O drogach na konwencie

W środę 21 września odbyło się "Konwent burmistrzów województwa kujawsko-pomorskiego". Głównym tematem rozmów były perspektywy modernizacji sieci dróg wojewódzkich.

W czasie spotkania z włodarzami miast dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik przedstawił najważniejsze wyzwania jakim musi sprostać sieć drogowa w regionie. - Warto zauważyć, że Kujawsko-Pomorskie to jedyny region, gdzie natężenie ruchu na drogach w porównaniu z rokiem 2000 wzrosło o 100 procent. Wynika to przede wszystkim z tego, że województwo przecina wiele korytarzy transportowych. Niestety sieci dróg wojewódzkich, które pod koniec lat 90. zostały przekazane marszałkom nadawały się praktycznie w całości do modernizacji. Z naszych analiz wynika, że w województwie należałoby zmodernizować jeszcze 1000 km z 1700km dróg wojewódzkich, którymi administrujemy. To zadanie na wiele lat. Mimo tego cały czas staramy się utrzymywać drogi w przyzwoitym stanie. Możemy też mówić o sukcesach. Udało się nam zdecydowanie ograniczyć liczbę wypadków na drogach wojewódzkich. W porównaniu z rokiem 2007 jest ich o jedną trzecią mniej mimo coraz większej liczby pojazdów. Warto jednak podkreślić, że ten sukces wynika między innymi ze współpracy z Policją, Urzędem Marszałkowskim oraz poszczególnymi samorządami.

Największe zainteresowanie wzbudziło przedstawienie planów modernizacji dróg wojewódzkich w najbliższych latach. - W tej chwili w projektowaniu jest 200 km dróg wojewódzkich. Są to odcinki DW nr 240 (Tuchola-Świecie), 241(Sępólno-Tuchola), DW nr 251(granica województwa-Żnin), DW nr 254 (Brzoza-Wylatowo), DW nr 255 (Pakość - Strzelno), DW nr 265 (Brześć-Kowal), DW nr 548 (Stolno-Wąbrzeźno) oraz DW nr 559 (Lipno-granica województwa). Pierwsze projekty gotowe będą w połowie przyszłego roku. Jednym z priorytetów jest DW nr 548. Zostanie ona podzielona na dwa odcinku. Staramy się by przebudowa fragmentu Lisewo-Wąbrzeźno ruszyła w przyszłym roku. Marszałek województwa, Piotr Całbecki wstępnie deklarował, że będzie starał się zabezpieczyć pieniądze na ten cel już w przyszłorocznym budżecie - zaznaczał Mirosław Kielnik.

Przedstawiciele samorządów na spotkaniu poruszali także sprawę gwarancji na wykonywane modernizacje. Pojawiały się także pomysły związane ze zmianami przebiegu dróg wojewódzkich w taki sposób by omijały miasta. - Też  bym sobie tego życzył. Mam świadomość, że mieszkańcy miast coraz częściej będą upominać się o spokój i bezpieczeństwo w pobliżu swoich domów. Jednak w przypadku zamiany kategorii dróg potrzebne są wspólne działania wszystkich podmiotów, których taka operacja ma dotyczyć. Na przykład w Aleksandrowie Kujawskim, gdzie proponuje się nam przejęcie dróg gminnych i powiatowych przebiegających przez Ośno. Jednak władze Aleksandrowa zgłaszające ten pomysł same zaznaczają, że powiat nie jest tym zainteresowany. Tymczasem przejęcie tych dróg musi być poprzedzone ich modernizacją. One teraz nie spełniają  kryteriów jakim powinna odpowiadać droga województwa. Dlatego zaproponowałem w tej sprawie zorganizowanie spotkania z wszystkimi zainteresowanymi podmiotami w tej sprawie: starostą, burmistrzem oraz przedstawicielem Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego. To pierwszy, niezbędny krok do wyprowadzenia tranzytu z Aleksandrowa i zmiany przebiegu DW nr 266 - wyjaśniał Mirosław Kielnik.

 

RPO W KP