Rozmawiamy o projekcie obwodnicy Więcborka

znak a-32 W  przyszłą środę (12 lutego) mieszkańcy Więcborka i okolicznych miejscowości będą mieli okazję, by zapoznać się z planami budowy obwodnicy miasta i zgłosić swoje uwagi. Podczas konsultacji społecznych projektanci przedstawią trzy warianty trasy. Zapraszamy do udziału w spotkaniu.

-  Wspólnie za samorządami lokalnymi zbudowaliśmy już 8 takich tras. Zależy nam, by obwodnica Więcborka była kolejną, która powstanie w regionie. Korzyści z realizacji inwestycji odczuwają zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy miasta. Budowę obwodnic ujęliśmy w naszym Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Kolejowej i Drogowej. Chcemy na ten cel wykorzystywać fundusze unijne – przypomina marszałek województwa Piotr Całbecki.

Umowę na wykonanie projektu koncepcyjnego podpisaliśmy w listopadzie ubiegłego roku. Wykonawca zaproponował trzy warianty budowy obwodnicy, która ominie Więcbork od strony zachodniej. Analizowany jest plan obejścia samego Więcborka, jak i ominięcia miasta wraz z miejscowością Witunia.  Projektant zakłada, że trasa przebiegać będzie od nowego ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 241 kierunek Nakło nad Notecią) oraz 242 (kierunek Wyrzysk), które wybudowano w ubiegłym roku (więcej) i łączyć się będzie z drogą wojewódzką nr 189 (kierunek Złotów), z drogą powiatową prowadzącą do Nowego Dworu i  drogą wojewódzką nr 241 od strony północnej (kierunek Sępólno Krajeńskie). Powstanie trasa jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, która będzie dostosowana dla pojazdów o nośności do 11,5 tony na oś.

 

Wykonawcy czynią starania, by nowa trasa nie kolidowała z planami rozwoju miasta i gmin. Pierwsze spotkanie z przedstawicielami samorządu lokalnego odbyło się w styczniu, kluczowe dla kształtu obwodnicy będą jednak konsultacje społeczne.

Spotkanie odbędzie się 12 lutego (godzina 18) w Centrum Aktywności Seniora przy ulicy Mickiewicza 22B w Więcborku. Uczestnicy poznają wstępne warianty trasy. To najlepszy moment na zapoznanie się z przebiegiem obwodnicy i zgłaszanie uwag.Wytyczając plan budowy obwodnicy wykonawca zwraca uwagę m.in. na istniejący podział działek, odległości od zabudowań, zapewnienie dojazdu do posesji. Chce też uniknąć wyburzeń i ograniczyć ingerencję w środowisko naturalne.

Projekt koncepcyjny wskaże warianty budowy obwodnicy uwzględniające istniejący i planowany sposób zagospodarowania terenu. Będzie podstawą dla prac projektowych oraz starań o uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Wykonawca inwestycji przygotuje również koncepcję organizacji ruchu. Koszt opracowania projektu wynosi 171,5 tysiąca złotych. Jego przygotowanie i uzyskanie decyzji środowiskowej zajmie około dwóch lat.

Planowana budowa obwodnicy Więcborka i wybudowanie nowego ronda to nie jedyne inwestycje drogowe, które realizowane są w Więcborku. W poprzednich latach wyremontowano nawierzchnię ulicy Mickiewicza i zmodernizowano most na rzece Orlej. Pod wiaduktem na ulicy Złotowskiej pojawiła się sygnalizacja świetlna, która zdecydowanie poprawiła bezpieczeństwo pieszych.

Urząd Marszałkowski w ostatnich latach zapewnił środki niezbędne do budowy 8 obwodnic. Inwestycje zostały zrealizowane w:

  • - Brodnicy (długość - 2,5 km, koszt -50 mln zł),
  • - Chełmnie (3,7 km, 14 mln zł),
  • - Janikowie (2,6 km, 21 mln zł),
  • - Mroczy (4,2km, 19 mln zł),
  • - Nakle nad Notecią (2,3 km, 64 mln),
  • - Mogilnie (5,0km, 31 mln zł),
  • - Pakości (1,9 km, 7 mln zł),
  • - Płazowie (1,7km, 7 mln zł).

Koszt wszystkich inwestycji to ponad 200 milionów złotych. Zadania były współfinansowane przez samorządy lokalne.

Ważne liczby

  • - 6 tysięcy pojazdów na dobę przejeżdża średnio przez Więcbork,
  • - 3 warianty przebiegu obwodnicy przygotują projektanci,
  • - Od 4,2 do 5,7 kilometrów długości liczyć może nowa trasa.

Co, gdzie, kiedy?

  • - konsultacje społeczne nad koncepcją budowy obwodnicy Więcborka,
  • - Centrum Aktywności Seniora, ul. Mickiewicza 22B w Więcborku,
  • - Środa (12 lutego), godzina 18.
p>plan orientacyjny skala

 

RPO W KP