Nowe nawierzchnie, rondo i obwodnice na drodze wojewódzkiej nr 241
Trwa modernizacja kolejnych odcinków drogi wojewódzkiej nr 241 łączącej m.in. powiaty nakielski, sępoleński i tucholski. Wiosną dokończone zostaną m.in. prace na trasach Wiele-Więcbork, Wieszyce-Brzuchowo i w Grochowcu. W tym roku zlecone zostaną kolejne inwestycje, a w Sępólnie Krajeńskim zbudujemy rondo. Przygotowujemy się także do budowy obwodnic Więcborka i Sępólna Krajeńskiego.
– To kolejne zadanie zbliżające nas do kompleksowej modernizacji drogi wojewódzkiej nr 241. Zdecydowaliśmy się na realizację drogowych inwestycji etapami, co dało nam większy wybór wśród wykonawców, ale też większą pewność w zakończenie zadania z sukcesem – mówi marszałek Piotr Całbecki.
– Koszt wybudowania kilometra drogi wzrósł w tym roku od kilkudziesięciu do nawet stu procent, co skutkowało tym, że wielu wykonawców było w stanie zejść z placów budowy. Cieszy fakt, że pomimo rosnącej inflacji, udało się zagwarantować wykonawcom oczekiwane środki na realizację zadań i możemy dalej konsekwentnie modernizować sieć kujawsko-pomorskich dróg – dodaje wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, odpowiedzialny z ramienia sejmiku województwa za infrastrukturę drogową.
Kujawsko-pomorski odcinek drogi wojewódzkiej nr 241 ma około 100 kilometrów. Cała trasa prowadząca do Rogoźna w Wielkopolsce ma długość 144 kilometrów, komunikuje szereg miast i miejscowości położonych na zachodniej ścianie Kujawsko-Pomorskiego, m.in. Kcynię, Nakło nad Notecią, Mroczę, Więcbork, Sępólno Krajeńskie i Tucholę.
Wiosną planujemy dokończyć prace związane m.in. z układaniem ostatniej warstwy nawierzchni lub wykonaniem oznakowania poziomego na odcinkach:
- Wiele-Więcbork (powiat sępoleński, koszt 12,3 mln zł)
- Grochowiec-Sępólno Krajeńskie (powiat sępoleński, koszt 2,1 mln zł)
- Wieszyce-Brzuchowo (powiat tucholski, koszt 4,3 mln zł).
Na wszystkich modernizowanych trasach poza położeniem nowej nawierzchni, wzmocnieniem konstrukcji i poprawą odwodnienia, modernizujemy także skrzyżowania (poprawiamy ich geometrię), budujemy nowe przystanki lub zatoki autobusowe oraz utwardzamy kruszywem pobocza. Inwestycje połączyliśmy z wymianą barier i słupków prowadzących oraz wykonaniem nowego oznakowania pionowego i poziomego.
W ubiegłym roku zleciliśmy remonty na odcinkach o łącznej długości 15 kilometrów. Większość prac o wartości około 30 mln zł została zrealizowana. Odebrane zostały odcinki:
- Wysoka Wieś-Małym Mędromierz (powiat tucholski, koszt 4,5 mln zł)
- Trzciany-Skarpa (powiat sępoleński, koszt 6,7 mln zł).
Po wybudowaniu przyłącza i sfinalizowaniu umowy z dostawcą energii wiosną uruchomiona zostanie także sygnalizacja świetlna w miejscowości Zboże. Nowe sygnalizatory są już zamontowane. Poprawią one między innymi bezpieczeństwo uczniów pobliskiej szkoły.
W tym roku zlecone zostaną kolejne zadania na ważnej drodze wojewódzkiej. Samorząd województwa zabezpieczył łącznie prawie 11 mln zł na:
- przebudowę odcinka Mały Mędromierz-Brzuchowo (powiat tucholski)
- budowę ronda w Sępólnie Krajeńskim na skrzyżowaniu ulic Odrodzenia i ks. J. Popiełuszki (powiat sępoleński, zadanie realizowane we współpracy z gminą).
Obwodnice dla Sępólna Krajeńskiego i Więcborka
Równocześnie trwają przygotowania do budowy obwodnic w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241. Kosztem ponad 170 tysięcy złotych powstaje wstępna dokumentacja niezbędna do budowy obwodnicy Więcborka. Odbyły się już w tej sprawie konsultacje społeczne, do planów wprowadzono uwagi mieszkańców. Oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej. Trasa ominie Więcbork i miejscowość Witunia od strony zachodniej.
W ubiegłym roku podpisana została także umowa na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, z uzyskaniem decyzji środowiskowej i opracowaniem dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego. Wartość tych prac to 1,4 mln zł. Odbyły się już pierwsze spotkania z samorządem lokalnym i przedstawicielem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która równocześnie odpowiada za budowę części obwodnicy, którą przebiegać ma droga krajowa nr 25 (Bydgoszcz-Koszalin). Pozwoli to docelowo na wyprowadzenie całego tranzytu z Sępólna Krajeńskiego.
To już się udało
Znaczna część drogi wojewódzkiej nr 241 została wcześniej zmodernizowana dzięki środkom naszego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2014. Przebudowano wówczas 23 kilometry tej trasy, między innymi odcinki Kcynia-Nakło oraz Nakło-Mrocza, Mrocza-Wiele, modernizację przeszedł też most na rzece Orlej w Więcborku. Oddano do użytku obwodnice Nakła nad Notecią i Mroczy.
Gotowi na duże inwestycje
Tylko w tym roku na wojewódzkie drogi w budżecie województwa kujawsko-pomorskiego zabezpieczyliśmy ponad pół miliarda złotych. Na kolejne lata Urząd Marszałkowski pozyskał też 136 mln euro środków unijnych, które wydamy m.in. na nasz regionalny program budowy obwodnic. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln na rozbudowę innych dróg). Czytaj też: Rekordowe wydatki na inwestycje drogowe w 2023 roku
fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP