Budowa II etapu obwodnicy Mogilna

Nazwa programu operacyjnego: Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021 – 2027

Priorytet  Fundusze Europejskie na rzecz spójności i dostępności komunikacyjnej regionu

Działanie 4.3 Infrastruktura drogowa

Tytuł projektu: “Budowa II etapu obwodnicy Mogilna”

Nr projektu: FEKP.04.03-IZ.00-0001/23

Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, 85 – 010 Bydgoszcz

Tryb naboru projektu: pozakonkursowy

Całkowita wartość projektu:

  • Wartość projektu: 74 282 414,13 zł
  • Wydarki kwalifikowane: 73 941 514,00 zł
  • Dofinansowanie : 62 850 286,90 zł

Okres realizacji projektu: 01.01.2023 – 31.12.2025

Zakres: Projekt stanowi II etap inwestycji, której I etap został ukończony w 2013 r. Zakończenie opisywanego przedsięwzięcia pozwoli na osiągnięcie pełnej funkcjonalności układu drogowego w ciągu DW 254. Głównym celem realizacji inwestycji jest ograniczenie negatywnego wpływu ruchu drogowego na życie mieszkańców Mogilna, upłynnienie i poprawa bezpieczeństwa ruchu w kontekście przejazdów po DW 254 oraz zapobieganie dalszej degradacji infrastruktury. Aktualnie DW 254 przebiegająca przez Mogilno w ciągu ulic 900-lecie i Benedyktyńskiej stanowi silnie obciążoną arterię charakteryzującą się natężeniem ruchu wynoszącym 12 425 pojazdy średniodobowy ruch roczny wg Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21). Należy zaznaczyć, iż począwszy od wyników pomiarów publikowanych w ramach GPR 2010 obserwuje się wyraźny wzrost natężenia pojazdów (z 9 751 poj./dobę do 12 425 poj./dobę, wzrost o 27%). Tak silne obciążenie układu drogowego wpływa na istotne wzmocnienie negatywnego oddziaływania w postaci emisji zanieczyszczeń (głównie dwutlenek węgla, tlenek węgla, tlenki azotu, dwutlenek siarki, benzen a także pyły i metale ciężkie) oraz hałasu. Ponadto z uwagi na skalę ruchu obserwuje się występowanie wielu sytuacji niebezpiecznych, łącznie w latach 2018 – 2021 na odcinku DW 254 stwierdzono 220 zdarzeń drogowych. Ostatnimi uwarunkowaniami wpływającymi na konieczność realizacji opisywanej inwestycji są oczekiwane – upłynnienie ruchu oraz ograniczenie tempa degradacji infrastruktury, zarówno w przebiegu przyszłego starodroża drogi jak i nowego przebiegu obejścia miasta Mogilna. Znacznym problemem jest także utrudnienie w dostępnie do zewnętrznego układu komunikacyjnego oraz brak możliwości obsługi powiększającego się ruchu pojazdów. Droga nr 254 zapewnia bowiem łączność regionu z zewnętrznym układem komunikacyjnym (droga stanowi połączenie z drogą krajową nr 15, która z kolei łączy się z autostradą A2). Opisywane zadanie, jako II etap inwestycji, pozwoli na ukończenie całego ciągu obwodnicy Mogilna. Projekt wpłynie na usprawnienie ruchu w obrębie miasta powiatowego Mogilno, co pozytywnie wpłynie na czas przejazdu transportu publicznego, nie będzie jednak realizowany w ramach SUMP. Mogilno zlokalizowane jest w odległości zapewniającej dojazd transportem publicznym do Bydgoszczy w mniej niż 60 minut. Zaprojektowana obwodnica będzie miała długość 1 494 m o nośności 11,5 t/oś. Projekt ma pozytywny wpływ na politykę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami określoną w art. 9 Rozporządzenia 2021/1060. Wszystkie produkty projektu będą dostępne dla wszystkich osób, bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę lub pochodzenie etniczne, wyznawaną religię lub światopogląd, orientację seksualną, na niedyskryminacyjnych zasadach. Produkty projektu będą również dostosowane do zidentyfikowanych potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Projekt przygotowany jest z uwzględnieniem koncepcji uniwersalnego projektowania opartego na regułach zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027”, w tym z załącznikiem nr 2 do niniejszych Wytycznych: Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027.Projekt zakłada również prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych m.in. poprzez strony internetowe z wykorzystaniem m.in. odpowiedniego kontrastu i powiększenie czcionki – wymogi WCAG 2.1. AA. Projekt wykazuje pozytywny wpływ na politykę równości szans kobiet i mężczyzn. Z infrastruktury objętej projektem będą mogły korzystać na równych prawach wszystkie osoby, bez względu na płeć. Polityka równości szans będzie respekt. od momentu tworzenia koncepcji proj. i dokumentacji aplikacyjnej aż po etap jego realizacji, także w ramach działań informacyjnych i promocyjnych.

Inwestycja przyczyniła się do realizacji wskaźników:

  1. a)  długość wybudowanych dróg wojewódzkich – 1,494 km
  2. b) Liczba wybudowanych obwodnic -1
  3. d) Roczna liczba użytkowników nowo wybudowanych, przebudowanych, rozbudowanych lub zmodernizowanych dróg – 4 600 834 pasażerokilometrów/rok
  4. e) Oszczędność czasu dzięki udoskonalonej infrastrukturze – 61 344 osobodni/rok