2013
Utwardzić gruntówki

Zarząd Dróg Wojewódzkich prowadzi rozmowy z producentami betonowych płyt oraz kruszyw na temat utwardzenia ostatnich dróg bez twardej nawierzchni na Kujawach i Pomorzu. Negocjacje są na finiszu. W pierwszej kolejności twarda nawierzchnia pojawiłyby się na DW nr 272 pod Grudziądzem

 

Cała sieć dróg wojewódzkich liczy 1709 kilometrów. Zdecydowana większość ma już twardą nawierzchnię. Brakuje jej na około 9 kilometrach dróg w Borach Tucholskich oraz w rejonie Blinna.  W momencie, gdy tworzono w 1999 roku Zarządy Dróg Wojewódzkich z mocy ustawy musiały one przejąć zarządzanie drogami o znaczeniu wojskowym, nawet, jeśli te nie posiadały twardej nawierzchni. W naszym województwie jest kilka takich dróg. Występujące na nich natężenia ruchu nie uzasadniają ich przebudowy w pierwszej kolejności. Tymczasem w regionie wytypowanych zostało już 10 dróg do kompleksowej modernizacji, między innymi w oparciu o znaczenie komunikacyjne i występujące natężenia ruchu. - Staramy się jednak utwardzić też ostatnie drogi gruntowe o statusie wojewódzkim – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Dlatego rozpoczęliśmy rozmowy z producentami betonowych płyt na temat możliwości zastosowania tego typu technologii na nasz użytek. Ich wyniki są już obiecujące. Kilometr utwardzenia drogi płytami betonowymi to koszt rzędu 40 tysięcy złotych. Tymczasem kompleksowa modernizacja to już kwoty kilku milionów za kilometr. W pierwszej kolejności tego typu prace zlecilibyśmy na DW nr 272 pod Grudziądzem, łączącej  Jeżewo z Grupą. 
Więcej…
 
Po pierwsze pobocza

Trwa tak zwana ścinka poboczy przy drogach wojewódzkich na Kujawach i Pomorzu. To ważny zabieg utrzymaniowy, który ogranicza problemy z odwodnieniem i pośrednio zwiększa żywotność jezdni. Kierowcy mimo znaczącego zakresu prac nie napotkają na większe utrudnienia.

Przy wielu szlakach wciąż można jeszcze napotkać na pagórkowate pobocza. Odkładający się piasek, kurz i błoto sprawiały, że z biegiem lat wzdłuż krawędzi jezdni powstawał niewielki wał skutecznie blokujący odpływ wody. – Regulacja poboczy jest jednym z podstawowych zabiegów utrzymaniowych  – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – W poprzednich dekadach na ten problem praktycznie nie zwracano uwagi. Tymczasem to podstawa jeśli chodzi o logikę wszystkich działań związanych z utrzymaniem dróg. Bez tego nadawanie profilu drodze, ewentualne zabiegi powierzchniowego utrzymania a nawet remonty cząstkowe nie będą skuteczne. Woda, która zatrzymuje się na wyniesionym poboczu sprawia, że nawierzchnia dłużej jest mokra. W okresie przejść przez zero ma to znaczący wpływ na degradację warstwy ścieralnej. Poza tym pogarsza to bezpieczeństwo kierujących. Zimą utrudnia to również odśnieżanie jezdni. Wyniesione pobocze trudniej się także kosi w okresie letnim.  Warto też dodać, że na drodze z równym, dobrze utrzymanym poboczem poprawia się widoczność, a co za tym idzie kierowcy szybciej mogą dostrzec ewentualne zagrożenie.

 

Więcej…
 
Inwestycje na ważnej drodze

Wkrótce rozpocznie się odnowa kolejnego odcinka DW nr 244. Prace prowadzone będą na odcinku od Tryszczyna do Wtelna. Jesienią natomiast ruszyć ma odnowa nawierzchni w Maksymilianowie. Przygotowywany jest również projekt rozbudowy drogi we Wtelnie.

 

Plac budowy został już przekazany wykonawcy. Inwestycja kosztuje 525 tysięcy zł. Wykonawcą została firma „Redon”, która wygrała przetarg na to zadanie. - Prace rozpoczną się w przyszłym tygodniu i zakończą do 30 września – wyjasnia dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Nawierzchnia na półtorakilometrowym odcinku zostanie sfrezowana i oczyszczona. Następnie ułożony zostanie tak zwany dywanik na zimno. To daje tez gwarancję, że prace toczyć się będą bardzo szybko. Po jego ułożeniu już po 20-40 minutach z nowej nawierzchni mogą korzystać samochody. Oprócz odnowy nawierzchni zostaną w nią wbudowane kratki odwodnieniowe. Na koniec wymalowane będzie oznakowanie poziome.

 

Więcej…
 
Uwaga zmiany w Brzeziu!

W związku z kolejnymi pracami na autostradzie A1 pod Włocławkiem konieczne jest zamknięcie DW nr 252 na odcinku od Włocławka do powstającego węzła Brzezie. Kierowcy muszą korzystać z tymczasowej organizacji  do 31 sierpnia.

W Brzeziu na DW nr 252 powstaje rondo umożliwiające wjazd na łącznicę prowadzącą do autostrady. Oprócz tego dobudowana zostanie nowy fragment drogi przebiegający pod autostradą. Inwestorem jest GDDKiA. Objazd prowadzi od Włoclawka  przez DK nr 62  Brześć Kujawski- Osięciny i dalej przez DW nr 267 do Ujmy Dużej.

 

 
Remonty na Kujawach

W sierpniu DW nr 266 łącząca Piotrków Kujawski, Radziejów i Aleksandrów Kujawski zamieni się w duży plac budowy. Zaplanowne są remonty w kilku miejscach.


W Służewie odnowiony zostanie najbardziej zniszczony 320 metrowy odcinek ul. Toruńskiej. Na dniach ma zostać rozpisany przetarg. - Stary asfalt zostanie sfrezowany, a następnie ułożona zostanie nowa warstwa ścieralna. Wyregulowane zostaną też wszystkie pokrywy i studzienki. Odnowione ma być także oznakowanie drogi. Te prace zakończą się do 30 września. Wcześniej, bo 23 sierpnia powinna zakończyć się odnowa ulicy 1 Maja w Piotrkowie Kujawskim. Tam zakres prac jest podobny - wyjaśnia naczelnik Wydziału Inwestycji ZDW w Bydgoszczy, Piotr Jaworski. - Oprócz tych odnów  zaplanowane jest także na sierpień powierzchniowe utrwalenie odcinka pomiędzy Przybranowem i Rudunkami.

 

Więcej…
 


Strona 7 z 16

RPO W KP