Trasa Mrocza-Więcbork – kolejny etap przebudowy
We wrześniu rozpocznie się kolejny etap remontu drogi wojewódzkiej nr 241 pomiędzy Wielem i Więcborkiem w powiecie sępoleńskim. Na przebudowę ponad 7-kilometrowego odcinka samorząd województwa wyda ponad 12 mln zł. W czwartek (25 sierpnia) w Więcborku w obecności m.in. wicemarszałka Zbigniewa Sosnowskiego i poseł Iwony Kozłowskiej podpisano umowę z wykonawcą zadania. Trwają również prace nad dokumentacją niezbędną do budowy obwodnicy Więcborka.
– To kolejne zadanie na tej ważnej drodze wojewódzkiej. Dużo inwestycji jest już za nami: odnowione odcinki z Nakła, przez Mroczę do Wiela, nowy most na Orlej, rondo w Więcborku, czy obwodnice Nakła i Mroczy. Chcemy, by cała trasa gwarantowała mieszkańcom bezpieczeństwo, a podróżującym wygodę. Równocześnie intensywnie przygotowujemy się do budowy obwodnic miast, by wyprowadzić uciążliwy tranzyt. Zleciliśmy między innymi prace nad koncepcjami niezbędnymi do budowy obejść Więcborka i Sępólna Krajeńskiego – podkreśla wicemarszałek Zbigniew Sosnowski.
Droga wojewódzka nr 241 łączy miedzy innymi Nakło nad Notecią z Sępólnem Krajeńskim. Stanowi również ważny łącznik dwóch dróg krajowych nr 10 (Bydgoszcz-Szczecin) i 25 (Bydgoszcz-Koszalin). Za przebudowę odcinka Wiele-Więcbork odpowiedzialna będzie firma Drogomex, która w przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę. Prace pochłoną ponad 12 mln zł. Środki zabezpieczył Urząd Marszałkowski. Roboty budowlane przy sprzyjających warunkach zakończą się jeszcze w tym roku. Umowę z wykonawcą zawarto w Więcborku w obecności poseł na Sejm RP Iwony Kozłowskiej oraz burmistrza Więcborka Waldemara Kuszewskiego.
Pierwsze prace ruszą we wrześniu. W zakres zadania wchodzi między innymi odnowa nawierzchni drogi. W jezdnię wbudowana zostanie siatka wzmacniająca. Odnowimy istniejące skrzyżowania, które zyskają też lepszą geometrię poprawiającą bezpieczeństwo. Z myślą o pasażerach autobusów zbudowane zostaną 4 nowe perony. Bezpieczeństwo poprawi też dobudowanie pobocza oraz wymiana barier sprężystych. Trasa zyska też lepsze odwodnienie dzięki odpowiedniemu profilowi, oczyszczonym rowom oraz wymianie istniejących korytek ściekowych. Zaplanowano poza tym wymianę oznakowania pionowego oraz słupków prowadzących. Na jezdni wykonane zostanie natomiast trwałe oznakowanie poziome.
Znaczna część DW241 była modernizowana w poprzedniej dzięki środkom w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Wówczas przebudowano 23 km tej trasy, między innymi odcinki Kcynia – Nakło oraz Nakło – Mrocza. Następnie przebudowano też most na rzece Orlej w Więcborku. W 2014 roku oddano do użytku obwodnicę Mroczy, a rok później przebudowany 6-kilometrowy odcinek Mrocza-Wiele. W ubiegłym roku odnowiliśmy również odcinek DW nr 241 pomiędzy Więcborkiem i miejscowością Zboże.
Przygotowywane są kolejne zadania. Powstaje kosztem ponad 170 tysięcy złotych wstępna dokumentacja niezbędna do budowy 5-kilometrowej obwodnicy Więcborka. Odbyły się konsultacje społeczne, wprowadzono do koncepcji wiele uwag mieszkańców. Zakończenie prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym planowane jest jeszcze w tym roku.
Remont w liczbach:
- Długość odcinka – 7,252 km
- Liczba nowych peronów autobusowych – 4
- Wartość zadania – 12,25 mln zł
- Gwarancja – 60 miesięcy
Ponad miliard złotych na wojewódzkie drogi
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego na przygotowanie i realizację zadań drogowych zabezpieczył środki o łącznej wartości 800 milionów złotych, które zostaną wykorzystane na przeprowadzenie inwestycji do 2023 roku. Do tej kwoty dołączyliśmy kolejne 230 milionów złotych, które przeznaczymy na modernizację infrastruktury drogowej w następnych trzech latach. Zdobyliśmy też prawie 170 milionów złotych dofinansowania na budowę kolejnych 3 obwodnic. Łącznie daje to ponad 1,2 miliarda złotych.
Czytaj także