Rowerowa trasa pod Tucholą z nową nawierzchnią
Zakończyliśmy oczekiwaną przez mieszkańców przebudowę drogi rowerowej z Rudzkiego Mostu do Rudzkiego Młyna w powiecie tucholskim. Z końcem ubiegłego roku uzyskaliśmy zgodę Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na odstępstwa od zakazów, niezbędne do ułożenia asfaltowej nawierzchni. Dzięki tej inwestycji rowerzyści mogą poruszać się w bezpieczny sposób na całej długości 13 kilometrowej trasy z Tuchola do Bysławia.
Budowa asfaltowej drogi rowerowej była planowana już na etapie przygotowań do modernizacji drogi wojewódzkiej nr 240. W trakcie uzyskiwania niezbędnych zezwoleń zostaliśmy zobowiązani do zastosowania na odcinku przebiegającym przez rezerwat „Dolina Brdy” nawierzchni mineralnej z kruszywa. To rozwiązanie jednak w trakcie użytkowania nie sprawdziło się. W czasie intensywnych opadów woda wypłukiwała kruszywo mimo zabezpieczeń. Uszkodzona nawierzchnia stawała się niebezpieczna, a rowerzyści mimo drogi rowerowej korzystali z jezdni. Dlatego wystąpiliśmy o wydanie decyzji środowiskowej zezwalającej na zamianę nawierzchni na bitumiczną. O taką zmianę apelowali również użytkownicy drogi rowerowej. Dzięki naszemu zaangażowaniu, dogłębnym wyjaśnieniom udało się przekonać Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który w grudniu ubiegłego roku zezwolił na odstępstwo od przepisów i ułożenie nawierzchni asfaltowej z zastrzeżeniem, że roboty mogą się odbywać dopiero od września 2021.
Prace przy wymianie nawierzchni już się zakończyły. Objęły odcinek o długości ok. 760 metrów. Kosztowały 188 tysięcy złotych. Prowadziło je Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Kozłowa (powiat świecki). Firma udzieliła też 5-letniej gwarancji na wykonane prace. Dzięki tej inwestycji rowerzyści mogą poruszać się w bezpieczny sposób na całej trasie z Tucholi do Bysławia.
Gruntowną modernizacją dwóch odcinków drogi nr 240 pomiędzy Tucholą i Bysławiem (13 km) oraz pomiędzy Polskim Konopatem i Terespolem Pomorskim (2,5 km) zakończyliśmy w 2019 roku. Te inwestycje zrealizowaliśmy w oparciu o Regionalny Program Operacyjny, czyli środki unijne pozyskane przez Urząd Marszałkowski. Inwestycja kosztowała 72 mln zł. Jezdnia na całym odcinku została wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Wzdłuż drogi powstała ścieżka pieszo-rowerowa. Przebudowaliśmy skrzyżowania, przepusty, zatoki autobusowe, miejsca postojowe i chodniki. Na wielu skrzyżowaniach i przejściach zainstalowaliśmy nowe oświetlenie. W ciągu ostatnich 2 lat na tej trasie ze środków województwa odnowione zostały też nawierzchnie ulic Nowodworskiego, Głównej i Chojnickiej w Tucholi (2 km) oraz odcinki drogi przebiegające przez Lubiewice i Przysiersk (1 km). Tej jesieni zlecamy natomiast odnowienie odcinka pomiędzy miejscowościami Plewno oraz Kawęcin (ok. 2km).
Wydatki na inwestycje drogowe
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego na przygotowanie i realizację zadań drogowych do roku 2023 przygotował środki w wysokości 800 mln złotych. Do tej kwoty dołączyliśmy kolejne 200 mln złotych przeznaczone na modernizację infrastruktury drogowej w następnych trzech latach, co łącznie daje miliard złotych na poprawę jakości wojewódzkich tras. Z listą realizowanych obecnie zadań można zapoznać się na stronie Urzędu Marszałkowskiego.