Przebudowa drogi Stolno-Wąbrzeźno na półmetku
Pomimo okresu zimowego nie ustają prace przy gruntownej przebudowie drogi wojewódzkiej nr 548 łączącej powiaty chełmiński i wąbrzeski z węzłem autostradowym w Lisewie. Realizacja inwestycji pochłonie blisko 177 milionów złotych. Prace zbliżają się do półmetka.
Droga wojewódzka nr 548 ma kluczowe znaczenie dla połączenia północnej części regionu (Świecia, Chełmna, Brodnicy i Wąbrzeźna) z autostradą A1 (węzeł w Lisewie). Wartość całej inwestycji na blisko 29-kilometrowej trasie ze Stolna do Wąbrzeźna to 177 milionów złotych. Jest ona współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Prace budowlane podzielono na dwa etapy. W listopadzie 2020 roku podpisana została umowa wznawiającą prace na odcinku pomiędzy węzłem autostradowym w Lisewie a Wąbrzeźnem. Umowa na modernizację kolejnego odcinka (Stolno-Lisewo) została zawarta na początku ubiegłego roku. Za przebudowę obu odcinków odpowiada konsorcjum firm Kobylarnia SA i Mirbud. Planowany termin ukończenia prac to grudzień 2022 roku.
Bez zimowej przerwy
Wykonawca nie wstrzymał prac na okres zimy i prowadzi te, na które pozwalają warunki pogodowe. To przede wszystkim roboty ziemne – w rejonie Stolna i Józefkowa profilowane są skarpy rowów odwodnieniowych, a w okolicach Cepna i Kornatowa ekipa wykonuje pobocza. Dodatkowo na odcinku od autostradowego wiaduktu w stronę Płużnicy po prawej stronie powstaje nasyp pod chodnik, a po lewej kontynuowane są prace związane z układaniem obrzeży i krawężników ścieżki rowerowej. W rejonie Płużnicy wykonywane są zjazdy na posesje i pola. Okres zimowy wykonawca wykorzystuje także na budowanie wpustów deszczowych z przykanalikami. W Stolnie montowane są oprawy oświetleniowe.
W ubiegłym roku wykonawca zrealizował między innymi:
- budowę wszystkich przepustów pod trasą główną DW 548, w tym dużego obiektu w Stolnie,
- główne prace przy przebudowie odcinka ze Stolna do Kamlarek oraz z Wąbrzeźna do Trzcianka,
- główne prace przy budowie rond w miejscowościach Trzcianek oraz Józefkowo,
- szereg prac związanych z przebudową uzbrojenia podziemnego,
- odcinki dróg rowerowych.
Tak zmieni się droga
W ramach przebudowy jezdnia zostanie wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Wzdłuż niej powstanie pobocze. Prace wykonane wcześniej pozwoliły ominąć miejscowość Kamlarki od strony północnej i uniknąć wyburzeń. Zniknął także niebezpieczny łuk pomiędzy Cepnem i Kamlarkami, a trasę poprowadzono nowym śladem. W Krusinie, w miejscu obecnego skrzyżowania z drogami na Paparzyn i Bartlewo, wybudowane zostanie rondo. Takie rozwiązanie zastosowane będzie także w Lisewie, w miejscu obecnego skrzyżowania ulic Chełmińskiej i Mikołaja z Ryńska. Skrzyżowania z drogami lokalnymi na Kornatowo i Pniewite, przebiegające w pobliżu przejazdu kolejowego, zostaną od niego odsunięte. W Cepnie wyznaczone zostanie miejsce do prowadzenia kontroli drogowych, a w Lisewie powstanie drogowa stacja meteorologiczna. Na odcinku pomiędzy Lisewem i Wąbrzeźnem pojawi się pięć skrzyżowań z ruchem okrężnym. Ronda wybudowane zostaną na przecięciu drogi wojewódzkiej z drogami gminnymi i powiatowymi w miejscowościach Józefkowo (większość prac zrealizowana), Płużnica, Czaple, Bratoszewice i Trzcianek (zrealizowane).
Dzięki wsparciu przedstawicieli samorządów lokalnych – gmin Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźno – na całym modernizowanym odcinku powstaną bezpieczne, oddzielone od jezdni ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Wkład finansowy samorządów lokalnych w realizację tej części inwestycji to 4,3 miliona złotych. W przedsięwzięciu uczestniczą też powiaty chełmiński i wąbrzeski, które – podobnie jak gminy – przekazały grunty pod budowę.
Inwestycja w liczbach:
- 28,5 km to długość całej modernizowanej trasy (Lisewo-Wąbrzeźno 14,5 km; Stolno-Lisewo 14 km)
- koszt prac na odcinku Lisewo-Wąbrzeźno 69 mln zł, Stolno-Lisewo 69 mln zł
- wartość całej inwestycji: 177 mln zł
- liczba nowych skrzyżowań z ruchem okrężnym: 7
- gwarancja: 7 lat.