Poznaliśmy wyniki badań natężeń ruchu na drogach wojewódzkich na Kujawach i Pomorzu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020. W regionie zanotowano wzrost ruchu średnio o 14% względem roku 2015. Najwięcej samochodów korzysta z dróg łączących trasy szybkiego ruchu z dużymi miastami. Najszybciej przybywa lekkich pojazdów dostawczych.
Cyklicznie, co 5 lat prowadzimy generalny pomiar ruchu na drogach wraz z GDDKiA. Celem pomiarów jest ustalenie, jaki jest rozkład natężenia ruchu na sieci dróg w kraju, z podziałem na poszczególnych zarządców. Zebrane informacje są pomocne w analizach dotyczących dróg, których nawierzchnie są najbardziej narażone na uszkodzenia, stanu środowiska naturalnego, a także bezpieczeństwa na poszczególnych trasach. Są jedną z podstaw przy planowaniu inwestycji, remontów oraz zmian w organizacji ruchu.
Do najbardziej obciążonych ruchem dróg wojewódzkich należą przede wszystkim odcinki:
- łączące trasy szybkiego ruchu z dużymi miastami (m.in. drogi nr 223, 238 , 239 wokół Bydgoszczy oraz nr 266 pomiędzy Aleksandrowem Kujawskim i Ciechocinkiem)
- tras łączących ważne drogi krajowe (m.in. nr 240 Świecie-Tuchola, 251 Żnin-Inowrocław, 534 Rypin Grudziądz, 560 Brodnica-Rypin)
- tras dojazdowych do Bydgoszczy i Torunia (m.in. nr 244, 254, 273, 551, 552, 553, 554, 654.
- przebiegające przez miasta (m.in. Brodnicę, Chełmżę, Tucholę, Mogilno, Nakło, Rypin, Żnin)
Warto podkreślić, że większa część tych ważnych tras została w ostatnich latach zmodernizowana. Trwają inwestycje związane z przebudową lub rozbudową kolejnych. Dodatkowo samorząd województwa intensywnie przygotowuje się do budowy kilkunastu obwodnic, które wyprowadzą tranzyt z kolejnych miast.
W najbliższych latach znacznego wzrostu natężeń ruchu spodziewamy się na drodze wojewódzkiej nr 559, gdzie kończy się właśnie gruntowana modernizacja odcinka z Lipna do Jasienia. Znacznie większego znaczenia nabierze również droga wojewódzka nr 548 Stolno-Wąbrzeźno, która po rozbudowie stanie się bezpiecznym i wygodnym dojazdem do autostrady A1. Zakończenie wszystkich prac na trasie S5 pomiędzy Bydgoszczą i Żninem może natomiast oznaczać docelowo mniejszy ruch na alternatywnych wojewódzkich trasach z nr 251, 253 i 254 (Żnin-Łabiszyn-Brzoza).
Pomiary na drogach wojewódzkich były w dużej części (ponad 50%) zrealizowane z wykorzystaniem metod wideorejestracji, co stanowiło ogromny postęp jakościowy w stosunku do poprzednich pomiarów generalnych. Dzięki odpowiedniej organizacji pomiarów oraz metodom zastosowanym w procesie przetwarzania i obliczania wyników, zminimalizowano wpływ okresów, w których wystąpiły największe ograniczenia w mobilności uczestników ruchu drogowego spowodowane pandemią COVID-19. Niezbędne było wprowadzenie zmian w kalendarzu wykonywania pomiaru generalnego, tak, aby zapewnić odpowiednią jakość i przydatność zebranych danych
Pomiar ruchu na drogach wojewódzkich w liczbach:
- 24261 pojazdów na dobę porusza się drogą nr 223 Bydgoszcz-Białe Błota
- 16156 pojazdów na dobę porusza się drogą nr 251 Żnin-Murczyn
- 15682 pojazdów na dobę porusza się drogą nr 239 Bydgoszcz-Tryszczyn
- 15504 pojazdów na dobę porusza się drogą nr 560 w Brodnicy
- 1700 kilometrów liczy sieć dróg wojewódzkich w regionie bez powiatów grodzkich
- 3609 pojazdów na dobę to średni ruch na drogach wojewódzkich na Kujawach i Pomorzu