Ważny krok w stronę obwodnicy Sępólna Krajeńskiego
Trwają prace nad projektem obwodnicy Sępólna Krajeńskiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241. W listopadzie uzyskaliśmy decyzję środowiskową. Wojewódzka obwodnica połączy się z projektowanym równolegle nowym przebiegiem drogi krajowej Bydgoszcz-Koszalin.
– Prace koordynujemy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zrealizuje fragment obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 25 – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Dzięki tej inwestycji powstanie kompletny układ drogowy całkowicie wyprowadzający tranzyt z miasta.
Trasa o długości 1,5 kilometra przebiega w korytarzu uzgodnionym w konsultacjach społecznych. Obwodnica (południowa) połączy miejscowość Grochowiec (wyjazd w kierunku na Nakło drogą wojewódzką nr 241) z Siedliskiem, gdzie powstać ma rondo, od którego zacznie się budowa nowego przebiegu drogi krajowej nr 25 (wschodnia część obwodnicy Sępólna Krajeńskiego). Częścią obwodnicy będzie nowy wiadukt nad torami linii kolejowej Sępólno-Nakło. Wybrany do realizacji wariant zakłada ominięcie farmy fotowoltaicznej od strony północnej i dodatkowo skomunikowanie drogą serwisową obszarów, dla których gmina opracowała miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
W listopadzie 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał umowę o wartości 1,5 mln zł z pracownią Archidrog z Poznania na przygotowanie koncepcji i projektu obwodnicy wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zakończenie prac nad dokumentacją planowane jest w połowie przyszłego roku.
Podstawowe cele inwestycji:
- stworzenie bezpiecznego odcinka trasy drogowej,
- odciążenie Sępólna Krajeńskiego od ruchu tranzytowego,
- poprawa komfortu podróżowania oraz skrócenie czasu przejazdu,
- zmniejszenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza wywoływanego ruchem pojazdów przez miasto,
- zwiększenie przepustowości skrzyżowań.
W tym roku w Sępólnie Krajeńskim oddane zostało natomiast nowe rondo na połączeniu drogi wojewódzkiej (ul. T. Kościuszki) z drogami lokalnymi (ulicami ks. L. Popiełuszki oraz Odrodzenia). Zobacz Bezpieczne skrzyżowania na wojewódzkich trasach
Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic
Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na prace projektowe i budowlane w ramach regionalnego programu budowy obwodnic. Obejmuje on obejścia o łącznej długości 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie miliard złotych.
Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w ramach naszego programu regionalnego perspektywy 2021-2027 przeznaczamy rekordową pulę 136 mln euro. Z krajowych środków centralnych na trzy obwodnice – Brodnicy, Rypina i Tucholi – uzyskaliśmy 170 mln zł.
Nasze obwodnice
- Lubraniec – oddana do użytku we wrześniu
- Brodnica – oczekujemy na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
- Mogilno – zaawansowane prace budowlane
- Więcbork – prace nad projektem
- Rypin – odbyły się konsultacje społeczne, uzyskanie decyzji środowiskowej w trakcie postępowania
- Tuchola – trwa projektowanie
- Lisewo – aktualizacja dokumentacji projektowej
- Chełmża – odbyły się konsultacje, prace nad koncepcją, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
- Golub-Dobrzyń – zakończyły się konsultacje, prace nad koncepcją w toku, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
- Radzyń Chełmiński – zakończyły się konsultacje społeczne, prace nad koncepcją, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
- Trląg – planowana wraz z przebudową drogi wojewódzkiej nr 255, trwa aktualizacja dokumentacji
- Białe Błota – przygotowania do ogłoszenia przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe po zmianie lidera zadania na ZDW
- Łysomice – przygotowania do ogłoszenia przetargu na nowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe w porozumieniu z innymi zarządcami dróg