2011
Drogi na lata

To ostatni dzwonek na zaplanowanie i wykonanie prac przy podziemnym uzbrojeniu w ciągu wielu ważnych wojewódzkich dróg. – Po przebudowie nie pozwolimy rozkopywać dróg, by układać kolejne instalacje – ostrzegają drogowcy.

W tym roku powstają dokumentacje przebudowy kilku ważnych tras. Są to między innymi odcinek DW nr 251 między granicą województwa a Żninem, DW 548 pomiędzy Wąbrzeźnem i Stolnem oraz DW nr 254, zapewniająca komunikację pomiędzy Bydgoszcz, Łabiszynem, Barcinem i Mogilnem. Poza tym dokumentacje powstają też dla DW nr 255 (Pakość-Strzelno) i DW nr 265 (Brześć-Kowal). - Staramy się w czasie prac docierać do wszystkich zainteresowanych podmiotów - mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – W trakcie prac odbywają się także konsultacje społeczne. Projektanci biorą pod uwagę prace zaplanowane przez innych inwestorów, na przykład komunalne spółki i zakłady. Chcemy mieć pewność, że nie będziemy prowadzić prac razem z wodociągami, a po roku zaczną napływać wnioski o zajęcie pasa drogowego wraz z koniecznością zerwania części asfaltu.

Więcej…
 
To nie koniec remontów

Kończy się remont DW nr 244 pomiędzy Bożenkowem i Maksymilianowem. Trasa czeka jeszcze na oznakowanie poziome. Trwają przygotowania do kolejnych prac.

Remont DW nr 244 był jednym z najważniejszych zadań Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Droga na wielu odcinkach straciła swój profil, a na nawierzchni występowały liczne spękania. Po kolejnej zimie jezdnia wymagałaby wielu cząstkowych remontów. – Dlatego zdecydowaliśmy się na kompleksowe prace – mówi dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – Wcześniej liczyliśmy na to, że remont tej ważnej dla wielu kierowców drogi uda się połączyć z budową trasy S5 wraz z północno-zachodnią obwodnicą Bydgoszczy. Niestety dokładny termin rozpoczęcia prac budowlanych w rejonie Bydgoszczy nie został wyznaczony. Tymczasem my nie mogliśmy już dłużej czekać. W tym roku wyremontowaliśmy odcinek o długości 5,2 km pomiędzy Bożenkowem i Maksymilianowem. Krótki, nieco ponad 100-metrowy fragment został przykryty w ramach testów mikrodywanikiem. To cienka, około 2-centymetrowa warstwa mieszanki mineralno-asfaltowej. Na razie wyniki są bardzo obiecujące, prawdopodobnie w przyszłym roku będziemy stosować tę technologię częściej. Jej największym atutem jest możliwość prowadzenia prac także wiosną i jesienią, krótki czas robót oraz niższe koszty niż tradycyjne odnowy.

Więcej…
 
Projekt DW nr 254

Trwają prace nad projektem przebudowy DW nr 254 Brzoza-Wylatowo. Trasa zostanie poszerzona, powstaną zatoki autobusowe i dodatkowe parkingi. Niezbędna będzie też przebudowa i remont 4 mostów na Noteci.

Prace nad projektem rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku. Zostały powierzone firmie Fojud S.A. Projektanci muszą między innymi ocenić bezpieczeństwo ruchu na istniejącej drodze oraz zbadać konstrukcję istniejącej nawierzchni i podłoża gruntowego. Najważniejsze jest jednak opracowanie projektów budowlanych i wykonawczych, a także opracowanie dokumentacji przetargowej wraz z kosztorysem inwestorskim. - W ten sposób w połowie przyszłego roku będziemy dysponować całą niezbędną dokumentację by inwestycja mogła się fizycznie rozpocząć – tłumaczy naczelnik Wydziału Planowania i Rozwoju Sieci Drogowej ZDW w Bydgoszczy, Ryszard Gilewski.

Więcej…
 
Nowości na drogach

Na Kujawach i Pomorzu testowane są nowe technologie budowy dróg. W Bożenkowie ułożony zostanie dywanik mineralno-asfaltowy. Trwają też rozmowy na temat stosowania nawierzchni betonowych.

– Prowadząc remonty dróg cały czas staramy się znaleźć złoty środek pomiędzy kosztami i jakością prac – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – Do tej pory praktycznie utarło się, że drogi remontuje się albo przez powierzchniowe utrwalenia, albo przez nakładki. W praktyce zdecydowana większość dróg wojewódzkich była poddawana temu pierwszemu zabiegowi ze względu na niskie koszty.

Więcej…
 
Drogi w budowie

Trwają prace na drogach modernizowanych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Na DW nr 534 prace są na półmetku. W przebudowie jest  także DW nr 252.
Najwięcej utrudnień kierowcy powinni spodziewać się na odcinku DW nr 534 pomiędzy Golubiem-Dobrzyniem, a Rypinem. – Przebudowujemy 15-kilometrowy odcinek pomiędzy Szafarnią i Cetkami – mówi naczelnik wydziału Inwestycji, Piotr Jaworski. – W tej chwili na poszczególnych odcinkach układane są kolejne warstwy bitumiczne, przebudowywane są przepusty pod koroną drogi, umacniamy skarpy oraz pogłębiamy rowy wzdłuż drogi. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem. Można powiedzieć, że wykonawca ma już za sobą półmetek robót. Kierowcy do czasu zakończenia inwestycji w listopadzie muszą się jednak liczyć z utrudnieniami. Oprócz ograniczeń prędkości i zwężeń w czasie układania asfaltu wprowadzany jest tam ruch wahadłowy.
Na utrudnienia napotkają również kierowcy jadący z Inowrocławia do Włocławka. – Roboty pomiędzy Zakrzewem i Brzeziem i dalej do Włocławka to kolejny etap przebudowy ciągu DW nr 252, która rozpoczęła się w 2009 roku. W ramach tego zadania w 2010 roku ukończona została przebudowa odcinka 9,5 km DW nr 251. Obecnie na DW nr 252 na odcinku Zakrzewo - Brzezie wykonana została już wycinka drzew, remonty cząstkowe nawierzchni, poszerzenia oraz wbudowana warstwa profilowa. Na odcinku Pieranie – Zakrzewo trwają natomiast prace wykończeniowe. Początkowo zakładaliśmy zakończenie projektu do końca tego roku, jednakże z uwagi na prowadzoną równolegle budowę autostrady A-1 rozważamy przesuniecie terminu zakończenia prac na koniec 2012 roku. Nie chcemy by odnowiona nawierzchnia została zniszczona przez ciężki sprzęt budowlany obsługujący budowę autostrady A-1 – dodaje Piotr Jaworski.

Więcej…
 


Strona 6 z 13

RPO W KP