2011
Autostradą do Łeby?

Bez ostrych zakrętów, długie proste, a po drodze prawie żadnych zabudowań. Część drogi wojewódzkiej nr 214 z Warlubia do Łeby to niedokończona, przedwojenna autostrada.
DK nr 1 w Warlubiu nie przebiega prosto. Jadąc w stronę Gdańska trzeba po łamanym pierwszeństwie lekko odbić w prawo. Jadąc na wprost wjedzie się na DW nr 214. Po 400 metrach przecina ją linia kolejowa Bydgoszcz-Gdańsk. Tuż za przejazdem znajduje się zjazd na autostradę A-1, która powstała w 2008 roku. Odcinek pomiędzy przejazdem a węzłem został ostatnio wyremontowany. Większa część kierowców korzysta najczęściej z tego krótkiego fragmentu. Jadąc dalej z pewnością byliby zaskoczeni. Przed nami zaczyna się długa prosta. Jeśli zdarzają się zakręty to wyjątkowo łagodne. Po obu stronach kilkumetrowe pasy pobocza z płytkimi rowami. Po drodze prawie żadnych zabudowań, a w samochodzie co jakiś czas można usłyszeć charakterystyczny stukot kół, na łączeniu betonowych płyt, które tkwią pod asfaltem. Prawie jak na drodze szybkiego ruchu lub na autostradzie. - Bo to jest autostrada, tylko niestety niedokończona – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – Prace przy niej rozpoczęły się w ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej. Odcinek, którym administrujemy miał być częścią autostrady Gdynia-Bydgoszcz- Łódź-Katowice, omijającej Wolne Miasto Gdańsk. Wówczas określenia autostrada miało trochę inne znaczenie. Taka trasa mogła mieć nieliczne skrzyżowania i wystarczała jedna jezdnia. W czasie wakacyjnych podróży warto na takie miejsca zwrócić uwagę.

Więcej…
 
Droga to nie tylko pas asfaltu

Mecenas Ryszard Kulik z Zarządu Dróg Wojewódzkich otrzymał Nagrodę Redakcji "Polskich Dróg", Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa za publikacje upowszechniające prawo drogowe. Było to już XI edycja konkursu organizowanego pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury. Jak podkreśla laureat nagrody droga to nie tylko pas asfaltu i budowle inżynieryjne, ale także szereg problemów prawnych, które trzeba skutecznie rozwiązywać.

Więcej…
 
Nawałnica podmyła drogę

Wczorajsza nawałnica spowodowała zapadnięcie się jezdni w miejscowości Palczyn. Wymyte zostały także pobocza na odcinku Palczyn-Pęchowo. Połowa jezdni w m. Palczyn na DW nr 246 łączącej Łabiszyn ze Złotnikami Kujawskimi została zamknięta. Jest ona wygrodzona  zaporami drogowymi. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 40km/h. Ruch pojazdów odbywa się wahadłowo. Pobocza wymyte do krawędzi jezdni zostały zabezpieczone ograniczniki skrajni. Do czasu naprawy drogi kierowcy w tym miejscu powinni zachować szczególną ostrożność.

 
Inwestycje nie wyhamują

Sejmik województwa kujawsko-pomorskiego przyjął intencyjną uchwałę o powołaniu spółki Kujawsko-Pomorskie Inwestycje Drogowe. Według ekspertów to przede wszystkim szansa na zrealizowanie wielu niezbędnych inwestycji.

Rozmowy w sprawie zagwarantowania dodatkowych pieniędzy na inwestycje drogowe w regionie toczyły się od początku roku. W tym czasie analizowany był między innymi przykład z województwa dolnośląskiego. Tam samorząd chce postawić na partnerstwo publiczno-prywatne przy odnowie sieci drogowej. Wrocławski pomysł zakłada na wstępie remonty dróg, a następnie ich utrzymanie przez prywatne firmy przez okres kilkunastu lat. Dzięki takiemu rozwiązaniu samorząd nie musi się nadmiernie zadłużać, a firmy wykonujące remont otrzymują wynagrodzenie w regularnych miesięcznych ratach. Jednocześnie biorą na siebie ryzyko związane ze zdarzeniami, które mogą mieć miejsce na drodze.

Więcej…
 
Krok w stronę obwodnicy

31 maja w Chełmży odbędą się konsultacje w sprawie obwodnicy. Projektanci starają się przygotować najlepszy przebieg nowej trasy.

Przygotowanie koncepcji zlecił Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Obwodnica ma umożliwić ominiecie miasta pojazdom jadącym DW nr 551, która łączy między innymi Bydgoszcz, Chełmżę i Wąbrzeźno  – Cały czas trwają prace nad wyłonieniem najlepszego rozwiązania – mówi naczelnik Wydziału Planowania i Rozwoju sieci Drogowej ZDW, Ryszard Gilewski. – Wykonuje je firma Roden Road Design Polska. Zakres koncepcji obejmuje odcinek od miejscowości Kończewice (skrzyżowanie z drogą na powiatową do Łubianki) do miejscowości Pluskowęsy (skrzyżowanie DW nr 551 z DW nr 649).

Więcej…
 


Strona 8 z 13

RPO W KP