Trwa wczytywanie
ZDW w Bydgoszczy
  • STRONA GŁÓWNA
  • O ZDW
  • SERWIS DLA KIEROWCÓW
    • AKTUALNOŚCI
    • DROGI ZAMKNIĘTE
    • ZGŁASZANIE SZKODY
    • MAPA SZLAKÓW MIGRACJI ZWIERZĄT
    • INFORMATOR ZIMOWY
  • PROCEDURY
    • KONSULTACJE SPOŁECZNE
    • DIS
    • BADANIA NATĘŻEŃ RUCHU
    • WYTYCZNE TECHNICZNE
    • E-ZAMÓWIENIA
    • ZAPYTANIA OFERTOWE
    • PLANY ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
    • SKARGI I WNIOSKI
  • INWESTYCJE
    • INWESTYCJE RPO 2014-2020
    • INNE ZADANIA INWESTYCYJNE
    • INWESTYCJE Z DOFINANSOWANIA CENTRALNEGO
    • REMONTY I ODNOWY
  • KONTAKT
  • BIP
  • Menu Menu

Kolejne umowy na obwodnice podpisane

W ramach naszego regionalnego programu budowy obwodnic rozbudujemy sieć kujawsko-pomorskich dróg o czternaście kolejnych obejść. Dziś (14 listopada) podpisane zostały umowy z wykonawcami opracowań projektowych pięciu nowych tras: Lisewa (powiat chełmiński), Łysomic i Chełmży (oba w powiecie toruńskim), Sępólna Krajeńskiego oraz Radzynia Chełmińskiego (powiat grudziądzki). W budowie jest już obwodnica Lubrańca (powiat włocławski).

– Budowa obwodnic to uzupełnienie naszych działań związanych z modernizacją kujawsko-pomorskich dróg. W wielu miastach nie ma możliwości przebudowy dróg w sposób zapewniający bezpieczeństwo mieszkańców, dlatego decydujemy się na obwodnice. Zlecenie ważnych inwestycji nie byłoby możliwe bez współpracy z samorządami lokalnymi. To bardzo ważne, że już na wstępnym etapie wspólnie przygotowujemy i finansujemy te zadania. Dokumentacje ułatwią również pozyskiwanie kolejnych środków zewnętrznych. Udało się nam już zapewnić finansowanie budowy nowych obejść Brodnicy, Rypina i Tucholi. Przy kolejnych obwodnicach wykorzystamy też nasze środki unijne z nowej perspektywy na lata 2021-27 – mówił marszałek Piotr Całbecki.

Pięć nowych dokumentacji

W Urzędzie Marszałkowskim podpisane zostały umowy na przygotowanie dokumentacji dla pięciu obwodnic:

  • Lisewa (powiat chełmiński) – gotowa jest wcześniej opracowana dokumentacja projektowa, która zostanie zaktualizowana (koszt: 578 tys. zł, czas realizacji: 16 miesięcy, wykonawca: Biuro Opracowywania Programów i Projektów Inżynierii Komunikacyjnej Lipsus z Chełma w województwie lubelskim. Obwodnica uzupełni trwającą gruntowną modernizację drogi wojewódzkiej nr 548 łączącej Stolno z Wąbrzeźnem. Trasa ominie Lisewo od północy i będzie miała długość około 2,7 km. Przy zadaniu współpracują samorządy województwa kujawsko-pomorskiego, gminy Lisewa i powiatu chełmińskiego.
  • Sępólna Krajeńskiego – opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, z uzyskaniem decyzji środowiskowej i opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (koszt: 1,49 mln zł, termin realizacji: 32 miesiące, wykonawca: Pracowania Projektowa Archidrog z Poznania, planowana długość: ponad 1 kilometr). W związku z pracami ogłoszonymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nad planowaną obwodnicą Sępólna Krajeńskiego porozumieliśmy się z samorządami powiatu sępoleńskiego oraz miasta i gminy Sępólno Krajeńskie w sprawie opracowania dokumentacji niezbędnej do połączenia drogi wojewódzkiej nr 241 (od strony Więcborka) z planowanym obejściem miasta w ciągu drogi krajowej nr 25. Pozwoli to docelowo na wyprowadzenie całego tranzytu z Sępólna Krajeńskiego. Bez tego łącznika część samochodów ciężarowych poruszających się drogą nr 241 nadal musiałyby korzystać z ulic prowadzących przez centrum miasta.
  • Łysomic (powiat toruński) – opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (koszt: 736 tysięcy, termin realizacji: 20 miesięcy, wykonawca: Polska Inżynieria z Warszawy). Wspólnie z powiatem toruńskim i gminą Łysomice chcemy zbudować nowy układ komunikacyjny na północ od Torunia. Zgodnie ze wstępnymi założeniami nowa trasa ma między innymi poprawić bezpieczeństwo i upłynnić ruch na korkującym się skrzyżowaniu drogi krajowej i wojewódzkiej w Łysomicach. Przygotowanie dokumentacji zostanie sfinansowane solidarnie przez trzy samorządy.
  • Chełmży (powiat toruński) – opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (koszt: 841 tysięcy, termin: 20 miesięcy, wykonawca: Polska Inżynieria Sp. z o.o. z Warszawy). Dzięki inwestycji samochody ciężarowe poruszające się drogą wojewódzką nr 551 ominą wąskie ulice centrum miasta. Przy inwestycji współpracują cztery samorządy (województwa kujawsko-pomorskiego, powiatu toruńskiego, miasta Chełmży i gminy Chełmży), które równo podzielą między siebie koszty przygotowania niezbędnej dokumentacji.
  • Radzynia Chełmińskiego (w powiecie grudziądzkim) – opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (koszt: 595 tysięcy, termin: 20 miesięcy, wykonawca: Biuro Opracowywania Programów i Projektów Inżynierii Komunikacyjnej Lispus z Chełma). Z samorządami gminy i miasta Radzynia Chełmińskiego oraz powiatu grudziądzkiego przygotowujemy się do budowy obwodnicy o długości około 3 kilometrów, która pozwoli pojazdom poruszającym się drogami wojewódzkimi nr 534 i 543 omijać rynek oraz ruiny dawnego zamku krzyżackiego.

Podpisy pod umowami złożyli dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Przemysław Dąbrowski i przedstawiciele firm projektowych: Dariusz Godlewski (Polska Inżynieria), Marcin Dobek (Lispus) i Witold Orczyński (Archidrog). W spotkaniu uczestniczyli marszałek Piotr Całbecki, przewodnicząca sejmiku Elżbieta Piniewska, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, radni województwa Katarzyna Lubańska, Tadeusz Pogoda, Leszek Pluciński, Jacek Gajewski i Robert Malinowski, posłanka Iwona Kozłowska oraz lokalni samorządowcy.

Obwodnica Lubrańca w budowie

 W powiecie włocławskim we wrześniu rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie pięciokilometrowej obwodnicy Lubrańca. Wcześniej powstała niezbędna dokumentacja i uzyskano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Przedsięwzięcie współfinansowane jest ze środków unijnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i pochłonie około 64 mln zł.

Trzy duże obejścia miast

Budowa obwodnic Tucholi, Brodnicy i Rypina według wstępnych szacunków pochłonie około 300 mln złotych. Na realizację tych zadań Urząd Marszałkowski pozyskał blisko 170 mln złotych dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD).

  • Tuchola – trasa o długości 10 kilometrów będzie omijać miasto od strony południowo-zachodniej i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum, osiedla Rudzki Most oraz wsi Bladowo. Przebieg trasy uzgodniono podczas konsultacji społecznych. Szacowany koszt budowy tej trasy to 126 mln zł (pozyskaliśmy 75 mln zł dofinansowania z RFRD). Generalny dyrektor ochrony środowiska po 3 latach zakończył rozpatrywanie odwołania jednego z mieszkańców, co umożliwi zakończenie prac nad koncepcją obwodnicy. Kolejnym etapem będzie przygotowanie dokumentacji projektowej.
  • Rypin – w ubiegłym roku podpisaliśmy umowę na wykonanie i uzyskanie niezbędnej decyzji środowiskowej na budowę kolejnego etapu obwodnicy Rypina. Wcześniej zawarliśmy porozumienie o współpracy z powiatem rypińskim, miastem Rypin i gminą Rypin. Trasa ma omijać miasto od wschodu i wyprowadzić ruch z mocno obciążonej trasy nr 560 (Sierpc-Rypin-Brodnica). Wykonawca kompletuje materiał do złożenia wniosku o decyzję środowiskową dla drogi, która będzie liczyć około 9 kilometrów. Konsultujemy z mieszkańcami optymalny przebieg trasy. Koszt budowy szacowany jest obecnie na około 100 mln zł (z RFRD udało się uzyskać dofinansowanie w wysokości 60 mln zł). W poprzednich latach wspieraliśmy samorząd lokalny w modernizacji ulic, które docelowo umożliwią też wyprowadzenie tranzytu z centrum Rypina w ciągu drogi wojewódzkiej nr 534.
  • Brodnica – czterostronne porozumienie z powiatem brodnickim, miastem Brodnica i gminą Brodnica dotyczące aktualizacji dokumentacji niezbędnej do budowy kolejnego odcinka obwodnicy Brodnicy od strony południowo-wschodniej samorząd województwa podpisał w listopadzie ubiegłego roku. Nowa trasa o długości ponad 3,6 km, która umożliwi wyprowadzenie tranzytu również na kierunku drogi wojewódzkiej nr 544 (w stronę Lidzbarka), ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych (od Ronda Warszawskiego do ulicy Lidzbarskiej). W sierpniu podpisana została umowa na aktualizację dokumentacji opracowanej przez samorząd miasta. Szacowany koszt prac budowlanych to około 64 mln zł – dofinansowanie z RFRD 32 mln zł.

 Inne obwodnice w projektowaniu

Koncepcja powstaje dla sześciokilometrowej obwodnicy Więcborka (powiat sępoleński). Nowa droga ominie od zachodu, zarówno miasto, jak i sąsiednią miejscowość Witunia. Odbyły się konsultacje społeczne.

Powstaje również koncepcja  obwodnicy Golubia-Dobrzynia. Projektant analizuje różne warianty obejścia historycznego miasta, w którym krzyżuje się kilka wojewódzkich tras (534 , 554 i 569). Odbyły się już spotkania z przedstawicielami lokalnych samorządów oraz konsultacje społeczne. Obejście może liczyć nawet 7,5 kilometra i będzie wiązać się z budową nowego mostu przez Drwęcę.

Współpracujemy również z samorządem Mogilna, który uzyskał decyzję środowiskową i opracował dokumentację niezbędną do budowy drugiego etapu obwodnicy. Obecnie wykonawca dokumentacji jest na etapie uzyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Trasa o długości około 1,5 km od strony południowo-wschodniej będzie przedłużeniem istniejącego już obejścia.

Wraz z planowaną dalszą przebudową trasy wojewódzkiej nr 255 Pakość-Strzelno powstać ma obwodnica Trląga (powiat inowrocławski). Trwa postępowanie zmierzające do wyboru wykonawcy odpowiedzialnego za aktualizację dokumentacji.

W oparciu o wcześniej podpisane porozumienie o współpracy z gminą Białe Błota, powiatem bydgoskim i miastem Bydgoszcz analizowane będą różne warianty upłynnienia ruchu lub rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 223 łączącej Bydgoszcz z węzłem na trasie ekspresowej S5.

Inwestycje zakończone – obwodnice wyprowadziły tiry z centrum

W okresie programowania środków unijnych z RPO na lata 2007-2013 powstało siedem obwodnic o łącznej długości około 21 kilometrów. Wartość tych inwestycji to ponad 200 mln złotych. W 2019 roku w ramach kolejnej unijnej perspektywy wraz ze zmodernizowaną drogą nr 240 powstała też obwodnica Płazowa w powiecie tucholskim.

Powstały obwodnice:

  • Brodnicy (I etap)
  • Chełmna
  • Janikowa (powiat inowrocławski)
  • Mogilna (I etap)
  • Mroczy (powiat nakielski)
  • Nakła nad Notecią
  • Pakości (powiat inowrocławski)
  • Płazowa (powiat tucholski).

 Ważne liczby:

  • 290 mln złotych to szacowny koszt budowy obwodnic Tucholi, Rypina i Brodnicy
  • 220 mln złotych – to koszt zbudowanych już 8 obwodnic
  • 70 kilometrów – to łączna długość budowanych i projektowanych obecnie obwodnic.

ZDW BYDGOSZCZ

ul. Dworcowa 80
85-010 Bydgoszcz

tel. 52 370 57 13,
fax. 52 370 57 16

zdw.byd@zdw-bydgoszcz.pl

ePUAP

nazwa podmiotu:

ZARZĄD DRÓG WOJEWÓDZKICH W BYDGOSZCZY
BYDGOSZCZ, ul. Dworcowa 80

Adres elektronicznej skrzynki podawczej
/4hw6j07pfh/SkrytkaESP
link do pisma ogólnego
ePUAP

WYMOGI FORMALNE

• DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

• POLITYKA PRYWATNOŚCI

• KLAUZULA INFORMACYJNA

• CEBERBEZPIECZEŃSTWO

 

Archiwa

  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
© Copyright - ZDW Bydgoszcz
Bezpieczna droga do autostrady Akcja „Zima 2022/23”
Scroll to top

Do prawidłowego działania oraz Państwa wygody nasza strona używa plików cookies. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Pliki cookies to niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy. Są one zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych. Niektóre strony internetowe gromadzą w ciasteczkach informacje o użytkownikach przeglądających zawartość strony (przykładowo koszyk zakupów w sklepie internetowym). W niektórych przypadkach nasza strona internetowa może korzystać z ciasteczek (np. do zapamiętania tzw. zmiennych sesji). W żadnym wypadku ZDW w Bydgoszczy nie wykorzystuje oraz nie zamierza wykorzystywać jakichkolwiek informacji o użytkowniku mogących się znaleźć w ciasteczku.

Akceptuję Ukryj tylko powiadomienia

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień dostępu

Narzędzia ułatwień dostępu

  • Powiększ TekstPowiększ Tekst
  • Pomniejsz TekstPomniejsz Tekst
  • Skala szarościSkala szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Negatywny kontrastNegatywny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone LinkiPodkreślone Linki
  • Czytelna czcionkaCzytelna czcionka
  • Reset Reset