Rozmawiamy o obwodnicy Więcborka
W środę (12 lutego) mieszkańcy Więcborka i okolicznych miejscowości będą mieli okazję, by zapoznać się z planami budowy obwodnicy miasta i zgłosić swoje uwagi. Podczas konsultacji społecznych projektanci przedstawią trzy warianty trasy. Zapraszamy do udziału w spotkaniu.
– Wspólnie za samorządami lokalnymi zbudowaliśmy już 8 takich tras. Zależy nam, by obwodnica Więcborka była kolejną, która powstanie w regionie. Korzyści z realizacji inwestycji odczuwają zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy miasta. Budowę obwodnic ujęliśmy w naszym Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Kolejowej i Drogowej. Chcemy na ten cel wykorzystywać fundusze unijne – przypomina marszałek województwa Piotr Całbecki.
Umowę na wykonanie projektu koncepcyjnego podpisaliśmy w listopadzie ubiegłego roku. Wykonawca zaproponował trzy warianty budowy obwodnicy, która ominie Więcbork od strony zachodniej. Analizowany jest plan obejścia samego Więcborka, jak i ominięcia miasta wraz z miejscowością Witunia. Projektant zakłada, że trasa przebiegać będzie od nowego ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 241 kierunek Nakło nad Notecią) oraz 242 (kierunek Wyrzysk), które wybudowano w ubiegłym roku (więcej) i łączyć się będzie z drogą wojewódzką nr 189 (kierunek Złotów), z drogą powiatową prowadzącą do Nowego Dworu i drogą wojewódzką nr 241 od strony północnej (kierunek Sępólno Krajeńskie). Powstanie trasa jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, która będzie dostosowana dla pojazdów o nośności do 11,5 tony na oś.
Wykonawcy czynią starania, by nowa trasa nie kolidowała z planami rozwoju miasta i gmin. Pierwsze spotkanie z przedstawicielami samorządu lokalnego odbyło się w styczniu, kluczowe dla kształtu obwodnicy będą jednak konsultacje społeczne.
Spotkanie odbędzie się 12 lutego (godzina 18) w Centrum Aktywności Seniora przy ulicy Mickiewicza 22B w Więcborku. Uczestnicy poznają wstępne warianty trasy. To najlepszy moment na zapoznanie się z przebiegiem obwodnicy i zgłaszanie uwag.Wytyczając plan budowy obwodnicy wykonawca zwraca uwagę m.in. na istniejący podział działek, odległości od zabudowań, zapewnienie dojazdu do posesji. Chce też uniknąć wyburzeń i ograniczyć ingerencję w środowisko naturalne.
Projekt koncepcyjny wskaże warianty budowy obwodnicy uwzględniające istniejący i planowany sposób zagospodarowania terenu. Będzie podstawą dla prac projektowych oraz starań o uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Wykonawca inwestycji przygotuje również koncepcję organizacji ruchu. Koszt opracowania projektu wynosi 171,5 tysiąca złotych. Jego przygotowanie i uzyskanie decyzji środowiskowej zajmie około dwóch lat.
Planowana budowa obwodnicy Więcborka i wybudowanie nowego ronda to nie jedyne inwestycje drogowe, które realizowane są w Więcborku. W poprzednich latach wyremontowano nawierzchnię ulicy Mickiewicza i zmodernizowano most na rzece Orlej. Pod wiaduktem na ulicy Złotowskiej pojawiła się sygnalizacja świetlna, która zdecydowanie poprawiła bezpieczeństwo pieszych.
Urząd Marszałkowski w ostatnich latach zapewnił środki niezbędne do budowy 8 obwodnic. Inwestycje zostały zrealizowane w:
- Brodnicy (długość – 2,5 km, koszt -50 mln zł),
- Chełmnie (3,7 km, 14 mln zł),
- Janikowie (2,6 km, 21 mln zł),
- Mroczy (4,2km, 19 mln zł),
- Nakle nad Notecią (2,3 km, 64 mln),
- Mogilnie (5,0km, 31 mln zł),
- Pakości (1,9 km, 7 mln zł),
- Płazowie (1,7km, 7 mln zł).
Koszt wszystkich inwestycji to ponad 200 milionów złotych. Zadania były współfinansowane przez samorządy lokalne.
Ważne liczby
- 6 tysięcy pojazdów na dobę przejeżdża średnio przez Więcbork,
- 3 warianty przebiegu obwodnicy przygotują projektanci,
- Od 4,2 do 5,7 kilometrów długości liczyć może nowa trasa.
Co, gdzie, kiedy?
- konsultacje społeczne nad koncepcją budowy obwodnicy Więcborka,
- Centrum Aktywności Seniora, ul. Mickiewicza 22B w Więcborku,
- Środa (12 lutego), godzina 18.