Ograniczenie emisji spalin poprzez rozbudowę sieci dróg rowerowych znajdujących się w koncepcji rozwoju systemu transportu Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego dla: Część 1 – Nawra- Kończewice –Chełmża – Zalesie – Kiełbasin –Mlewo –Mlewiec –Srebrniki – Sierakowo w ciągu dróg wojewódzkich nr: 551,649,554
Nazwa zadania: Ograniczenie emisji spalin poprzez rozbudowę sieci dróg rowerowych, znajdujących się w koncepcji rozwoju systemu transportu Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego dla: Części nr 1 – Nawra-Kończewice-Chełmża-Zalesie-Kiełbasin-Mlewo-Mlewiec – Srebrniki-Sierakowo w ciągu dróg wojewódzkich nr: 551, 649, 554.
Nazwa programu operacyjnego: Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020
Oś priorytetowa 3 : Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie
Działanie: 3.5 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w ramach ZIT
Tytuł projektu: Ograniczenie emisji spalin poprzez rozbudowę sieci dróg rowerowych, znajdujących się w koncepcji rozwoju systemu transportu Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego dla: Części nr 1 – Nawra-Kończewice-Chełmża-Zalesie-Kiełbasin-Mlewo-Mlewiec – Srebrniki-Sierakowo w ciągu dróg wojewódzkich nr: 551, 649, 554.
Nr projektu: RPKP.03.05.02-04-0016/18
Uchwała w sprawie przyznania dofinansowania z EFRR: Uchwała Nr 50/2705/23 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 14.12.2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyznania dofinansowania na realizację projektu własnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020. (Pierwotna uchwała o dofinansowanie to uchwała nr 25/1129/19 z dnia 26.06.2019r.)
Beneficjent: Województwo Kujawsko – Pomorskie
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, 85 – 010 Bydgoszcz
Tryb naboru projektu: konkursowy
Całkowita wartość projektu, wg uchwały w sprawie przyznania dofinansowania: 12 927 080,80 zł brutto, w tym dofinansowanie z EFRR: 8 093 118,94 zł
Okres realizacji projektu: 09.10.2017– 31.12.2023
Zakres:
Projekt obejmuje budowę dróg rowerowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą wzdłuż DW nr 551, 649 i 554, zlokalizowanych w województwie kujawsko-pomorskim na terenie Gminy Chełmża (powiat toruński) i gminy Kowalewo Pomorskie (powiat golubsko-dobrzyński). Inwestycja podzielona została na dwa odcinki, pierwszy prowadzi wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 551, drugi prowadzi wzdłuż DW nr 649 i 554.
Zakres robót budowlanych dla odcinka wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 551:
•Budowę drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej z obustronnym obrzeżem chodnikowym (gdy droga rowerowa jest odsunięta od nawierzchni jezdni DW 551) oraz jednostronnym obrzeżem po zewnętrznej stronie i ściekiem przykrawężnikowym od strony jezdni (przy dosunięciu drogi rowerowej do jezdni),
•Budowę kładki ok km 29+629 DW nr 551
•Budowę ściany oporowej:
– ok km 29+665 DW 551
– ok km 30+666 DW 551
•Budowę/przebudowę przepustu:
– ok km 29+930 DW 551
– ok km 29+930 DW 551
•Budowę/przebudowę istniejących zjazdów,
•Budowę zjazdów z drogi rowerowej dla rowerzystów
•Budowę urządzeń odwadniających,
• Budowę peronów autobusowych,
• Przebudowę skrzyżowań,
• Wycinkę kolidującego drzewostanu i zieleni,
• Budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
• Przebudowę sieci telekomunikacyjnej, energetycznej, oświetleniowej,
• Przebudowę lub zabezpieczenie wszystkich kolizji z urządzeniami obcymi,
• Rozbiórkę elementów kolidujących z inwestycją (w tym ogrodzeń i bram).
Zakres robót dla odcinka wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 649 i 554:
• Budowę drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej z obustronnym obrzeżem chodnikowym (gdy droga rowerowa jest odsunięta od nawierzchni jezdni DW 551) oraz jednostronnym obrzeżem po zewnętrznej stronie i ściekiem przykrawężnikowym od strony jezdni (przy dosunięciu drogi rowerowej do jezdni),
• Budowę chodnika z nawierzchni z płytek betonowych z obustronnym obrzeżem chodnikowym (w rejonie kościoła w Kiełbasinie i kapliczki w Mlewie),
• Budowę ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej w Sierakowie na połączeniu z istniejącym ciągiem pieszorowerowym,
• Budowę/przebudowę istniejących zjazdów,
• Budowę zjazdów z drogi rowerowej dla rowerzystów ułatwiających przejazd na drugą stronę drogi wojewódzkiej,
• Przepust:
– ok km 7+838 DW 649
– ok km 9+916 DW 649
– ok km 12+800 DW 649
– ok km 14+500 DW 649
• Kładka ok km 10+400 DW 649
• Ściana oporowa:
– ok km 10+700 DW 649
– ok km 13+560 DW 649
– ok km 14+380 DW 649,
• Budowę urządzeń odwadniających,
• Przebudowę skrzyżowań,
• Budowę peronów autobusowych,
• Budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
• Przebudowę sieci telekomunikacyjnej, energetycznej, oświetleniowej,
• Przebudowę lub zabezpieczenie wszystkich kolizji z urządzeniami obcymi,
• Rozbiórkę 2 budynków gospodarczych w miejscowości Mlewo,
• Rozbiórkę elementów kolidujących z inwestycją (w tym ogrodzeń i bram),
• Wycinkę kolidującego drzewostanu i zieleni.
Celem głównym projektu jest ograniczanie emisji zanieczyszczeń do powietrza poprzez rozwój transportu niskoemisyjnego.
Pozostałe cele:
– Wzrost liczby osób korzystających z transportu rowerowego,
– Spadek emisji gazów cieplarnianych, wynikający ze zmiany schematów mobilności mieszkańców, którzy zamiast transportu indywidualnego samochodowego wybiorą transport rowerowy,
– Ograniczenie użytkowania truciciela środowiska, jakim jest samochód osobowy,
– Promocja proekologicznych środków transportu, przyczyniająca się do zrównoważonego rozwoju transportu,
– Rozwój turystyki rowerowej na terenie ZIT,
– Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Inwestycja przyczyni się do realizacji następujących wskaźników:
1. Produktu:
a. Długość wspartej infrastruktury rowerowej – 13,04 km;
b. Długość wybudowanych dróg dla rowerów – 13,04 km
2. Rezultatu:
- Liczba osób korzystających z wybudowanych/przebudowanych dróg dla rowerów – 43 788 osób
- Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych (CI34) – 85,64 tony równoważnika CO2