Droga w Pakości w budowie

znak roboty drogowe Rusza przebudowa przebiegającego przez centrum Pakości ponad dwukilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 255. Zaplanowano między innymi budowę ciągu pieszo-rowerowego oraz ronda. Symboliczne wbicie pierwszej łopaty na placu budowy odbyło się w czwartek (12 lipca).

- To kolejna inwestycja drogowa w Pakości realizowana z udziałem środków Urzędu Marszałkowskiego – wcześniej województwo wsparło m.in. rozbudowę ulicy Cmentarnej i Mikołaja, stanowiących lokalne obejście Pakości od strony zachodniej. Teraz zmodernizujemy ciąg ulic przebiegających przez centrum miasta. Przygotowujemy się też do przebudowy następnego odcinka drogi w kierunku Strzelna – mówi marszałek Piotr Całbecki.

To już siódma inwestycja na drogach wojewódzkich, którą sfinansujemy w oparciu o środki naszego Regionalnego Programu Operacyjnego. Pierwsza część inwestycji dotyczy 2,2-kilometrowego fragmentu drogi biegnącego od Rynku w Pakości do miejscowości Jankowo. Na miejskim odcinku tej trasy występuje ścisła zabudowa jednorodzinna i wielorodzinna, funkcjonują też obiekty użyteczności publicznej oraz firmy. Natężenia ruchu przekraczają w tych miejscach 6 tysięcy pojazdów na dobę.

- Przystępujemy do realizacji bardzo trudnego i kosztownego etapu inwestycji, ponieważ dotyczy on przejścia przez Pakość. Miasto już wcześniej przeprowadziło najważniejsze inwestycje związane z infrastrukturą podziemną i pozyskało na ten cel środki – mówi wicemarszałek Dariusz Kurzawa.

W ramach prac drogowcy wzmocnią jezdnię (do przenoszenia nacisku do 10 ton na oś), a na jej nawierzchni ułożą zmniejszający hałas, porowaty asfalt. Po remoncie nie zmieni się ograniczenie prędkości do 40 km/h - takie postulaty zgłaszali między innymi mieszkańcy. Od przejazdu kolejowego w kierunku Jankowa powstanie ciąg pieszo-rowerowy, zlokalizowany po wschodniej stronie drogi wojewódzkiej. Skrzyżowanie z drogą na tamę zmieni się w 4-wlotowe rondo.

Na Rynku wykonawca przebuduje miejsca parkingowe i zatokę postojową. Na wysokości Rynku i ul. Szerokiej powstaną azyle dla pieszych, pozwalające na pokonywanie jezdni w dwóch etapach. Zaplanowano wykonanie nowego odwodnienia oraz oznakowania. Przewidziano też nasadzenia nowych drzew i krzewów - najwięcej z nich pojawi się w rejonie ronda.

Za prace odpowiada firma PBDiM Kobylarnia S.A., która złożyła w przetargu najkorzystniejszą ofertę. Prace będą kosztować 15,9 mln zł. Trasa będzie objęta 7-letnią gwarancją. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec tego roku. Samorząd lokalny, oprócz prac nad częścią kanalizacyjną, będzie też współfinansował budowę części chodników.

Jednocześnie trwają prace nad programem funkcjonalno-użytkowym, który pozwoli rozbudować kolejny 20-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 255 od miejscowości Jankowo w kierunku Strzelna. Koncepcja będzie gotowa jesienią i pozwoli uruchomić zadanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. W Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej na przebudowę całej drogi nr 255 zarezerwowano pulę 30 mln zł.

W uroczystym rozpoczęciu budowy w Pakości wzięli udział marszałek Piotr Całbecki, wicemarszałek Dariusz Kurzawa, radna województwa Elżbieta Piniewska, samorządowcy z terenu powiatu inowrocławskiego, gminy Pakość oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy i firmy Kobylarnia SA.

Po uroczystości samorządowcy uczestniczyli także w oficjalnym odbiorze półtorakilometrowego odcinka drogi rowerowej Pakość-Aleksandrowo, która powstała przy udziale środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Projekt zrealizowała gmina Pakość.

Wcześniej samorząd województwa uruchomił już kilka innych dużych inwestycji na drogach wojewódzkich:

  • - ze Żnina do granicy województwa (nr 251),
  • - z Brześcia do Kowala (nr 265),
  • - ze Stolna do Wąbrzeźna (nr 548),
  • - z Lipna do granicy województwa (nr 559),
  • - z Tucholi do Świecia (nr 240).
  • - z Kowalewa Pom. do Golubia-Dobrzynia (nr 554)
  • - uruchomienie promu Solec Kuj.-Czarnowo (nr 249)

 

Inwestycja w liczbach:

  • - Koszt – 15,9 mln zł
  • - Gwarancja – 7 lat
  • - Długość odcinka 2,2 km
  • - nośność projektowanej nawierzchni – 100 kN/oś
  • - podstawowa szerokość jezdni – 7 m
  • - szerokość ciągu pieszo-rowerowego poza Pakością – 3 m
  • - szerokości chodników w Pakości 1,25 – 4m
  • - Łączna powierzchnia oznakowania poziomego - ok. 1380 m2

123

 

RPO W KP