Ograniczenie emisji spalin poprzez rozbudowę sieci dróg rowerowych znajdujących się w koncepcji rozwoju systemu transportu Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego dla: Części nr 2 – Złotoria – Nowa Wieś – Lubicz Górny w ciągu drogi wojewódzkiej nr 657
Nazwa zadania: Ograniczenie emisji spalin poprzez rozbudowę sieci dróg rowerowych, znajdujących się w koncepcji rozwoju systemu transportu Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego dla: Części nr 2 – Złotoria-Nowa Wieś-Lubicz Górny w ciągu drogi wojewódzkiej nr 657.
Nazwa programu operacyjnego: Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020
Oś priorytetowa 3 : Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie
Działanie: 3.4 Zrównoważona mobilność miejska i promowanie strategii niskoemisyjnych
Tytuł projektu: “ Ograniczenie emisji spalin poprzez rozbudowę sieci dróg rowerowych, znajdujących się w koncepcji rozwoju systemu transportu Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego dla: Części nr 2 – Złotoria-Nowa Wieś-Lubicz Górny w ciągu drogi wojewódzkiej nr 657.”
Nr projektu: RPKP.03.04.00-04-0018/20
Uchwała w sprawie przyznania dofinansowania z EFRR: Uchwała Nr 54/2808/23 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 29.12.2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyznania dofinansowania na realizację projektu własnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020. (Pierwotna uchwała o dofinansowanie to uchwała nr 30/1327/20 z dnia 05.08.2020r.)
Beneficjent: Województwo Kujawsko – Pomorskie
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, 85 – 010 Bydgoszcz
Tryb naboru projektu: konkursowy
Całkowita wartość projektu, wg uchwały w sprawie przyznania dofinansowania: 5 604 725,08 zł brutto, w tym dofinansowanie z EFRR: 4 035 402,05 zł
Okres realizacji projektu: 09.10.2017– 31.12.2023
Zakres:
Projekt obejmuje budowę drogi rowerowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 657, zlokalizowanej w województwie kujawsko-pomorskim na terenie Gminy Lubicz (powiat toruński).
Elementy wchodzące w zakres projektu:
- Budowa drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej z obustronnym obrzeżem chodnikowym (gdy droga rowerowa jest odsunięta od nawierzchni jezdni DW 657) oraz jednostronnym obrzeżem po zewnętrznej stronie i ściekiem przykrawężnikowym od strony jezdni (przy dosunięciu drogi rowerowej do jezdni),
- Przepust ok km 0+795 DW 657,
- Ściana oporowa ok km 1+220 DW 657,
- Przepust ok km 1+705 DW 657,
- Przepust ok km 2+040 DW 657,
- Ściana oporowa ok km 3+320 DW 657,
- Ściana oporowa ok km 4+082 DW 657,
- Kładka ok km 7+230 DW 657.
- Budowa/przebudowa istniejących zjazdów,
- Budowa zjazdów z drogi rowerowej dla rowerzystów,
- Budowa urządzeń odwadniających,
- Budowa chodnika z nawierzchni z płytek betonowych z obustronnym obrzeżem chodnikowym,
- Budowa ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej,
- Przebudowa skrzyżowań,
- Budowa peronów autobusowych,
- Budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- Przebudowa sieci telekomunikacyjnej, energetycznej, oświetleniowej,
- Przebudowa lub zabezpieczenie wszystkich kolizji z urządzeniami obcymi,
- Rozbiórka wiatrołapu,
- Budowa przejazdu dla rowerzystów i przejścia dla pieszych przez torowisko w miejscowości Lubicz Dolny,
- Rozbiórka elementów kolidujących z inwestycją (w tym ogrodzeń i bram),
- Wycinka kolidującego drzewostanu i zieleni,
- W ramach przebudowy przejazdu:
-montaż urządzeń SRK,
-montaż oświetlenia,
-wymiana podkładów i szyn nawierzchni torowej oraz regulacja osi toru,
-wymiana płyt przejazdowych oraz asfaltowanie dojazdów do przejazdu.
Celem głównym projektu jest ograniczanie emisji zanieczyszczeń do powietrza poprzez rozwój transportu Niskoemisyjnego.
Pozostałe cele:
– Wzrost liczby osób korzystających z transportu rowerowego,
– Spadek emisji gazów cieplarnianych, wynikajacy ze zmiany schematów mobilności mieszkańców, którzy zamiast transportu indywidualnego samochodowego wybierają transport rowerowy,
– Ograniczenia użytkowania truciciela środowiska, jakim jest samochód osobowy,
– Promocja proekologicznych środków transportu, przyczyniająca się do zrównoważonego rozwoju transportu,
– Rozwój turystyki rowerowej na terenie ZIT,
– Szersze wykorzystanie transportu niezmotoryzowanego;
– Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Inwestycja przyczyni się do realizacji następujących wskaźników:
- Produktu:
- Długość wspartej infrastruktury rowerowej – 6,66 km;
- Długość wybudowanych dróg dla rowerów – 6,66 km
- Liczba osób korzystających z wybudowanych/przebudowanych dróg dla rowerów – 41 227 osób
- Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych (CI34) – 41,18 tony równoważnika CO2