Turbinowe rondo w budowie

znak a-32Trwają zaawansowane prace przy budowie ronda turbinowego na drodze wojewódzkiej nr 223 łączącej Bydgoszcz z Białymi Błotami. Wykonawca rozpoczął układanie ostatnich - ścieralnych warstw nawierzchni. Nowe rozwiązania poprawią płynność ruchu i bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów oraz pieszych.

W grudniu otwarta dla ruchu została południowa jezdnia, po której obecnie odbywa się ruch pomiędzy Bydgoszczą i węzłem na trasie szybkiego ruchu w Białych Błotach. Z początkiem roku ruszyły natomiast prace przy budowie północnej jezdni. Wykonawca rozebrał stare nawierzchnie, wybudował kanalizację deszczową i zamontował oświetlenie. Ustawione zostały trwałe kamienne krawężniki. Obecnie trwają prace przy układaniu ostatnich, ścieralnych warstw nawierzchni, roboty brukarskie i przy zagospodarowaniu przyległego terenu. Kończy się też budowa chodnika i ścieżki rowerowej oraz oświetlenia. Wykonawcę czeka jeszcze m.in. ułożenie ścieralnej nawierzchni na południowej jezdni drogi wojewódzkiej oraz malowanie oznakowania poziomego. Kierowcy z nowego ronda skorzystają w wakacje.

Inwestycja o wartości 18,6 mln zł jest finansowana przede wszystkim ze środków samorządu województwa. Na koszt gminy Białe Błota powstaje nowy odcinek ul. Ofiar Hitleryzmu. Wcześniej zadanie udało się skoordynować z powiatem bydgoskim i powstał dojazd do ronda od strony Trzcińca. Droga wojewódzka nr 223 to najkrótsze połączenie Bydgoszczy z węzłem na trasie S5 w Białych Błotach. Gmina Biała Błota zdecydowała się też na budowę odcinka ul. Duńskiej, który dochodzić ma w rejon nowego skrzyżowania.

Skrzyżowanie będzie miało charakter ronda turbinowego. To innowacyjne rozwiązanie gwarantujące płynność ruchu i bezpieczeństwo. Kierujący, jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie, wybierają pas ruchu właściwy dla dalszego kierunku jazdy – później nie mają możliwości zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.

Na drodze wojewódzkiej nr 223 wytyczymy dwa pasy ruchu przeznaczone m.in. do jazdy na wprost na najbardziej obciążonym kierunku Bydgoszcz-Białe Błota. Powstaje również łącznica pozwalającą na pominięcie wjazdu na rondo kierowcom skręcającym z Bydgoszczy w prawo, w kierunku osiedla Miedzyń. Bezpieczeństwo poprawią chodniki i ścieżkę rowerową. Wokół ronda od strony północnej, zachodniej i południowej wytyczmy przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów.

Rondo w liczbach:

- Średnica - 48m

- Koszt 18,6 mln zł

- Długość modernizowanego odcinka 700m

abcd

 

 


- -

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE

 

RPO W KP