Rok na drogach

Koniec modernizacji DW nr 534, kilka ważnych remontów i kosztowna zima – tak najkrócej można podsumować mijający, 2011 rok na drogach wojewódzkich na Kujawach i Pomorzu.
- W tym roku prowadziliśmy kilka dużych inwestycji - mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Jedną z nich  było rozpoczęcie ostatniego etapu  przebudowy DW nr 534 łączącej Grudziądz, Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Rypin. Przebudowaliśmy 15 kilometrów tej trasy pomiędzy  Szafarnią i Cetkami. Oprócz nowej  nawierzchni zakres prac obejmował dobudowanie nowej konstrukcji  poboczy. Do tego  dochodzi przebudowa zatok autobusowych, przepustów pod drogą i zjazdami, wykonanie  nowego oznakowania poziomego i pionowego.  Inwestycja kosztowała 34,7 mln zł, z czego  aż 29,5 mln stanowi unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego  województwa Kujawsko-Pomorskiego. Trwają też prace na DW nr 252. Modernizowany jest 25- kilometrowy odcinek pomiędzy Zakrzewem i Włocławkiem. Zakres prac jest  podobny. Roboty na tej drodze potrwają do końca września przyszłego roku. Wiosną odbieraliśmy także DW nr 560, która została zmodernizowana od Brodnicy do Rypina i dalej w stronę granicy województwa oraz fragment DW nr 241 z rondem w Paterku pod Nakłem. W 2011 roku zakończyła się także przebudowa mostów w Golubiu-Dobrzyniu na DW nr 534 oraz w Legbądzie pod Tucholą na DW nr 237. Oprócz modernizacji Zarząd Dróg Wojewódzkich przeprowadził sporo remontów. Przez powierzchniowe utrwalenie naprawionych zostało ponad 60 km dróg. - Na DW nr 244, która dla wielu kierowców stanowi namiastkę północnej obwodnicy Bydgoszczy ułożyliśmy tak zwany mikrodywanik na zimno. Do tej pory ta technologia nie była jeszcze wykorzystywana na drogach wojewódzkich na Kujawach i Pomorzu – dodaje Mirosław Kielnik.
Po kosztownej zimie (solarki i pługi wyjechały przed rokiem już pod koniec listopada)   największym problemem okazały się nie dziury, ale „przełomy”. Tak nazywane są miejsca gdzie droga traci nośność. – Złożyło się na to kilka rzeczy – tłumaczy kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Wąbrzeźnie, Janusz Brzezicki. – Poprzedniej jesieni podniósł się znacznie poziom wód gruntowych. Coraz częściej z naszych dróg korzystają też przeładowane pojazdy. Materiał używany do budowy w latach 60. i 70. też pozostawia wiele do życzenia. Z tego powodu w marcu i kwietniu musieliśmy błyskawicznie reagować na wiele zagrożeń.
  
  Modernizacje

  • DW nr 534 (Szafarnia – Cetki)
  • DW nr 241 (Paterek)
  • DW nr 252 (Zakrzewo-Brzezie w trakcie realizacji)
  • DW nr 560 (Brodnica – Rypin)

Odnowy

  • Ostromecko DW nr 551
  • Służewo DW nr 250
  • Grupa Plac DW nr 272
  • Zdroje – Bożenkowo DW nr 244
 

RPO W KP