Zmiany w Białych Błotach – ruch okrężny
W najbliższy weekend rozpocznie się wprowadzanie docelowej organizacji ruchu na nowym rondzie turbinowym w ciągu drogi wojewódzkiej nr 223 w Białych Błotach. To ważna zmiana poprawiająca płynność przejazdu oraz bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów.
Zakończone zostały prace brukarskie, żywicowanie spoin oraz montaż barier sprężystych rozdzielających nowe jezdnie drogi wojewódzkiej. Zamontowane zostało też oznakowanie pionowe. Wykonawca pracuje jeszcze nad oznakowaniem poziomym, w tym montażem separatorów rozdzielających pasy ruchu. Zakończenie tych prac przy dobrej pogodzie planowane jest w najbliższy weekend.
Wykonawca wstępnie zaplanował w nocy z soboty na niedzielę (29/30 sierpnia) oraz w nocy z niedzieli na poniedziałek (30/31 sierpnia) wprowadzenie docelowej organizacji ruchu na nowym rondzie turbinowym. Będzie można korzystać z obu jezdni, ronda, dróg rowerowych i chodników.W przypadku opadów prace mogą potrwać dłużej. We wrześniu planowane są odbiory. Nie będą one wpływały już na sposób poruszania się po nowym rondzie.
Nowe skrzyżowanie z ruchem okrężnym będzie miało charakter ronda turbinowego. To innowacyjne rozwiązanie gwarantujące płynność ruchu i bezpieczeństwo. Kierujący, jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie, wybierają pas ruchu właściwy dla dalszego kierunku jazdy – później na rondzie nie mają możliwości zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
Inwestycja o wartości 18,6 mln zł jest finansowana przede wszystkim ze środków samorządu województwa. Urząd Marszałkowski przeznaczył na ten cel 13,7 mln zł, a gmina Białe Błota 4,8 mln zł.
Turbinowe rondo znacznie ułatwi wyjazd od strony bydgoskiego osiedla Miedzyń i zwiększy bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Powstały oświetlone przejścia i przejazdy dla rowerów. Poprawi też płynność ruchu. Na koszt gminy Białe Błota powstał nowy odcinek ul. Ofiar Hitleryzmu. Wcześniej zadanie udało się skoordynować z powiatem bydgoskim i powstał dojazd do ronda od strony Trzcińca. Droga wojewódzka nr 223 to najkrótsze połączenie Bydgoszczy z węzłem na trasie S5 w Białych Błotach. Gmina Biała Błota zdecydowała się też na budowę odcinka ul. Duńskiej, który dochodzi w rejon nowego skrzyżowania.