Przebudowa wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza-Łabiszyn-Barcin-Mogilno-Wylatowo (odcinek Brzoza-Barcin). Odcinek I od km 0+069 do km 13+280 – faza II
Nazwa programu operacyjnego: Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021 – 2027
Priorytet: Fundusze Europejskie na rzecz spójności i dostępności komunikacyjnej regionu
Działanie 4.3 Infrastruktura drogowa
Tytuł projektu: “ Przebudowa wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza-Łabiszyn-Barcin-Mogilno-Wylatowo (odcinek Brzoza-Barcin). Odcinek I od km 0+069 do km 13+280” faza II
Nr projektu: FEKP.04.03-IZ.00-0002/23
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, 85 – 010 Bydgoszcz
Tryb naboru projektu: niekonkurencyjny
Całkowita wartość projektu:
- Wydatki ogółem: 10 195 457,60 zł
- Wydatki kwalifikowalne: 8 794 529,61 zł
- Dofinansowanie: 8 354 803,05 zł.
Okres realizacji projektu: 01.10.2023 – 31.12.2024
Beneficjent: Województwo Kujawsko – Pomorskie
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy
Tryb naboru projektu: niekonkurencyjny
Opis projektu: Celem projektu było zwiększenie dostępności transportowej południowej części województwa kujawsko-pomorskiego, poprawa bezpieczeństwa a także ograniczenie negatywnego wpływu ruchu na środowisko naturalne i jakość życia mieszkańców sąsiadujących z drogą miejscowości.
Odcinek DW 254 przebudowywany w relacji Brzoza – Barcin stanowi kluczowy element sieci dróg wojewódzkich w myśl ustaleń Strategii Rozwoju Woj. Kuj.-Pom. Ciąg przebiega w układzie północ-południe łącząc DK 15 i DK 25, komunikując południową i centralną część regionu, szczególnie w kontekście dostępu do stolic województwa – Bydgoszczy i Torunia. Przebudowany odcinek charakteryzuje się znacznym obciążeniem pod względem natężenia ruchu. Wg pomiarów z 2020/21 roku na odcinku BRZOZA /DK25/ – BARCIN /DW254/ średniodobowy ruch roczny wyniósł 5 780 pojazdów, z czego 1 611 zalicza się do grupy samochodów ciężarowych (28%). Tak duży udział ruchu ciężkiego potęguje negatywne efekty w postaci emisji zanieczyszczeń (głównie dwutlenek węgla, tlenek węgla, tlenki azotu, dwutlenek siarki, benzen a także pyły i metale ciężkie), hałasu a także nadmiernego zużycia infrastruktury. Należy przy tym zaznaczyć, iż w porównaniu z pomiarami z 2015 r. nastąpił istotny ogólny wzrost ruchu wynoszący 14%. Ponadto z uwagi na skalę ruchu obserwuje się występowanie wielu sytuacji niebezpiecznych, łącznie w latach 2018-2021 na odcinku DW 254 stwierdzono wystąpienie 303 zdarzeń drogowych. Inwestycja zakłada ograniczenie negatywnego wpływu ruchu drogowego na życie mieszkańców Gminy Nowa Wieś Wielka i Gminy Łabiszyn, upłynnienie i poprawę bezpieczeństwa ruchu w kontekście przejazdów po DW 254 oraz zapobieganie dalszej degradacji infrastruktury.
Zadanie obejmowało przebudowę wraz z rozbudową DW 254, dzięki czemu wyraźnie poprawi się możliwość prowadzenia ruchu w ciągu drogi woj., szczególnie z uwagi na planowane podniesienie parametrów nośności do 115 kN/oś. Realizacja inwestycji spowoduje istotne zmniejszenie emisji generowanej przez poruszające się po niej pojazdy, co wpłynie z kolei na poprawę warunków życia i bezpieczeństwa mieszkańców. W projekcie uwzględniono dbałość o zachowanie i poprawę stanu istniejącej zieleni przydrożnej oraz wprowadzanie w pasie dróg nowych i brakujących nasadzeń.
Projekt ma pozytywny wpływ na politykę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami określoną w art. 9 Rozporządzenia 2021/1060. Jest przygotowany z uwzględnieniem koncepcji uniwersalnego projektowania opartego na regułach zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027”, w tym z zał. nr 2 do niniejszych Wytycznych: Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027. Projekt wykazuje pozytywny wpływ na politykę równości szans kobiet i mężczyzn.
Ze względu na zag. term. zakończenia projektu w perspektywie finansowej 2014-2020, projekt został skierowany do fazowania w świetle motywu 93 oraz zapisów art. 118 i 118a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. a także rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. a także rozporządzenia Parlamentu Europejskiego 2022/2039 z dnia 19.10.2022 r. (FAST CARE).
Projekt był realizowany w 2 fazach: I faza w persp. 2014-2020 oraz kontynuacja II faza w 2021-2027.
Wskaźnik produktu:
- Długość zmodernizowanych lub przebudowanych dróg wojewódzkich – 13,2110 km
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 1 szt.
Wskaźnik rezultatu:
- Nośność drogi wojewódzkiej – 115 kN
Pozostałe wskaźniki rezultatu tj.:
- Docelowa roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, przebudowanych, rozbudowanych lub zmodernizowanych dróg – 40 169 314 pasażerokilometrów/rok
- Oszczędność czasu dzięki udoskonalonej infrastrukturze drogowej – 200 847 osobodni/rok
Te wskaźniki zgodnie z zapisami sekcji C wniosku o dofinansowanie projektu zostaną osiągnięte na podstawie przeprowadzonych pomiarów ruchu rok po oddaniu inwestycji do użytkowania.
#FunduszeEuropejskieDlaKujawiPomorza