Przebudowa wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 270 Brześć Kujawski – Izbica Kujawska – Koło od km 0+000 do km 29+023. Etap I od km 1+100 do km 7+762- Faza II
Nazwa programu operacyjnego: Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021 – 2027
Priorytet: Fundusze Europejskie na rzecz spójności i dostępności komunikacyjnej regionu
Działanie 4.3 Infrastruktura drogowa
Tytuł projektu: “Przebudowa wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 270 Brześć Kujawski – Izbica Kujawska – Koło od km 0+000 do km 29+023. Etap I od km 1+100 do km 7+762- Faza II”
Nr projektu: FEKP.04.03-IZ.00-0003/23
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, 85 – 010 Bydgoszcz
Tryb naboru projektu: pozakonkursowy
Całkowita wartość projektu:
- Wartość projektu: 7 925 910,05 zł
- Wydatki kwalifikowane 7 746 515,20 zł
- Dofinansowanie: 7 359 189,44 zł
Okres realizacji projektu: 01.10.2023 – 31.12.2024
Zakres: Głównym celem realizowanej inwestycji jest zwiększenie dostępności transportowej poł.-wsch. części województwa kujawsko-pomorskiego, poprawa bezpieczeństwa, a także ograniczenie negatywnego wpływu ruchu na środowisko naturalne i jakość życia mieszkańców sąsiadujących z drogą miejscowości. Odcinek DW 270 w relacji Brześć Kujawski – Lubraniec stanowi kluczowy element sieci dróg województwa w myśl ustaleń Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Ciąg przebiega w układzie północ-południe łącząc DK 92 i DK 62 (A1) komunikując poł.-wsch. Część regionu, szczególnie w kontekście dostępu do najważniejszego szlaku krajowego w transporcie samochodowym tj. autostrady A1. Ponadto droga wojewódzka nr 270 stanowi istotną arterię w kontekście zachowania spójności powiatu włocławskiego oraz zapewnienia dostępności jednego z najliczniej zamieszkałych miast w województwie– Włocławka. Planowany do przebudowy odcinek charakteryzował się znacznym obciążeniem pod względem natężenia ruchu. Wg pomiarów z 2020/21 roku na odcinku BRZEŚĆ KUJ. – IZBICA KUJ. średniodobowy ruch roczny wyniósł 3 492 pojazdów z czego 826 zalicza się do grupy sam. cięż. (24%). Tak duży udział ruchu ciężkiego potęguje negatywne efekty w postaci emisji zanieczyszczeń (głównie dwutlenek węgla, tlenek węgla, tlenki azotu, dwutlenek siarki, benzen a także pyły i metale ciężkie), hałasu a także nadmiernego zużycia infrastruktury. Należy przy tym zaznaczyć, iż w porównaniu z pomiarami z 2015 r. nastąpił ogólny wzrost ruchu wynoszący 5%. Ponadto z uwagi na skalę ruchu obserwowano wiele sytuacji niebezpiecznych. Łącznie w latach 2018 – 2021 na odcinku DW 270 stwierdzono 46 zdarzenia drogowe. Inwestycja zakłada ograniczenie negatywnego wpływu ruchu drogowego na życie mieszkańców Lubrańca, upłynnienie i poprawę bezpieczeństwa ruchu w kontekście przejazdów po DW 270 oraz zapobieganie dalszej degradacji infrastruktury. Obejmuje budowę obwodnicy Lubrańca, dzięki czemu zmianie ulegnie obecny rozkład potoków ruchu, a tym samym nastąpi dyslokacja zanieczyszczeń (z tytułu emisji gazów cieplarnianych) z centrum miasta, przez które obecnie przebiega DW, 270 co wpłynie z kolei na poprawę warunków życia i bezpieczeństwa mieszkańców; wyraźnie poprawi się możliwość prowadzenia ruchu w ciągu drogi wojewódzkiej 270, szczególnie z uwagi na planowane podniesienie parametrów nośności do 115 kN/oś. Projekt ma pozytywny wpływ na politykę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami określoną w art. 9 Rozporządzenia 2021/1060.
Wszystkie produkty projektu będą dostępne dla wszystkich osób, bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę lub pochodzenie etniczne, wyznawaną religię lub światopogląd, orientację seksualną, na niedyskryminacyjnych zasadach. Produkty projektu będą również dostosowane do zidentyfikowanych potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Projekt przygotowany jest z uwzględnieniem koncepcji uniwersalnego projektowania opartego na regułach zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027”, w tym z załącznikiem nr 2 do niniejszych Wytycznych: Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027.
Projekt zakłada również prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych m.in. poprzez strony internetowe z wykorzystaniem m.in. odpowiedniego kontrastu i powiększenie czcionki – wymogi WCAG 2.1. AA.
Projekt wykazuje pozytywny wpływ na politykę równości szans kobiet i mężczyzn. Z infrastruktury objętej projektem będą mogły korzystać na równych prawach wszystkie osoby, bez względu na płeć.
Polityka równości szans będzie respektowana od momentu tworzenia koncepcji projektowej i dokumentacji aplikacyjnej aż po etap jego realizacji, także w ramach działań informacyjnych i promocyjnych. Ze względu na zagrożenie terminem zakończenia projektu w perspektywie finansowej 2014-2020, projekt został skierowany do fazowania.
Inwestycja przyczyniła się do realizacji wskaźników:
- Długość wybudowanych dróg wojewódzkich – 6,662 km;
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) -1
- Roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, przebudowanych, rozbudowanych lub zmodernizowanych dróg -11 344 536 pasażerokilometrów/rok
- Oszczędność czasu dzięki udoskonalonej infrastrukturze – 32 354 osobodni/rok
- Nośność drogi wojewódzki –115kN/oś