2011
Drogi z historią

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy poszukuje materiałów związanych z historią budowy dróg wojewódzkich w regionie. Liczymy także na pomoc  mieszkańców.
 
Część dróg wojewódzkich zyskuje status budowli chronionych przez konserwatorów zabytków. Inne mimo kilkudziesięciu lat są przykładem nowoczesnego myślenia o drogach  w Polsce. To rzeczy które warto popularyzować. Zaczęliśmy już zbieranie materiałów na temat historii naszych dróg. Mamy jednak nadzieję, że wyszukiwaniu tego typu ciekawostek pomogą nam także mieszkańcy. Zachęcamy do przesyłania nam różnych ciekawostek dotyczących dróg tworzących obecną sieć tras wojewódzkich (oznaczanych czarnymi numerami na żołtym tle). Mogą to być zdjęcia dróg i sprzętu drogowego (także skany), mapy, kilkuzdaniowe wspomnienia z budowy lub remontów itp.
- Zależy nam przede wszystkim na materiałach sprzed lat 80. XX wieku, gdy drogowe inwestycje nie były tak szczegółowo dokumentowane - mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. -  Wśród osób, które nadeślą do nas materiały rozlosujemy drobne upominki. Pozyskane informacje zamierzamy wykorzystać na naszej stronie internetowej, by przybliżyć wszystkim osobom zainteresowanym historię drogownictwa w regionie. ZDW liczy zaledwie kilkanaście lat, ale drogi, którymi administrujemy często posiadają znacznie dłuższą i bogatszą historię.
Materiały można wysyłać na adres mailowy Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. lub na adres: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Fordońska 6, 85-085 Bydgoszcz, z dopiskiem „Historia ZDW”. Oryginalne zdjęcia zeskanujemy i odeślemy na adres nadawcy.

 
Drogi jak nowe

W regionie trwają odnowy nawierzchni na najbardziej zniszczonych odcinkach dróg wojewódzkich. Prace są już zaawansowane. Roboty w Ostromecku, Służewie i Grupie potrwają jeszcze 3-4 tygodnie.

W Ostromecku prace są już na półmetku. Przebudowany został fragment DW nr 551 przy zjeździe na nowy parking na terenie zespołu pałacowo-parkowego. – Chociaż wykonywał ją inwestor zewnętrzny (ZDMiKP w Bydgoszczy), my uzgadnialiśmy warunki przebudowy – wyjaśnia zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, Sebastian Borowiak. -  Zależało nam na tym, by kolejny zjazd nie oznaczał pogorszenia płynności ruchu. Dlatego w projekcie zastrzegliśmy, że musi powstać dodatkowy pas do lewoskrętu, a na całej szerokości modernizowanego odcinka została położona nowa nawierzchnia wraz z umocnionym poboczem. Te prace już się zakończyły.

Więcej…
 
Zima coraz bliżej

Trwają ostatnie przygotowania do akcji „Zima 2011/12”. ZDW w Bydgoszczy aktualizuje standardy utrzymania dróg w regionie.  Do poszczególnych rejonów dowiezione zostały zapasy soli i piasku.
                                 
Czy zima zaskoczy drogowców? – Z tym pytaniem musimy zmierzyć się co roku – mówi zastępca dyrektora ZDW w Bydgoszczy, Sebastian Borowiak. – Jednak zawsze  robimy wszystko by nasze drogi były przygotowane na jej nadejście. Przez całe lato remontowaliśmy uszkodzone nawierzchnie, modernizowaliśmy odcinki dróg oraz wykonywaliśmy zabiegi utrzymaniowe (powierzchniowe utrwalenia). Likwidowaliśmy też przełomy, które po ostatniej srogiej zimie oraz wysokim poziomie wód gruntowych występowały na naszych odcinkach. Zakończyliśmy już przeglądy techniczne sprzętu używanego do zimowego utrzymania, a także zamawianie dla poszczególnych rejonów dostaw soli i  piasku. Poza tym tam gdzie skończyły się nam umowy na odśnieżanie zawieramy nowe kontrakty. Warto jednak pamiętać, że nigdy nie walczymy z zimą, ale z jej skutkami.

Więcej…
 
Odbiór na moście

Zakończył się remont mostu w Golubiu-Dobrzyniu. Przeprawa zyskała nową nawierzchnię, bariery sprężyste i chodniki. 26 października odbył się odbiór techniczny obiektu. 
  
Remont kosztujący 1,7 mln zł obejmował między innymi wymianę łożysk mostu, na których opiera się przęsło oraz ułożenie nowej nawierzchni. Na przeprawie wymieniona została także dylatacja, czyli miejsca połączenia mostu z drogą. Ponadto chodniki zostały oddzielone od jezdni barierami sprężystymi. To zwiększy przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych. - Doceniamy to, że wykonawca wezwał nas na odbiór 3 tygodnie wcześniej niż wynikałoby to z umowy – mówi zastępca dyrektora ZDW w Bydgoszczy, Sebastian Borowiak. - Poza tym w czasie odbioru nie stwierdziliśmy żadnych istotnych usterek. Żałujemy jedynie, że we wrześniu kierowcy musieli ponad tydzień czekać na likwidację ruchu wahadłowego, co było związane z oczekiwaniem na pozwolenie na użytkowanie. Teraz jednak z przejazdem DW nr 534 przez Golub-Dobrzyń w ciągu najbliższych lat nie powinno być żadnych kłopotów.
Początkowo remont miał być powiązany z modernizacja DW nr 534. Jednak ze względu na to, że konstrukcja znajduje się na obszarze Natura 2000 niezbędna była dodatkowa dokumentacja. To oznaczało konieczność przełożenia prac na bieżący rok.

 
Przejmujemy obwodnicę

Od przyszłego roku ZDW w Bydgoszczy przejmie obwodnicę Wąbrzeźna. Gmina będzie natomiast odpowiadać za ulice na terenie miasta, które do tej pory pełniły rolę dróg wojewódzkich. Zyskują obie strony.
 
Obwodnica w Wąbrzeźnie była jedną z pierwszych na Kujawach i Pomorzu. Powstała w 2006 roku. Została zbudowana dzięki porozumieniu Powiatu Wąbrzeskiego, Miasta Wąbrzeźno oraz Urzędu Marszałkowskiego. Inwestycja pozwoliła na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z  Wąbrzeźna. Pojazdy korzystające z DW nr 534 Grudziądz-Rypin oraz DW nr 548 Stolno-Pląchoty nie muszą przejeżdżać przez centrum miasta. – Zamiana kategorii dróg w rejonie Wąbrzeźna przyniesie korzyści obu stronom – uważa dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – Nasze służby zajmujące się utrzymaniem dróg nie będą rozproszone na kilku miejskich ulicach. Sprzęt, którym dysponujemy lepiej sprawdza się na trasach poza terenami silnie zurbanizowanymi. Dzięki tej zamianie prawdopodobnie  podnieśmy też standard utrzymania na obwodnicy. Miasto również wiele zyskuje. Dzięki porozumieniu z samorządem województwa Wąbrzeźno ma szansę otrzymać dodatkowe fundusze na modernizacje przejętych ulic. W sumie miasto przejęło ulice o łącznej długości  6,3 km.

Obwodnica w liczbach
   Długość – 7,8 km
   Koszt inwestycji - 25,5 mln zł
   Oddanie do użytku - 31.06.2006

 


Strona 2 z 13

RPO W KP