Pierwszy krok do budowy

Zakończyły się przetargi na opracowanie dokumentacji przebudowy dróg wojewódzkich, które lepiej skomunikują region z autostradą  A-1   oraz projektowaną trasą  S-5.

- W przyszłym roku powstaną dokumentacje przebudowy kilku ważnych tras - mówi naczelnik Wydziału Planowania ZDW, Ryszard Gilewski. - Będą to między innymi odcinek DW nr 251 między granicą województwa a Żninem. To znacznie poprawi komfort jazdy miedzy Żninem a Wągrowcem. W Żninie trasa będzie łączyć się z projektowaną trasą ekspresową S-5, która połączy Bydgoszcz z Poznaniem. Kolejną trasą, która otrzyma dokumentacje niezbędną do rozpoczęcia przebudowy będzie DW nr 548. Trasa pozwoli na szybki dojazd do powstającej autostrady A-1 mieszkańcom kilku dużych miejscowości, między innymi Świecia, Chełmna i Wąbrzeźna. 

By opracowane projekty budziły jak najmniej zastrzeżeń mieszkańców, powołany został także specjalny zespół monitorujący proces projektowania. – Jego zadaniem będzie przede wszystkim zbieranie opinii samorządów i instytucji których przebudowa będzie bezpośrednio dotyczyć – wyjaśnia dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Nie będziemy wyręczać projektantów, którzy muszą zdobyć niezbędne uzgodnienia w gminach. Praktyka pokazuje jednak, że wiele samorządów opiniując często pozytywnie pomysły projektantów nie do końca wie na co szczególnie zwrócić uwagę. Umykają tak istotne sprawy jak mniejsza liczba miejsc parkingowych, przesuwanie zatok autobusowych, przejść dla pieszych. Tymczasem gdy inwestycja już trwa w zasadzie nie możemy wprowadzać do projektu kolejnych zmian. Skutkuje to nie tylko dodatkowymi kosztami, ale także wydłużeniem całego procesu inwestycyjnego. Poza tym projektant prosząc o uzgodnienie nie zawsze bierze pod uwagę inne prace zaplanowane przy drodze przez innych inwestorów, na przykład konieczność położenia w perspektywie kolejnych 3-5 lat kanalizacji. My tymczasem chcemy mieć 100 procentową pewność, że nie będziemy prowadzić prac drogowych razem z robotami wodociągowymi, że nikt po roku nie będzie rozkopywał nowej nawierzchni.

Projektanci zaczną też prace nad dokumentacją DW nr 265 między Brześciem Kujawskim a Kowalem. Na tej trasie muszą oni także zaprojektować wiadukt nad linią kolejową Bydgoszcz-Toruń-Kutno. Projekt przygotowany zostanie też dla DW nr 255 między Pakością a Strzelnem. Tam projektanci również będą mieli sporo pracy. W zakres zadania wchodzi korekta bardzo ostrych łuków oraz poszerzenie drogi na tamie na Noteci. Dokumentacja projektowa zostanie przygotowana także dla bardzo ważnej DW nr 254 umożliwiającej dojazd z  Mogilna, Barcina i Łabiszyna do Bydgoszczy.
- Wszystkie dokumentacje będą zawierały oprócz projektu i kosztorysu zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Tego typu plany zachowują ważność przez 3 lata. W tym czasie na pewno rozpoczniemy pracę na tych trasach. Prawdopodobnie nie wszędzie uda się nam od razu realizować inwestycje na całej długości wytypowanych odcinków. Jednak musimy wbić przysłowiową pierwszą łopatę lub choćby rozpocząć prace przygotowawcze - dodaje Ryszard Gilewski.
 

RPO W KP