Finiszują prace przy budowie obwodnicy Lubrańca
Trwają ostatnie prace przy budowie obwodnicy Lubrańca w powiecie włocławskim. Powstały nowe ronda, most na Zgłowiączce i odcinki ścieżek pieszo-rowerowych. Realizacja całej inwestycji pochłonie ponad 64 mln złotych i możliwa jest m.in. dzięki środkom unijnym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Uruchomiliśmy też szereg innych zadań inwestycyjnych w tej części regionu.
– Realizowana w Lubrańcu inwestycja pomoże rozwiązać kilka problemów. Dzięki obwodnicy wyprowadzimy ruch tirów poza miasto, zmniejszymy hałas i zwiększymy bezpieczeństwo mieszkańców. Równocześnie prowadzone są prace przy przebudowie drogi z Lubrańca do Brześcia Kujawskiego. Dzięki temu na początku przyszłego roku powstanie bardzo dobre połączenie powiatu włocławskiego z autostradą A1 – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Wykonawca obwodnicy Lubrańca zrealizował już ponad 80 procent zakresu rzeczowego inwestycji. Od podstaw powstał pięciokilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej omijający Lubraniec od zachodu. Na połączeniu z drogą wojewódzką nr 270 w miejscowościach Borek oraz Lubraniec-Parcele powstały ronda. Wkrótce wykonawca ułoży na jezdniach w obrębie skrzyżowań ostatnią ścieralną warstwę nawierzchni. Poza tym prowadzone są ostatnie prace brukarskie związane ze ścieżką pieszo-rowerową, którą zaprojektowano wzdłuż centralnej części obwodnicy (w rejonie miejscowości Piaski).
Gotowy jest również most na Zgłowiączce pomiędzy miejscowościami Borek i Brzezina. To pięcioprzęsłowy obiekt o długości blisko 140 metrów. Wykonawca zamontował bariery i zabezpiecza skarpy przyczółków. Do końca roku planuje także umocnić brzegi rzeki w obrębie mostu. Poza tym cała droga zostanie odpowiednio oznakowana i wyposażona w elementy poprawiające bezpieczeństwo. Zrealizowany zostanie także zielony zakres inwestycji związany z nasadzeniami drzew, krzewów oraz zakładaniem trawników. Zakończenie wszystkich robót planowane jest do końca roku.
W trakcie przebudowy jest również 7-kilometrowa droga łącząca Brześć Kujawski z Lubrańcem. Jezdnia jest wzmacniana do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 tony na oś. Oznacza to, że będzie zdecydowanie bardziej odporna na powstawanie uszkodzeń i kolein. Trasa zyskuje też pobocza, zatoki autobusowe, nowe oznakowanie i bariery. Ta inwestycja jest również współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Łączny koszt przedsięwzięcia szacowany jest na ok. 30 mln zł. Zaawansowanie rzeczowe prac przekracza 55%. Zakończenie zadania planowane jest w połowie przyszłego roku.
W powiecie włocławskim uruchomiliśmy szereg innych inwestycji:
- gruntowną przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 268 pomiędzy Chodczem i Wolą Adamową (zaawansowane prace)
- modernizację drogi wojewódzkiej nr 268 od Brzezia do Brześcia o długości 10 kilometrów (podpisana umowa na prace w trybie zaprojektuj i wybuduj)
- modernizację drogi wojewódzkiej nr 265 z Kowala do granicy województwa (prace na finiszu)
Obwodnica Lubrańca w liczbach
- długość – 5,3 km
- szerokość jezdni – 8 m z opaskami bitumicznymi
- szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m
- wartość inwestycji – 64,43 mln złotych
Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic
Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na zlecanie prac projektowo-budowlane na nasz regionalny program budowy obwodnic. Obejmuje on czternaście obejść o łącznej długości około 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych. W tym roku, oprócz prac budowlanych w Lubrańcu oraz opracowania dokumentacji dla innych zadań, planowane jest zlecenie prac budowlanych dla drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Środki na realizację inwestycji pochodzić będą z Unii Europejskiej oraz budżetów samorządu województwa i samorządów lokalnych. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w ramach naszego programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-27 przeznaczamy 136 mln euro. Dodatkowo ze środków centralnych pozyskaliśmy prawie 170 mln zł. Podpisaliśmy też szereg porozumień o współfinansowaniu tego typu zadań przez samorządy lokalne.
Lista obejść:
- Lubraniec – trwają prace budowlane
- Rypin – trwają prace nad koncepcją, odbyły się konsultacje społeczne
- Brodnica – trwają prace nad aktualizacją dokumentacji
- Tuchola – podpisana umowa na projekt
- Więcbork – prace nad koncepcją w toku, odbyły się konsultacje społeczne, oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej
- Lisewo – podpisana umowa na aktualizację dokumentacji projektowej
- Białe Błota – samorząd gminy przygotowuje się do przetargu na koncepcję
- Łysomice – podpisana umowa na koncepcję
- Chełmża – podpisana umowa na koncepcję, początek konsultacji
- Sępólno Krajeńskie – trwają prace nad projektem, zakończyły się konsultacje, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
- Golub-Dobrzyń – zakończyły się konsultacje, prace nad koncepcją w toku, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
- Chełmża – zakończyły się konsultacje
- Radzyń Chełmiński – konsultacje społeczne
- Mogilno II etap – dokumentacja gotowa, uzyskano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej; przygotowania do przetargu na prace budowlane
- Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, trwa aktualizacja dokumentacji.
fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP