Trasa Brześć-Kowal gotowa
Gruntownie zmodernizowana droga wojewódzka nr 265 z Brześcia do Kowala w powiecie włocławskim służy kierowcom – wczoraj (22 sierpnia) w uroczystym otwarciu uczestniczyli wicemarszałek województwa Zbigniew Sosnowski, członek zarządu województwa Aneta Jędrzejewska i członek zarządu województwa Sławomir Kopyść oraz radni województwa Wojciech Jaranowski, Stanisław Pawlak i Tadeusz Pogoda. Aktualnie toczy się postępowanie przetargowe, które wyłoni wykonawcę przebudowy kolejnego odcinka tej trasy, z Kowala do Baruchowa. Wcześniej zleciliśmy prace na odcinku z Baruchowa do granicy regionu. Łączne nakłady samorządu województwa na te inwestycje to ponad 100 mln zł.
– Oddaliśmy do użytku najważniejszą część tej trasy – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Rozwiązaliśmy problemy, które pojawiły się w trakcie procesu inwestycyjnego. Część prac musieliśmy zlecić innym wykonawcom, niektóre wymagały nadzoru archeologicznego. Uwzględniliśmy też wnioski mieszkańców dotyczące odwodnienia przyległych terenów i poszerzania zjazdów. Nowa droga znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa komunikacyjnego w tym rejonie.
Droga wojewódzka nr 265 łączy powiat włocławski z Mazowszem. Stanowi też ważny dojazd do węzłów na autostradzie A1w Kowalu i pod Włocławkiem. W Kujawsko-Pomorskiem na długości ponad 30 kilometrów komunikuje między innymi gminy Brześć Kujawski, Włocławek, Kowal i Baruchowo.
Bezpieczna droga
W ramach realizacji inwestycji jezdnię poszerzono do 7 metrów i wzmocniono, powstały utwardzone pobocza. Przebudowano wszystkie zatoki autobusowe. Trasa zyskała zdecydowanie lepsze odwodnienie. W Gołaszewie powstał nowy przejazd kolejowy – takie rozwiązanie (zamiast wiaduktu) wybrano w toku konsultacji społecznych. Praktycznie nowy most wybudowano w Nakonowie. Na całej trasie pojawiło się nowe oznakowanie pionowe i poziome.
Przebudowano skrzyżowania nadając im bezpieczną geometrię. Wszystkie przejścia dla pieszych oświetlono. Infrastruktura uwzględnia potrzeby osób niepełnosprawnych, np. z myślą o osobach niewidomych wbudowano ryflowane (z wgłębieniami i wypustkami) elementy nawierzchni chodników.
Dzięki współpracy z samorządami lokalnymi – gminami Brześć Kujawski, Włocławek i Kowal oraz miastem Kowal – które dofinansowały część zadania, przy trasie powstały bezpieczne, oddzielone od jezdni ciągi pieszo-rowerowe. Wartość tej infrastruktury, która będzie służyć przede wszystkim mieszkańcom okolicznych miejscowości, to 3,7 mln zł.
Inwestycja łącznie pochłonęła prawie 85 mln zł. Realizowaliśmy ją korzystając m.in. ze środków unijnych naszego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Kolejne inwestycje w realizacji
W powiecie włocławskim, który posiada bardzo dużą sieć dróg wojewódzkich, w ciągu ostatnich lat nadrabiamy wiele zaległości. W ubiegłym roku rozpoczęła się przebudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 265 z Baruchowa do granicy województwa o długości prawie 7 kilometrów. W tym roku zlecamy prace na kolejnym 6-kilometrowym fragmencie z Brześcia do Baruchowa. W ten sposób cała droga na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie w bardzo dobrym stanie.
Równocześnie zlecone zostały prace przy przebudowie odcinków drogi wojewódzkiej nr 269 z Kowala do Izbicy Kujawskiej oraz drogi wojewódzkiej nr 270 z Brześcia Kujawskiego do Izbicy Kujawskiej. Wybrany wykonawca uzyskał już zezwolenie na realizację inwestycji i przejął plac budowy pod obwodnicę Lubrańca.
Modernizacja odcinka Brześć-Kowal w liczbach:
- 85 mln zł to całkowita wartość inwestycji
- 3,7 mln zł kosztowały ścieżki rowerowe
- 18,16 kilometrów przebudowanej drogi (bez wiaduktu nad A1)
- 44 250 ton ułożonej masy
- 43 850 metrów kwadratowych chodników i ścieżek
- 288 energooszczędnych latarni
- 29 oświetlonych przejść dla pieszych
- 16 wybudowanych zatok autobusowych
- 7 lat gwarancji
- 1 miejsce do kontroli pojazdów
- 1 stacja pogodowa z kamerą i tablicą.
Ponad miliard złotych na wojewódzkie drogi
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego na przygotowanie i realizację zadań drogowych przeznacza aktualnie 800 milionów złotych, które zostaną wykorzystane na przeprowadzenie inwestycji do 2023 roku. Do tej kwoty dołączyliśmy kolejne 230 milionów złotych, które przeznaczymy na modernizację infrastruktury drogowej w następnych trzech latach. Zdobyliśmy też prawie 170 milionów złotych dofinansowania na budowę 3 nowych obwodnic. Łącznie daje to ponad 1,2 miliarda złotych.
Czytaj także: