Postępują prace na budowie obwodnicy Lubrańca
Trwają prace na budowie nowego mostu na Zgłowiączce, który będzie częścią powstającej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270 obwodnicy Lubrańca w powiecie włocławskim. Realizacja inwestycji pochłonie ponad 64 mln złotych i możliwa jest m.in. dzięki środkom unijnym Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
– Realizowana w Lubrańcu inwestycja pomoże rozwiązać kilka problemów. Dzięki obwodnicy wyprowadzimy ruch tirów poza miasto, zmniejszymy hałas, zwiększymy bezpieczeństwo mieszkańców, a Lubraniec będzie lepiej skomunikowany z Włocławkiem i autostradą A1 – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Nowy most powstaje na południe od Lubrańca pomiędzy miejscowościami Borek i Brzezina. Będzie to pięcioprzęsłowy most o długości blisko 140 metrów. Wykonawca – toruńska spółka Onde – prowadzi prace związane z budową przyczółków oraz podpór. Trwa ich zbrojenie, wkrótce zostaną zabetonowane. Wiosną na przygotowanych elementach ułożone zostaną żelbetowe belki, na których wykonana zostanie jezdnia.
W miejscowości Borek na połączeniu istniejącej drogi wojewódzkiej z powstającą obwodnicą trwają pierwsze prace związane z budową ronda. Będzie ono także połączone z lokalnymi drogami na Marysin i Zgłowiączkę. Wykonawca prowadzi dalsze roboty brukarskie związane z ustawianiem obrzeży pod ścieżkę pieszo-rowerową, którą zaprojektowano na centralnej części obwodnicy (w rejonie miejscowości Piaski) i krawężników przy skrzyżowaniach.
Wiosną rozpoczną się też prace przy budowie drugiego ronda w rejonie miejscowości Lubraniec-Parcele (po północnej stronie Lubrańca), gdzie obwodnica również stykać będzie się istniejącą drogą wojewódzką.
Obwodnica Lubrańca w liczbach
- Długość – 5,3 km
- Szerokość jezdni – 8 m z opaskami bitumicznymi
- Szerokość poboczy gruntowych – 1,5 m
- Wartość inwestycji – 64,43 mln zł.
Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic
Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na zlecenie prac projektowo-budowlane na nasz regionalny program budowy obwodnic. Obejmuje on czternaście obejść o łącznej długości około 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych. W tym roku, oprócz kontynuowania prac budowlanych w Lubrańcu oraz opracowania dokumentacji dla innych zadań, planowane jest zlecenie prac budowlanych dla drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Środki na realizację inwestycji pochodzić będą z Unii Europejskiej oraz budżetów samorządu województwa i samorządów lokalnych. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej zdobyliśmy rekordową pulę ponad 136 mln euro. Ze środków centralnych zdobyliśmy prawie 170 mln zł. Podpisaliśmy też szereg porozumień o współfinansowaniu tego typu zadań przez samorządy lokalne.
Lista obejść:
- Lubraniec – trwają prace budowlane,
- Rypin – trwają prace nad koncepcją, odbyły się konsultacje społeczne,
- Brodnica – trwają prace nad aktualizacją dokumentacji,
- Tuchola – Generalny Dyrektora Ochrony Środowiska po 3 latach rozpatrzył odwołanie jednego z mieszkańców co umożliwiło uzyskanie decyzji środowiskowej. Trwają przygotowania do zamówienia dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę,
- Więcbork – prace nad koncepcją w toku, odbyły się konsultacje społeczne, oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej,
- Lisewo – podpisana umowa na aktualizację dokumentacji projektowej,
- Białe Błota – samorząd gminy przygotowuje się do przetargu na koncepcję,
- Radzyń Chełmiński – podpisana umowa na koncepcję, trwa zbieranie opinii mieszkańców,
- Łysomice – podpisana umowa na koncepcję,
- Chełmża – podpisana umowa na koncepcję, trwa zbieranie opinii mieszkańców,
- Sępólno Krajeńskie – podpisana umowa na koncepcję i dokumentację projektową,
- Golub-Dobrzyń – prace nad koncepcją w toku,
- Mogilno II etap – dokumentacja gotowa, uzyskano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej; planowane w tym roku rozpoczęcie robót,
- Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, trwa aktualizacja dokumentacji.