Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 270 Brześć Kujawski – Izbica Kujawska – Koło od km 0+000 do km 29+023 – Budowa obwodnicy m. Lubraniec- Faza II

Nazwa programu operacyjnego: Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021 – 2027
Oś priorytetowa:  5  Spójność wewnętrzna i dostępność zewnętrzna regionu
Działanie: 5.1Infrastruktura drogowa
Tytuł projektu: “Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 270 Brześć Kujawski – Izbica Kujawska – Koło od km 0+000 do km 29+023 – Budowa obwodnicy m. Lubraniec- Faza II
Nr projektu: RPKP.05.01.00-04-0002/19
Uchwała w sprawie przyznania dofinansowania z EFRR: Uchwała Nr 49/2319/19 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie przyznania dofinansowania na realizację projektu własnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Beneficjent: Województwo Kujawsko – Pomorskie
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, 85 – 010 Bydgoszcz
Tryb naboru projektu: pozakonkursowy
  • Wartość projektu: 6 991 701,19
  • Wydatki kwal. 5 765 051,18
  • Dofinansowanie: 5 476 798,61
  • Okres realizacji: 01.10.2023-31.12.2024
Okres realizacji projektu: 01.04.2020 – 31.12.2023
Opis projektu. Głów. celem reali. inw. jest zwięk. dost. trans. poł.-wsch. cz. woj. ku.-pom., poprawa bezp. a także ogr. negat.
wpływu ruchu na środ. naturalne i jakość życia mieszk. sąsiad. z drogą miejscowości.
Aktualnie odcinek DW 270 przeb. w relacji Brześć Ku. – Lubraniec stanowi kluczowy element sieci dróg woj. w
myśl ustaleń Strategii Rozwoju Woj. Kuj.-Pom.. Ciąg przebiega w układzie półn.-poł. łącząc DK 92 i DK 62 (A1)
komunikując poł.-wsch. cz. regionu, szczególnie w kontekście dostępu do najw. szlaku kraj. w transporcie
samochodowym tj. autostrady A1. Ponadto droga woj. nr 270 stan. istotną arterię w kont. zach. spójności pow.
włocł. oraz zap. dost. jednego z najliczniej zam. miast w woj.– Włocławka. Plan. do przebudowy odcinek
charak. się znacznym obciąż. pod względem natężenia ruchu. Wg pomiarów z 2020/21 roku na odcinku
BRZEŚĆ KUJ. – IZBICA KUJ. średniodobowy ruch roczny wyniósł 3 492 pojazdów z czego 826 zalicza się do
grupy sam. cięż. (24%). Tak duży udział ruchu ciężkiego potęguje neg. efekty w postaci emisji zaniecz.
(głównie dwutlenek węgla, tlenek węgla, tlenki azotu, dwutlenek siarki, benzen a także pyły i metale ciężkie),
hałasu a także nadmiernego zużycia infr.. Należy przy tym zaznaczyć, iż w porównaniu z pomiarami z 2015 r.
nastąpił ogólny wzrost ruchu wynoszący 5%. Ponadto z uwagi na skalę ruchu obs.się wys.wielu syt. nieb.,
łącznie w latach 2018 – 2021 na odcinku DW 270 stw. wyst. 46 zda. drog.. Inw. zakłada ogr. neg. wpływu ruchu
drogowego na życie mieszkańców Lubrańca, upłynnienie i poprawę bezpieczeństwa ruchu w kontekście
przejazdów po DW 270 oraz zapobieganie dalszej degradacji infrastruktury. Obejmuje budowę obwodnicy
Lubrańca, dzięki czemu zmianie ulegnie obecny rozkład potoków ruchu, a tym samym nastąpi dyslokacja
zanieczyszczeń (z tytułu emisji gazów cieplarnianych) z centrum miasta, przez które obecnie przebiega DW,
270 co wpłynie z kolei na poprawę warunków życia i bezpieczeństwa mieszkańców; wyraźnie poprawi się
możliwość prowadzenia ruchu w ciągu drogi wojewódzkiej 270, szczególnie z uwagi na planowane
podniesienie parametrów nośności do 115 kN/oś.
Projekt ma pozytywny wpływ na politykę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z
niepełnosprawnościami określoną w art. 9 Rozporządzenia 2021/1060. Wszystkie produkty projektu będą
dostępne dla wszystkich osób, bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę lub pochodzenie etniczne,
wyznawaną religię lub światopogląd, orientację seksualną, na niedyskryminacyjnych zasadach. Produkty
projektu będą również dostosowane do zidentyfikowanych potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Projekt przygotowany jest z uwzględnieniem koncepcji uniwersalnego projektowania opartego na regułach
zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata
2021-2027”, w tym z załącznikiem nr 2 do niniejszych Wytycznych: Standardy dostępności dla polityki
spójności 2021-2027.Projekt zakłada również prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych m.in. poprzez
strony internetowe z wykorzystaniem m.in. odpowiedniego kontrastu i powiększenie czcionki – wymogi WCAG
2.1. AA.
Projekt wykazuje pozytywny wpływ na politykę równości szans kobiet i mężczyzn. Z infrastruktury objętej
projektem będą mogły korzystać na równych prawach wszystkie osoby, bez względu na płeć. Polityka
równości szans będzie respekt. od momentu tworzenia koncepcji proj. i dokum. aplikacyjnej aż po etap jego
realizacji, także w ramach działań informacyjnych i promocyjnych.
Ze względu na zagroż. term. zakoń. projektu w persp. finansowej 2014-2020, projekt został skierowany do
fazowania. Więcej inform. w zał. nr 14
Inw. posiada ZRID nr 4/2022 z dnia 20 czerwca 2022 r. znak WIR.V.7820.12.2021.KS, ost. nadana w Decyzji
MRiT z dnia 04 kwietnia 2023r. , znak DLI-III.7621.44.2022.AW.7), została zaakcep. przez Zarząd WK-P uchwałą
nr 35/1923/23 z d. 30.06.2023r.
Inwestycja przyczyni się do realizacji wskaźników:
a) produktu: długość wybudowanych dróg wojewódzkich – 5,2672 km;
b) rezultatu: wskaźnik nośności drogi wojewódzkiej – 115 kN/oś.