Dzieje się na drogach wojewódzkich wokół Bydgoszczy
Sieć dróg wojewódzkich wokół Bydgoszczy przechodzi gruntowną modernizację. Największym placem budowy jest droga wojewódzka nr 254 na odcinku z Brzozy do Łabiszyna. Zaawansowane prace prowadzone są też przy nowym wiadukcie w Terespolu Pomorskim w powiecie świeckim.
Wykonawca rozpoczął przebudowę trzynastokilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 254 pomiędzy podbydgoską Brzozą i Łabiszynem z końcem stycznia. Od tego czasu zrealizował już 70% wszystkich prac. Trwają roboty przy budowie zatok autobusowych, zjazdów i poboczy. Najwięcej prac toczy się na zurbanizowanych terenach. W miejscowości Brzoza na połączeniu z ul. Powstańców Wielkopolskich budowane jest rondo. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym powstaje także w Łabiszynie na styku z drogą wojewódzką nr 246 na Szubin. W budowie są także kolejne odcinki chodników i dróg rowerowych.
Za realizację inwestycji odpowiedzialna jest firma Transpol z Łojewa (powiat inowrocławski). Wykonawca zakłada zakończenie większości podstawowych prac na odcinku Brzoza-Łabiszyn jeszcze w tym roku. Prace wykończeniowe realizowane będą również w pierwszej połowie przyszłego roku. Inwestycję, o wartości 65 mln złotych, realizujemy wykorzystując środki Unii Europejskiej z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020.
W trakcie modernizacji jest także dalszy odcinek tej trasy w powiecie żnińskim do Barcina.
Wiadukt w budowie
Trwają również prace na budowie nowego wiaduktu w Terespolu Pomorskim (w powiecie świeckim) w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240 łączącej Świecie z Tucholą. Na podporach zamontowana została już stalowa konstrukcja mostu, po którym będzie przebiegać także bezpieczna ścieżka dla pieszych i rowerzystów. Wykonawca zamontował w ostatnich tygodniach łuki oraz betonuje płytę pomostu. Inwestycja o wartości 16 mln złotych finansowana jest z budżetu województwa.
Nowy wiadukt jest konstrukcją jednoprzęsłową o długości 48 metrów. Powstaje w miejscu starego, rozebranego już obiektu. Szerokość blisko 15 metrów pozwoli wybudować po północnej stronie bezpieczny ciąg pieszo-rowerowy, który połączy odcinki trasy rowerowej wybudowanej podczas modernizacji drogi wojewódzkiej nr 240 Polski Konopat-Terespol Pomorski. Wiadukt zyska odwodnienie, bariery i balustrady, a jego nośność wyniesie 40 ton. Zmodernizowany obiekt umożliwi też docelową przebudowę magistrali kolejowej wraz z podniesieniem prędkości na torowisku z Bydgoszczy do Trójmiasta do 160km/h. Wykonawca (spółka Marbro z Gdańska) zakłada zakończenie prac wczesną wiosną przyszłego roku. Zobacz Zaawansowane prace przy nowym wiadukcie w Terespolu
Nowe nawierzchnie, pobocza i znaki
W tym roku na drogach wojewódzkich wokół Bydgoszczy zleconych został także szereg remontów. Nowe nawierzchnie, a wraz z nimi m.in. pobocza i perony autobusowe, pojawiły się na następujących trasach:
- Mąkowarsko-Pruszcz (powiat bydgoski i tucholski, długość 4 km, wartość 7,9 mln zł)
- Bożenkowo (powiat bydgoski, 1,5 km, wartość 2,5 mln zł)
- Mrocza-Drzewianowo na drodze wojewódzkiej nr 243 (powiat nakielski, wartość zadania 4,8 mln zł, długość 2 km)
- Franciszkowo-Błądzim na drodze wojewódzkiej nr 240 (powiat świecki, długość 1,7 km, wartość zadania 3,28 mln zł)
Część remontów jest w trakcie realizacji:
- Wtelno na drodze wojewódzkiej nr 244 (powiat bydgoski, wartość zadania 2,6 mln zł, długość 0,7 km)
- Franciszkowo-Bramka na drodze wojewódzkiej nr 240 (powiat świecki, dwa odcinki o długości 1,7 km, wartość zadania 4,2 mln zł)
Kolejne inwestycje w przygotowaniu
Urząd Marszałkowski zabezpieczył też środki na rozpoczęcie kolejnych dużych inwestycji drogowych w najbliższych latach. W ich realizacji pomogą m.in. Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 i pozyskane dofinansowanie z budżetu państwa. Część zadań zrealizujemy we współpracy z lokalnymi samorządami.
Najważniejsze inwestycje planowane na terenie powiatów bydgoskiego, świeckiego i nakielskiego to:
- rozbudowa drogi wojewódzkiej 204 w Solcu Kujawskim (ul. Garbary, powiat bydgoski, trwają prace projektowe, długość 0,6km)
- rozbudowa drogi wojewódzkiej 245 Gruczno – Głogówko (powiat świecki, prace nad koncepcją , długość 11,6 km)
- rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 272 Piła Młyn-Dolna Grupa (powiat świecki, prace nad koncepcją, długość 7,3 km)
- rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 391 Warlubie-Buśnia (powiat świecki, prace nad koncepcją, długość 9 km)
- rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 244 w Żołędowo (ul. Jastrzębia, powiat bydgoski, złożony wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, długość 3,3 km)
- usprawnienie przejazdu przez Białe Błota w ciągu drogi wojewódzkiej nr 223 (powiat bydgoski, gmina Białe Błota przygotowuje przetarg na koncepcję, długość ok. 2 km)
- remont drogi wojewódzkiej nr 272 w Laskowicach 1 km (powiat świecki, zakończone prace projektowe)
- przebudowa skrzyżowań w Strzelcach Górnych (DW nr 244, Żołędowie DW nr 244, Plewnie DW nr 240, Błądzimiu DW nr 240, Prosperowie DW nr 243 oraz korekta łuków na DW nr 246 w Paterku (kompletownie niezbędnych dokumentacji/pozwoleń), doświetlenie kolejnych przejść dla pieszych.
Gotowi na duże inwestycje
W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), naszego programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg). Obecnie na drogach wojewódzkich prowadzone są inwestycje i remonty o wartości blisko pół miliarda złotych. Czytaj też: Rekordowe wydatki na inwestycje drogowe w 2023 roku