Popularny „Flisak” wznawia kursowanie
Nowa przeprawa promowa pomiędzy Solcem Kujawskim i Czarnowem cieszy się ogromną popularnością. W czasie pierwszego miesiąca okresu rozruchowego „Flisak” przewiózł prawie 7 tysięcy pasażerów i 5 tysięcy pojazdów. Kursowanie sezonowego promu uzależnione jest od warunków hydrologicznych. Rosnący stan wody na Wiśle pozwoli operatorowi wznowić od soboty (17 czerwca) zawieszone kilka dni temu, kursowanie jednostki.
W maju „Flisak” przewiózł:
- 4600 pojazdów,
- 1300 rowerów,
- 250 motocykli,
- 6700 pasażerów.
Największą popularnością cieszą się kursy w weekendy. Jednostka pokonywała wówczas Wisłę najczęściej z kompletem 15 pojazdów na pokładzie. Przeprawa promowa pomiędzy Solcem Kujawskim i Czarnowem jest połączeniem sezonowym. Kursowanie jednostki – tak jak wszystkich innych jednostek tego typu w Polsce – uzależnione jest od warunków pogodowych i stanu wody. Przeprawa zaprojektowana na podstawie analiz i opracowań ekspertów m.in. prof. Zygmunta Babińskiego umożliwia kursowanie jednostki przy poziomie wody na wodowskazie w Fordonie w zakresie pomiędzy ok. 175-375 centymetrów. Obecny poziom Wisły podniósł się na tyle że pozwala na wznowienie kursowania popularnej przeprawy. Przy aktualnym stanie wody prom na pokład zabierze pasażerów i rowery.
W czasie okresu próbnego (będzie trwał do końca sierpnia), za który odpowiada wykonawca jednostki – firma Techno Marine, korzystanie z jednostki jest bezpłatne. W tym czasie pracujemy nad udoskonaleniem rozwiązań, które pozwolą jak najlepiej zorganizować prace promu, ułożyć stały rozkład, a także jeszcze lepiej dostosować przyczółki do kursowania promu przy granicznych stanach wody. Za bezpieczeństwo pasażerów odpowiada wyszkolona załoga zakontraktowana przez wykonawcę. Prom obsługują dwie obsady.
W ocenie ekspertów (z którymi wielokrotnie kontaktowaliśmy się w czasie prac nad projektem, budową jednostki oraz trwającego rozruchu) „Flisak” jest wyposażony w bardzo dobry napęd, a jego konstrukcja dostosowana do kursowania po Wiśle, na której w ostatnich latach często występują niskie stan wody i wypłycenia. Prom jest dobrze skonstruowany i bezpieczny, co potwierdzają świadectwo zdolności żeglugowej wydane przez Urząd Żeglugi Śródlądowej, świadectwo klasy Polskiego Rejestru Statków, a także atesty materiałów z których został zbudowany.
Aktualne informacje o funkcjonowaniu przeprawy promowej dostępne są na stronie www.zdw-bydgoszcz.pl (zakładka Serwis dla kierowców / Kursowanie promu).
W ramach inwestycji związanej z przeprawą promową przebudowano drogę wojewódzką nr 249 po stronie Solca Kujawskiego i Czarnowa na odcinku 2,5 km. Powstały od podstaw konstrukcje dróg, parkingów, zatok autobusowych i przyczółków (każdy wyposażony w dwa stanowiska promowe). Od strony Solca dodatkowo wybudowano wzdłuż ulicy Żeglarskiej chodnik, przejścia dla pieszych i kanalizację deszczową. Poprawiono geometrię skrzyżowań ulic Żeglarskiej z Bydgoską i Kościuszki. Ułożono na tych ulicach nowe nawierzchnie.