Obwodnica Lubrańca gotowa
Lubraniec w powiecie włocławskim dołącza do miast, w których wyprowadzamy poza centrum uciążliwy dla mieszkańców tranzyt pojazdów. Uroczyste otwarcie nowej trasy, z udziałem marszałka Piotra Całbeckiego, odbyło się dziś (20 września). Gruntownie przebudowaliśmy także 7-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 270 pomiędzy Lubrańcem i Brześciem Kujawskim.
– Dzięki nowej obwodnicy, która poprawia bezpieczeństwo i ogranicza hałas w Lubrańcu, skróciliśmy także czas przejazdu na ważnej trasie stanowiącej między innymi dojazd autostrady A1 i A2 – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – To potrzebna inwestycja, odpowiadająca na potrzeby mieszkańców i rozwiązująca problemy kierowców. Przed nami kolejne zadania.
Obwodnica wybudowana została w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270, po zachodniej stronie miejscowości. Początek blisko pięciokilometrowej trasy znajduje się na nowym rondzie przed wjazdem do Lubrańca od strony Brześcia Kujawskiego. Nad rzeką Zgłowiączka powstał nowy 140-metrowy most. W miejscowości Borek obwodnica łączy się z istniejącą trasą nr 270 poprzez nowe pięciowlotowe rondo. W ten sposób droga wojewódzka bezpiecznie łączy się z trasami gminnymi w kierunku miejscowości Zgłowiączka i Marysin. Trasa posiada nośność 11,5 ton na oś. Jezdnia ma szerokość 8 metrów (wraz z opaskami). Powstały także pobocza o szerokości 1,5 metra. W ramach zadania zbudowano ścieżkę pieszo-rowerową w miejscowości Piaski.
Inwestycję o wartości ponad 66 mln zł zrealizowaliśmy wykorzystując m.in. środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27. Za kontrakt odpowiadała toruńska firma Onde.
W uroczystym otwarciu drogi wzięli udział także członek zarządu województwa Marek Wojtkowski, radny województwa Wojciech Jaranowski, senator Stanisław Pawlak, poseł Zbigniew Sosnowski i lokalni samorządowcy.
Droga po przebudowie
Zakończyliśmy także modernizację 7-kilometrowego odcinka drogi łączącej Brześć Kujawski z Lubrańcem. Trasa częściowo zyskała nową konstrukcję jezdni. Pozwoliło to podnieść nośność drogi do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 tony na oś. Oznacza to, że będzie zdecydowanie bardziej odporna na powstawanie uszkodzeń i kolein. Trasa zyskała też utwardzone pobocza, perony i zatoki autobusowe, nowe oznakowanie i bariery.
Inwestycja była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27. Łączny koszt przedsięwzięcia to 28,6 mln zł.
Budowa obwodnicy Lubrańca i przebudowa drogi wojewódzkiej nr 270 to nie jest jedyne inwestycje w powiecie włocławskim. Wiosną zakończyliśmy przebudowę drogi wojewódzkiej 269 pomiędzy Choceniem i Chodczem. Zobacz Droga z Chodcza do Chocenia gotowa
W trakcie przebudowy jest też cała 11-kilometrowa droga wojewódzka nr 268 łącząca Brześć Kujawski z Brzeziem. Zobacz Kolejna inwestycja drogowa w rejonie Włocławka
Obwodnica Lubrańca w liczbach
- Długość – 5,3 km
- Szerokość jezdni – 8 m z opaskami bitumicznymi
- Szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m
- Wartość inwestycji – 66,2 mln zł.
Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic
Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na prace projektowe i budowlane w ramach regionalnego programu budowy obwodnic. Obejmuje on obejścia o łącznej długości 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie miliard złotych.
Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w ramach naszego programu regionalnego perspektywy 2021-2027 przeznaczamy rekordową pulę 136 mln euro. Z krajowych środków centralnych na trzy obwodnice – Brodnicy, Rypina i Tucholi – uzyskaliśmy 170 mln zł.
Nasze obwodnice
- Brodnica – oczekujemy na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
- Mogilno – zaawansowane prace budowlane
- Więcbork – prace nad projektem
- Rypin – odbyły się konsultacje społeczne, uzyskanie decyzji środowiskowej w trakcie postępowania
- Tuchola – trwa projektowanie,
- Lisewo – aktualizacja dokumentacji projektowej
- Chełmża – odbyły się konsultacje, prace nad koncepcją, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
- Sępólno Krajeńskie – trwają prace nad projektem, zakończyły się konsultacje, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
- Golub-Dobrzyń – zakończyły się konsultacje, prace nad koncepcją w toku, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej
- Radzyń Chełmiński – zakończyły się konsultacje społeczne, prace nad koncepcją, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej
- Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, trwa aktualizacja dokumentacji.
fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP