Pod i nad autostradą

Zima zamroziła część prac na budowie autostrady A1 Toruń-Kowal. Kierowcy muszą jednak liczyć się z utrudnieniami na sąsiednich drogach wojewódzkich. Niektóre po wybudowaniu autostrady zmienią przebieg.

- Do tej pory z największymi utrudnieniami musieli liczyć się kierowcy korzystający z DW nr 266 – wyjaśnia dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – W związku budową autostradowego wiaduktu nad naszą drogą oraz linią kolejową do Ciechocinka w Odolinie niezbędne są czasowe zamknięcia tej trasy. Kierowcy muszą wówczas korzystać z objazdu lokalnymi drogami od Aleksandrowa przez Ośno do DK nr 1. Budowa wiaduktu nad DW nr 266 wiązać będzie się przez najbliższe pół roku także z przewężeniami oraz ograniczeniem prędkości do 30-50 km/h. Po zakończeniu prac droga nie zmieni przebiegu, ale po zachodniej stronie wiaduktu powstanie na niej rondo z trzema wlotami. Jeden będzie przeznaczony do obsługi węzła Odolin. Budowa autostrady wymusza też  przesunięcie DW nr 252 w rejonie powstającego węzła Brzezie na północ. Nowy odcinek będzie liczył ponad kilometr. Nasza droga przebiegać będzie pod autostradą. Po wschodniej stronie wiaduktu w miejscu połączenia DW nr 252 z łącznicą umożliwiającą wjazd i zjazd z autostrady powstanie również rondo. Na razie ruch odbywa się dotychczasową jezdnią.

Kierowcy powinni zachować też ostrożność w Czerniewicach na DW nr 269. Wiadukt nad autostradą powstaje tam dokładnie na miejscu istniejącej drogi wojewódzkiej. Wymusiło to budowę tak zwanego „bypassa”, czyli tymczasowego obejścia istniejącej nieprzejezdnej drogi. Kierowcy muszą w tym miejscu zwolnić do 30 km/h i pokonać kilka ostrych zakrętów. Większych utrudnień nie ma na DW nr 265 i DW nr 301  gdzie  powstają nowe wiadukty nad autostradą. W obu przypadkach wraz z tymi konstrukcjami powstaną nowe liczące około 1 kilometra dojazdy. Po zakończeniu budowy autostrady znacznie zmieni się także przebieg DW nr 291 łączącej DK nr 1 ze stacją w Otłoczynie. Wiadukt umożliwiający przejazd tą trasą jest budowany około 300 metrów na południe od obecnej jezdni. Wymusi to poprowadzenie DW nr 291 stosunkowo ostrym łukiem.

 

Do czasu zakończenia inwestycji za naprawę dróg wojewódzkich stanowiących dojazdy  do placu budowy odpowiadają wykonawcy. Regulują to umowy podpisane wiosną ubiegłego roku pomiędzy  ZDW w Bydgoszczy i konsorcjami odpowiedzialnymi za budowę. – Negocjacje w tej sprawie trwały blisko pół roku. Dziś, kiedy widzimy ile wątpliwości towarzyszy wykorzystywaniu do budowy autostrady dróg lokalnych, mamy pewność, że precyzując zasady korzystania z naszych dróg nie marnowaliśmy czasu – dodaje Mirosław Kielnik.
Umowy  dopuszczają ruch pojazdów oraz maszyn na odcinkach dróg wojewódzkich, które służą jako tymczasowe (alternatywne) dojazdy na plac budowy. Jednocześnie za bieżące utrzymanie odpowiada wykonawca budowy autostrady, który musi dbać o naprawy dziur w nawierzchni oraz zaniżeń poboczy. W praktyce jest to szansa na dodatkowe remonty. By doprowadzić jezdnie, z której korzysta ciężki sprzęt, do pierwotnego stanu, czasami niezbędny jest nie tylko solidny remont cząstkowy, ale i powierzchniowe utrwalenie lub ułożenie nowej warstwy asfaltu.

W ciągu dróg wojewódzkich powstają:

  • 4 wiadukty nad autostradą (DW nr 291,301,265,269)
  • 2 ronda (DW nr 266,252)
  • 4 nowe odcinki dróg (DW nr 291,301,252,265)

Warning: No images in given directory. Please check the directory!

Debug: given directory - http://zdw-bydgoszcz.pl/images/stories/inwestycje/20120207autostradaa1

 

RPO W KP