Bezpieczny most w Żninie

tabliczka_numer_drogi Trwa rozbiórka starego mostu w Żninie w ciągu ul. Dworcowej. Budowa nowej, szerszej i bezpieczniejszej przeprawy to jeden z najważniejszych elementów modernizacji 15-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 251 ze Żnina do Damasławka. Inwestycja warta 47 mln zł jest finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

 

Prace na moście rozpoczęły się w ubiegłym miesiącu. W pierwszej kolejności niezbędne było przeniesienie kabli teletechnicznych. Jednocześnie prowadzone były roboty przy przebudowie kanalizacji, która jest  dostosowywana do nowego przekroju drogi i mostu. Drogowcy wymienili też grunt w miejscu nowych przyczółków. W piątek (16 lutego na starą przeprawę wjechał ciężki sprzęt i rozpoczął rozbiórkę m.in. nawierzchni, kap chodnikowych, płyt i przyczółków.

W marcu planowane jest rozpoczęcie prac przy budowie nowej konstrukcji żelbetowej. W pierwszej kolejności drogowcy wbiją w grunt pale, na których posadowione zostaną przyczółki. Na nich oprze się jednoprzęsłowa płyta mostu z dwoma pasami ruchu. Będzie ona szersza i bezpieczniejsza od dotychczasowej - wyposażona zostanie w chodnik oraz ścieżkę rowerowa po południowej stronie. Jezdnie i ciągi pieszo-rowerowe rozdzielą bariery energochłonne.  Most zostanie oświetlony i wyposażony w kanalizację, pojawią się też trwałe kamienne krawężniki. Zaplanowano również umocnienie brzegów Gąsawki.

 

Firma Eurovia przygotowuje się też do wznowienia  większych prac przy przebudowie odcinka pomiędzy Żninem i Damasławkiem. W miesiącach zimowych wykonywane były tylko prace przy przepustach. Wraz ze wzrostem temperatury kontynuowane będą roboty przy układaniu warstw bitumicznych, a następnie przebudowa kolejnych odcinków ważnej drogi. Zakończenie głównych robót budowlanych planowane jest na wrzesień.

Od początku w stycznia w Żninie w związku z przebudową drogi wojewódzkiej funkcjonuje Punkt Informacji Drogowej, w którym można uzyskać wiele dodatkowych informacji o zakresie przedsięwzięcia, postępie robót, szczegółowych rozwiązaniach technicznych (parametry zjazdów, chodników, rozgraniczenie działek), a także zgłaszać swoje uwagi.

Do czasu zakończenia budowy mostu w Żninie funkcjonują objazdy. Ruch lokalny prowadzony jest przez centrum Żnina. Natomiast ciężarówki kierowane są na inne drogi wojewódzkie i krajowe (przez Łabiszyn i Szubin). Organizacja ruchu została uzgodniona m.in. z policją i Urzędem Miejskim w Żninie. Na wniosek mieszkańców dopuszczono też tymczasową możliwość korzystania przez ruch lokalny z odcinka ul. Dworcowej od Mickiewicza do ul. Spokojnej.

W oparciu o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego tylko w zeszłym roku rozpoczęła się modernizacja pięciu dróg wojewódzkich o długości 100 kilometrów. Poza drogą ze Żnina do granicy województwa (nr 251),w przebudowie są też odcinki tras:

  • - ze Stolna do Wąbrzeźna nr 548
  • - z Brześcia do Kowala (nr 265),
  • - z Lipna do granicy województwa (nr 559),
  • - z Tucholi do Świecia (nr 240).

Nowy most w Żninie  w liczbach:

  • - Długość – 12,2m
  • - Szerokość 16,1m
  • - Powierzchnia – 196 m2
  • - Grubość płyty pomostu – do 54 cm

 

wp_20180219_13_15_00_prowp_20180219_13_15_37_prowp_20180219_13_17_01_pro

 

 

 

RPO W KP