Przebudowa wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza-Łabiszyn-Barcin-Mogilno-Wylatowo (odcinek Brzoza-Barcin). Odcinek II od km 13+280 do km 22+400

Nazwa programu operacyjnego: Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021 – 2027

Priorytet: Fundusze Europejskie na rzecz spójności i dostępności komunikacyjnej regionu

Działanie 4.3 Infrastruktura drogowa

Tytuł projektu: “ Przebudowa wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza-Łabiszyn-Barcin-Mogilno-Wylatowo (odcinek Brzoza-Barcin). Odcinek II od km 13+280 do km 22+400”

Nr projektu: FEKP.04.03-IZ.00-038/23

Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, 85 – 010 Bydgoszcz

Tryb naboru projektu: pozakonkursowy

Całkowita wartość projektu:

  • Wydatki ogółem: 33 787642,75 zł
  • Wydatki kwalifikowane 31 734 217,9zł
  • Dofinansowanie: 30 147 506,66 zł

Okres realizacji projektu: 01.10.2023 – 31.12.2024

Beneficjent: Województwo Kujawsko – Pomorskie

Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy

Tryb naboru projektu: pozakonkursowy

Opis projekt: Głównym celem realizacji inwestycji jest zwiększenie dostępności transportowej południowej części województwa kujawsko-pomorskiego, poprawa bezpieczeństwa a także ograniczenie negatywnego wpływu ruchu na środowisko naturalne i jakość życia mieszkańców sąsiadujących z drogą miejscowości. Aktualnie odcinek DW 254 przebiegający w relacji Brzoza – Barcin stanowi kluczowy element sieci dróg wojewódzkich w myśl ustaleń Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Ciąg przebiega w układzie północ-południe łącząc DK 15 i DK 25 komunikując południową i centralną część regionu, szczególnie w kontekście dostępu do stolic województwa – Bydgoszczy i Torunia. Planowany do przebudowy odcinek charakteryzuje się znacznym obciążeniem pod względem natężenia ruchu. Wg pomiarów z 2020/21 roku na odcinku BRZOZA /DK25/ – BARCIN /DW254/ średniodobowy ruch roczny wyniósł 5 780 pojazdów z czego 1 611 zalicza się do grupy samochodów ciężarowych (28%). Tak duży udział ruchu ciężkiego potęguje negatywne efekty w postaci emisji zanieczyszczeń (głównie dwutlenek węgla, tlenek węgla, tlenki azotu, dwutlenek siarki, benzen a także pyły i metale ciężkie), hałasu a także nadmiernego zużycia infrastruktury. Należy przy tym zaznaczyć, iż w porównaniu z pomiarami z 2015 r. nastąpił istotny ogólny wzrost ruchu wynoszący 14%. Ponadto z uwagi na skalę ruchu obserwuje się występowanie wielu sytuacji niebezpiecznych, łącznie w latach 2018 – 2021 na odcinku DW 254 stwierdzono wystąpienie 303 zdarzeń drogowych.

Opisywane zadanie wyraźnie poprawi możliwości prowadzenia ruchu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 254, szczególnie z uwagi na planowane podniesienie parametrów nośności do 115 kN/oś. Projekt jest zgodny z zasadą równości szans i niedyskryminacji; zakłada się przygotowanie inwestycji z uwzględnieniem wytycznych zawartych w załączniku nr 2 do „Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027” oraz „projektowania uniwersalnego” wynikającego z „Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych”, w szczególności poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań w obszarze infrastruktury pieszej. Projekt ma pozytywny wpływ na zasadę równości kobiet i mężczyzn określoną w art. 9 Rozporządzenia 2021/1060. Wszystkie produkty projektu będą dostępne dla wszystkich osób, bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę lub pochodzenie etniczne, wyznawaną religię lub światopogląd, orientację seksualną, na niedyskryminacyjnych zasadach. Ze względu na zagrożenie terminowego zakończenia projektu w perspektywie finansowej 2014-2020, projekt został skierowany do fazowania w świetle motywu 93 oraz zapisów art. 118 i 118a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. a także rozporządzenia Parlamentu Europejskiego 2022/2039 z dnia 19 października 2022 r. (FAST CARE).

Projekt był realizowany w dwóch fazach: I faza realizacji jest finansowana z perspektywy 2014-2020.

Wskaźniki:

  • Długość zmodernizowanych lub przebudowanych dróg wojewódzkich – 9,12 km
  • Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 1
  • Docelowa roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, przebudowanych, rozbudowanych lub zmodernizowanych dróg – 14 328 154 pasażerokilometrów/rok
  • Oszczędność czasu dzięki udoskonalonej infrastrukturze drogowej – 40 079 osobodni/rok
  • Nośność drogi wojewódzkiej – 115 kN