Trwa wczytywanie
ZDW w Bydgoszczy
  • STRONA GŁÓWNA
  • O ZDW
  • SERWIS DLA KIEROWCÓW
    • DROGI ZAMKNIĘTE
    • ZGŁASZANIE SZKODY
    • KURSOWANIE PROMU
    • INFORMATOR ZIMOWY
    • GEOPORTAL
  • PROCEDURY
    • WYTYCZNE TECHNICZNE
    • BADANIA NATĘŻEŃ RUCHU
    • DIS
    • PLATFORMA ZAKUPOWA
    • ZAPYTANIA OFERTOWE
    • PLANY ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
    • SKARGI I WNIOSKI
    • Konsultacje – Plan Rozwoju Sieci Drogowej na lata 2024-2030
    • ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE
  • INWESTYCJE
    • Fundusze Europejskie
    • INNE ZADANIA INWESTYCYJNE
    • INWESTYCJE Z DOFINANSOWANIA CENTRALNEGO
    • REMONTY I ODNOWY
    • INWESTYCJE FEDKiP 2021-2027
  • KONTAKT
  • BIP
  • Menu Menu

Więcej bezpiecznych dróg dla rowerzystów

Trwa budowa nowych tras rowerowych wzdłuż najbardziej ruchliwych odcinków dróg wojewódzkich w całym regionie. Większość zadań realizujemy dzięki współpracy samorządu województwa z samorządami gmin oraz powiatów.

– Zależy nam na tym, aby w naszym województwie powstało jak najwięcej tras rowerowych o wysokim standardzie, które poprawiają bezpieczeństwo zarówno pieszych i rowerzystów, jak i  komfort kierowców. Nowa infrastruktura rowerowa powstaje przy wykorzystaniu kilku źródeł finansowania, są to środki unijne z naszego RPO, z zarządzanego przez nas segmentu PROW oraz budżetu województwa i samorządów lokalnych – mówi marszałek Piotr Całbecki.

Największą część kosztów budowy tras rowerowych pokrywają dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020, za sprawą których w ostatnich latach na budowę ścieżek rowerowych przeznaczono ponad 163 mln złotych. Kolejne 2,4 mln pochodzi z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ostatniej dekadzie na rozbudowę ścieżek przekazano także 20 mln złotych z Drogowej Inicjatywy Samorządowej (montaż finansowy: budżet województwa oraz środki gmin i powiatów).

Te trasy są już gotowe

Aktualnie najwięcej tras rowerowych powstaje wraz z modernizacją dróg wojewódzkich. W ostatnich miesiącach udostępniliśmy ponad 35 kilometrów nowych odcinków ścieżek wzdłuż dróg wojewódzkich:

  • nr 251 Żnin-granica województwa (powiat żniński, długość 12 km);
  • nr 265 Brześć Kujawski-Kowal (powiat włocławski, długość 17 km);
  • nr 552 Łysomice-Papowo Toruńskie (powiat toruński, długość 5,5km);
  • nr 241 w Sępólnie Krajeńskim przy ulicy H. Sienkiewicza (powiat sępoleński);
  • nr 223 na dojazdach do ronda turbinowego w Białych Błotach (powiat bydgoski).

Budowa ścieżek rowerowych

W trakcie budowy jest kilka innych tras dla rowerów. Jesienią rozpoczęły się prace przy nowej 7-kilometrowej drodze rowerowej łączącej Złotorię z Lubiczem Górnym w powiecie toruńskim. Nowa trasa prowadzić będzie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 657 od skrzyżowania z ulicą 8 Marca w Złotorii, dalej przez Nową Wieś, do Lubicza Górnego (do drogi krajowej nr 10). Wartość zadania to 8,15 miliona złotych (koszt całej inwestycji, łącznie z wykupieniem gruntów, wynosi blisko 10 milionów złotych). Zakończenie prac planowane jest jesienią.

Prace budowlane rozpoczęto również na trasie z Torunia przez Wielką Nieszawkę do Cierpic wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 273. Wraz z nową drogą rowerową powstaną chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe oraz dwa przepusty i kładka. Zaplanowano także budowę miejsc parkingowych dla rowerzystów i zjazdów do posesji. Inwestycja zakończy się jesienią i pochłonie ponad 9 mln zł.

Zaawansowane prace przy budowie infrastruktury dla rowerzystów trwają też na drodze wojewódzkiej nr 559 pomiędzy Lipnem i Suradowem (powiat lipnowski). Wraz z nową jezdnią powstaje na tym odcinku droga rowerowa o długości około 12 kilometrów.

Najwcześniej, bo już wiosną tego roku, rowerzyści będą mogli korzystać z nowej trasy rowerowej w Rzęczkowie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 546 w powiecie toruńskim. W oparciu o Drogową Inicjatywę Samorządową w maju zakończą się prace przy ciągu pieszo-rowerowym o długości 1,4 km.

W wakacje rowerzyści skorzystają z trasy rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 255 w Pakości (powiat inowrocławski). Ze względu na wąski pas drogowy odcinek od przejazdu kolejowego w Pakości do Jankowa będzie miał charakter ciągu pieszo-rowerowego. Podobny ciąg o długości 1 km zostanie oddany do użytku latem w powiecie włocławskim wzdłuż ulicy Warneńczyka.

W tym roku wymienimy nawierzchnię ścieżki rowerowej pomiędzy Rudzkim Młynem a Rudzkim Mostem, wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 240. Ścieżka powstała kilka lat temu i zgodnie z wymogami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zastosowano wówczas na tym fragmencie nawierzchnię tłuczniową. Użytkownicy zabiegali o wymianę nawierzchni na bitumiczną, na co po dwóch latach udało się uzyskać zgodę RDOŚ.

Ruszają kolejne rowerowe inwestycje

Wiosną rozpocznie się też budowa dwóch odcinków trasy rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 551 z Nawry do Kończewic. W ostatnich dniach rozpoczęły się także prace wzdłuż dróg nr 649 i 554 z Pluskowęs do Sierakowa. W ten sposób powstanie nowa infrastruktura rowerowa o długości 13 kilometrów, łącząca szereg miejscowości w powiatach toruńskim i golubsko-dobrzyńskim.

W ostatnich miesiącach zlecone zostały także inne zadania związane z budową nowych ciągów pieszo-rowerowych przy ważnych modernizowanych drogach wojewódzkich:

  • na odcinku Stolno-Wąbrzeźno (długość 28 km, w powiatach chełmińskim i wąbrzeskim); to najdłuższa nowa droga rowerowa, która połączy kilkanaście miejscowości położonych na terenie gmin Stolno, Lisewo, Płużnica i Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźna; rozpoczęły się prace budowlane, które potrwają około 2 lat;
  • wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 254 z Brzozy do Nowego Smolna (długość 4 km); w ramach tej inwestycji realizowanej w oparciu o tryb zaprojektuj i wybuduj zaplanowane zostały drogi rowerowe na terenie gminy Nowa Wieś Wielka; zakończenie całej inwestycji planowane jest na rok 2023.

Współpraca z gminami i powiatami

Do kolejnych zadań przygotowują się również gminy i powiaty korzystające z dofinansowania samorządu województwa kujawsko-pomorskiego, które decydują się na budowę infrastruktury wzdłuż dróg wojewódzkich przy wykorzystaniu środków własnych. Ostatnio takie trasy zbudowały m.in. Tuchola (wzdłuż DW nr 240 na odcinku Tuchola-Bladowo, długość 1,1 km) i Brodnica (wzdłuż DW nr 560, na odcinku Brodnica-Osiek, długość 6,6 km). Nowa droga rowerowa powstaje też obok drogi wojewódzkiej nr 244 na odcinku z Tryszczyna do Bożenkowa w powiecie bydgoskim. Gmina Chełmża buduje natomiast drogę rowerowa pomiędzy miejscowościami Pluskowęsy i Zelgno (wzdłuż DW nr 551, długość 3,4 km). Zakończenie obu inwestycji planowane jest na jesień tego roku.

Nasze drogi rowerowe w liczbach

  • 35 kilometrów to długość tras rowerowych oddanych do użytku w ostatnich 6 miesiącach;
  • 28 kilometrów długości będzie mieć najdłuższa nowa trasa rowerowa łącząca powiaty chełmiński i wąbrzeski wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 548, która skomunikuje ze sobą 5 samorządów (gminy Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk i miasto Wąbrzeźno);
  • 11 mln zł pochłonie budowa ścieżki łączącej Nawrę z Kończewicami i Pluskowęsy z Sierakowicami. Dzięki temu wraz z istniejącymi drogami rowerowymi i chodnikami powstanie trasa łącząca miejscowości w gminie Chełmża i Kowalewo Pomorskie o łącznej długości około 26 kilometrów.

Wydatki na inwestycje drogowe

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego na przygotowanie i realizację zadań drogowych zabezpieczył środki o łącznej wartości 740 mln złotych. Zostaną one wykorzystane na przeprowadzenie inwestycji w perspektywie kolejnych 2 lat. Z listą realizowanych obecnie zadań można zapoznać się na naszej stronie.

fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

ZDW BYDGOSZCZ

ul. Dworcowa 80
85-010 Bydgoszcz

tel. 52 370 57 13,
fax. 52 370 57 16

zdw.byd@zdw-bydgoszcz.pl

ePUAP

nazwa podmiotu:

ZARZĄD DRÓG WOJEWÓDZKICH W BYDGOSZCZY
BYDGOSZCZ, ul. Dworcowa 80

Adres elektronicznej skrzynki podawczej
/4hw6j07pfh/SkrytkaESP
link do pisma ogólnego
ePUAP

WYMOGI FORMALNE

• DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

• RAPORT O DOSTĘPNOŚCI

• PLAN DZIAŁANIA

• POLITYKA PRYWATNOŚCI

• KLAUZULA INFORMACYJNA

• CYBERBEZPIECZEŃSTWO

• DOSTĘPNOŚĆ DLA OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI

 

Archiwa

© Copyright - ZDW Bydgoszcz
Zmodernizowaną drogą z Łabiszyna do BarcinaZamknięcia na DW nr 250 (maj 2021)
Scroll to top

Do prawidłowego działania oraz Państwa wygody nasza strona używa plików cookies. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Pliki cookies to niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy. Są one zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych. Niektóre strony internetowe gromadzą w ciasteczkach informacje o użytkownikach przeglądających zawartość strony (przykładowo koszyk zakupów w sklepie internetowym). W niektórych przypadkach nasza strona internetowa może korzystać z ciasteczek (np. do zapamiętania tzw. zmiennych sesji). W żadnym wypadku ZDW w Bydgoszczy nie wykorzystuje oraz nie zamierza wykorzystywać jakichkolwiek informacji o użytkowniku mogących się znaleźć w ciasteczku.

Akceptuję Ukryj tylko powiadomienia

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień dostępu

Narzędzia ułatwień dostępu

  • Powiększ TekstPowiększ Tekst
  • Pomniejsz TekstPomniejsz Tekst
  • Skala szarościSkala szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Negatywny kontrastNegatywny kontrast
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślone LinkiPodkreślone Linki
  • Czytelna czcionkaCzytelna czcionka
  • Resetuj Resetuj