Akcja Zima 2024/25
Wraz ze spadkiem temperatur i prognozowanymi opadami na drogach warto zachować większą ostrożność. By złagodzić skutki zimy Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotował do utrzymania dróg wojewódzkich 200 pojazdów i urządzeń. W wysokim standardzie będziemy utrzymywać trasy o największych natężeniach ruchu. W koordynacji działań od lat pomagają stacje pogodowe, kamery, GPS-y a także czujniki montowane w posypywarkach i pługach.
Zimowym utrzymaniem objęte jest ponad 1710 kilometrów dróg wojewódzkich. Wzorem ubiegłych lat każda droga otrzymała określony standard utrzymania. W najwyższym standardzie są utrzymywane drogi wojewódzkie o największym natężeniu ruchu: nr 223 Bydgoszcz-Białe Błota, 238 węzeł Bydgoszcz Południe-Bydgoszcz-węzeł Bydgoszcz Północ, 239 Bydgoszcz-węzeł Bydgoszcz Opławiec, nr 240 Świecie-Tuchola i nr 552 Łysomice-Lubicz. Te trasy będą odśnieżane na całej długości i szerokości w pierwszej kolejności. Przypominamy, że na trasach gdzie trwają prace budowlane za ich utrzymanie odpowiadają wykonawcy. (M.in DW nr 563 Rypin-granica, DW nr 268 Brzezie-Brześć). Do zimowego utrzymania zabezpieczyliśmy 200 pojazdów i urządzeń. Zgromadziliśmy w 12 magazynach oraz 12 składowiskach niezbędną sól oraz mieszanki piasku i soli. Zabezpieczyliśmy też sukcesywne dostawy tego typu materiałów w okresie zimy.
Kamery, czujniki i GPS-y
Działania związane z zimowym utrzymaniem dróg ułatwia system elektronicznej ewidencji i zarządzania drogami. Pojazdy biorące udział w akcji „Zima” są wyposażone w GPSy pozwalające na monitorowanie pokonywanej trasy, czujniki posypu, które rejestrują ilość zużytego materiału oraz czujniki rejestrujące czas pracy pługa.
Elektroniczny system zarządzania i ewidencji to także prawie 70 kamer na drogach wojewódzkich, pokazujące aktualny obraz dróg w ważnych miejscach. Duże znaczenie mają też stacje meteorologiczne – na drogach wojewódzkich Kujaw i Pomorza funkcjonuje 15 takich urządzeń. Na bieżąco rejestrują istotne zmiany temperatury, co ułatwia między innymi oszacowanie ryzyka wystąpienia gołoledzi lub innych niebezpiecznych zjawisk.
W siedzibie ZDW w Bydgoszczy i wszystkich oddziałach rejonowych z początkiem listopada uruchomiliśmy punkty informacyjno-dyspozycyjne, które udzielają bieżących informacji o stanie dróg oraz ich przejezdności. Funkcjonuje również strona internetowa pokazująca standardy utrzymania poszczególnych dróg – https://zdwbydgoszcz.lp-portal.pl/#map=MmPeyG.
Zachowaj ostrożność
Dysponujemy coraz lepszym sprzętem i możemy coraz szybciej reagować na niekorzystne zjawiska pogodowe. Warto jednak pamiętać, że nasze działania podejmujemy na podstawie prognoz pogodowych. Te nie zawsze przewidują trafnie wszystkie zjawiska. W przypadkach skrajnie niekorzystnych i nieustabilizowanych warunków atmosferycznych i pogodowych (zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne niweczące efekty odśnieżania dróg), osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być niewykonalne. Dlatego wspólnie z innymi zarządcami dróg oraz policją apelujemy, by dostosowywać prędkość do warunków panujących na drodze. W trakcie intensywnych opadów i ujemnych temperatur, nawet gdy na drogach pracuje cały zakontraktowany sprzęt, nie uzyskamy takich parametrów stanu nawierzchni jak latem.
Sprzęt do akcji „Zima 2024/25 w liczbach:
- 58 posypywarek z pługiem
- 23 pługi średnie
- 5 pługi ciężkie
- 7 pługów wirnikowych
- 11 polewaczek z solanką
- 29 koparko-ładowarek lub ładowarek
- 4 ładowarki teleskopowe
- 11 równiarek
- 8 zamiatarek
- 17 ciężarówek
- 8 maszyn do posypywania i odśnieżania chodnika
- 23 ładowarki
- 2 spycharki
- 1 ciągnik
- 12 magazynów soli
- 12 składowisk materiałów