokość – 11,3m
- Prace trwały 5 miesięcy

 
Jak na startowym pasie

Na kilku odcinkach DW nr 252 pomiędzy Inowrocławiem i Zakrzewem zainstalowane zostaną ledowe „kocie oczka”. To nowoczesne rozwiązanie  znacznie poprawiające bezpieczeństwo po zapadnięciu zmroku.
 
- Pierwszy raz będziemy instalować te elementy na tak dużą skalę - mówi  zastępca dyrektora ZDW w Bydgoszczy, Sebastian Borowiak. - Dwa lata  wcześniej podobne elementy zainstalowaliśmy w Mruczynie pod Żninem na  skrzyżowaniu DW nr 251 i DW nr 253. Od tego czasu liczba zdarzeń drogowych  znacząco tam spadła. Droga po zapadnięciu zmroku przypomina pas startowy na  lotnisku. Dzięki aktywnym elementom odblaskowym wbudowanym w jezdnie  doskonale widać oznakowanie poziome. Tą nowoczesną technologię zastosujemy  teraz na DW nr 252 w powiecie inowrocławskim. 270 sztuk ledowych "kocich  oczek" zostaną wbudowane przy wyspach spowalniających ruch, które powstały  przed wjazdem miejscowości. Dodatkowo w tych miejscach zainstalowane zostały  już wcześniej znaki aktywne. Liczymy, że po zakończeniu wszystkich prac DW  nr 252 będzie jedną z najbezpieczniejszych w regionie. Kolejne 100 sztuk  tych elementów zamontujemy na fragmecie DW nr 246 łączącej podnakielski  Paterek z Szubinem. Aktywne "kocie oczka zostaną zainstalowane na  niebezpiecznych łukach w pobliżu miejscowości Wieszki.

Więcej…
 
Zamknięty przejazd

W sobotę o godzinie 7 rano zamknięty zostanie przejazd kolejowy na DW nr 239 w Laskowicach. Utrudnienia potrwają do 30 listopada. Są one związane z rewitalizacją linii kolejowej Bydgoszcz-Tczew.

Objazd z Laskowic w kierunku Świecia zostanie poprowadzony przez DW nr 272 do Jeżewa, a  następnie przez lokalną drogę przebiegającą przez Taszewskie Pole, Ernestowo, Dziki do Sulnowa. Tam na skrzyżowaniu kierowcy wyjadą ponownie na DW nr 239. W ten sam sposób kierowane będą też pojazdy ze Świecia w stronę Laskowic.  - To rozwiązanie zgłoszone  przez inwestora, które zostało przez nas zaakceptowane. W sobotę sprawdzimy również, czy trasa objazdu jest odpowiednio oznakowana - mówi Katarzyna Bałażyk z Wydziału Dróg ZDW w  Bydgoszczy.

 


Strona 1 z 13

RPO W KP