Długa szeroka i bezpieczna

Po 3 latach kończy się przebudowa  wojewódzkiej drogi  nr 534 łączącej Grudziądz, Wąbrzeźno, Golub-Dobrzyń i Rypin. Kierowcy zyskali w sumie 75 kilometrów równej i co ważniejsze  bezpiecznej trasy.
- Jak na razie to nasza największa inwestycja - mówi dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Kosztowała nas 121 mln złotych. Mamy jednak pewność, że to dobrze wydane pieniądze. Liczba wypadków na przebudowanej trasie spadła o połowę. Nawierzchnia jest równa i szorstka, a konstrukcja drogi solidna. Autobusy zatrzymują się w zatokach. W miejscowościach powstały chodniki. Poprawiliśmy widoczność na wielu skrzyżowaniach, niektóre przebudowaliśmy. Zadbaliśmy o azyle dla pieszych oraz wyspy spowalniające ruch przy wlotach do niektórych miejscowości. To wszystko w istotny sposób podniosło poziom bezpieczeństwa na drodze.
Przebudowa trasy nie byłaby możliwa bez funduszy unijnych. Ponad 100 mln złotych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zagwarantował Urząd Marszałkowski. – Obecnie modernizowane drogi spełniają europejskie standardy dzięki czemu podróżujemy coraz bezpieczniej– podkreśla marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki. – Sukcesywnie poprawiamy stan wszystkich pozostałych. Wykonawca prac musi jednak liczyć się z robotami poprawkowymi. – Jakość materiałów użytych do budowy nie budzi zastrzeżeń, jednak nasi inspektorzy zwrócili uwagę na kilka niedociągnięć takich jak na przykład nieprawidłowe zagęszczenie podbudowy pod zatokami autobusowymi. W związku z tym kierowcy muszą się liczyć jeszcze dodatkowymi pracami na wiosnę. Będą one prowadzone na koszt wykonawcy – zaznacza Mirosław Kielnik.
 Jak inwestycję oceniają samorządy? - Ta modernizacja oczywiście bardzo nas cieszy – mówi starosta powiatu golubsko-dobrzyńskiego, Wojciech Kwiatkowski. – Zamknięcie jednego pasa ruchu w czasie remontu mostu na Drwęcy unaoczniło też jak duże natężenie ruchu jest na tej drodze. Zależałoby nam jeszcze na zrealizowaniu na tej trasie dwóch niewielkich przedsięwzięć. Chodzi o lewoskręty przy skrzyżowaniu z DW nr 569 w samym Golubiu-Dobrzyniu i z drogą powiatową do Szafarni. Ruch na wyremontowanej drodze będzie wzrastał, a te zadania poprawiłyby jego płynność i jeszcze bardziej podniosły bezpieczeństwo.
– DW nr 534 to najważniejsza arteria w gminie – wyjaśnia wójt Radomina, Piotr Wolski. - Wreszcie mieszkańcy mogą się po niej bezpiecznie poruszać. Doceniamy też to, że w Radominie powstała sygnalizacja. Żałuję, że w czasie inwestycji nie zostały wycięte wszystkie drzewa przy krawędzi jezdni. Pod petycją w tej sprawie podpisało się ponad 1000 mieszkańców. Mam jednak świadomość, że to rozstrzygnięcie było poza zarządem dróg. Ostateczną decyzję o pozostawieniu alei podjął Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
 Najtrudniejszymi odcinkami do przebudowy na DW nr 534 były miejscowość Małe Pułkowo i Szosa Rypińska w Golubiu-Dobrzyniu. Wszystko za sprawa niewielkich strumieni, które przy deszczowej pogodzie zamieniały się w rwące potoki. - W Pułkowie niezbędne okazało się skierowanie strumienia tymczasowym obejściem. Dopiero wówczas można było zbudować solidny przepust. Z kolei w Golubiu-Dobrzyniu niewielki mostek był w tak złym stanie, że konieczne było wykonanie tymczasowej przeprawy.
Przebudowa prowadzona przez Zarząd Dróg Wojewódzkich trwała trzy lata. W trasę już wcześniej inwestowały także inne podmioty. W latach 2006-2007 powstała obwodnica Wąbrzeźna. została ona zbudowana dzięki porozumieniu miasta Wąbrzeźno, powiatu

Warning: No images in given directory. Please check the directory!

Debug: given directory - http://zdw-bydgoszcz.pl/images/stories/inwestycje/20111231

 

RPO W KP