Ograniczenie emisji spalin poprzez rozbudowę sieci dróg rowerowych znajdujących się w koncepcji rozwoju systemu transportu Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego dla: Części nr 3 – Toruń – Mała Nieszawka – Wielka Nieszawka – Cierpice w ciągu drogi wojewódzkiej nr 273
Nazwa zadania: .” Ograniczenie emisji spalin poprzez rozbudowę sieci dróg rowerowych znajdujących się w koncepcji rozwoju systemu transportu Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego dla: Części nr 3 – Toruń – Mała Nieszawka- Wielka Nieszawka – Cierpice w ciągu drogi wojewódzkiej nr 273”,
Nazwa programu operacyjnego: Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020
Oś priorytetowa 3 : Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie
Działanie: 3.4 Zrównoważona mobilność miejska i promowanie strategii niskoemisyjnych
Tytuł projektu: .” Ograniczenie emisji spalin poprzez rozbudowę sieci dróg rowerowych znajdujących się w koncepcji rozwoju systemu transportu Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego dla: Części nr 3 – Toruń – Mała Nieszawka- Wielka Nieszawka – Cierpice w ciągu drogi wojewódzkiej nr 273”,
Nr projektu: RPKP.03.04.00-04-0019/20
Uchwała w sprawie przyznania dofinansowania z EFRR: Uchwała Nr 50/2678/23 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 14.12.2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyznania dofinansowania na realizację projektu własnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020. (Pierwotna uchwała o dofinansowanie to uchwała nr 30/1329/20 z dnia 05.08.2020r.)
Beneficjent: Województwo Kujawsko – Pomorskie
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, 85 – 010 Bydgoszcz
Tryb naboru projektu: konkursowy
Całkowita wartość projektu, wg uchwały w sprawie przyznania dofinansowania: 11 436 901,25 zł brutto, w tym dofinansowanie z EFRR: 6 232 130,65 zł
Okres realizacji projektu: 09.10.2017– 31.12.2023
Zakres:
Projekt obejmuje budowę drogi rowerowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 273, zlokalizowanych w województwie kujawsko-pomorskim na terenie Gminy Wielka Nieszawka (powiat toruński).
Elementy wchodzące w zakres projektu:
- Budowa drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej z obustronnym obrzeżem chodnikowym (gdy droga rowerowa jest odsunięta od nawierzchni jezdni DW 551) oraz jednostronnym obrzeżem po zewnętrznej stronie i ściekiem przykrawężnikowym od strony jezdni (przy dosunięciu drogi rowerowej do jezdni),
- Przepust ok km 0+720 DW 273.
- Przepust ok km 1+011 DW 273.
- Ściana oporowa ok km 2+720 DW 273.
- Ściana oporowa ok km 3+534 DW 273.
- Ściana oporowa ok km 4+421 DW 273.
- Kładka ok km 4+960 DW 273.
- Przebudowa istniejących oraz budowa nowych zjazdów zgodnie z wnioskami właścicieli sąsiadujących z inwestycją nieruchomości.
- Budowa zjazdów z drogi rowerowej dla rowerzystów ułatwiających przejazd na drugą stronę drogi wojewódzkiej.
- Budowa / przebudowa zatok autobusowych,
- Przebudowa skrzyżowań,
- Budowa chodników,
- Budowa ciągów pieszo-rowerowych,
- Budowa peronów autobusowych,
- Budowa miejsc postojowych dla rowerów,
- Budowa urządzeń odwadniających (w tym skrzynek rozsączających).
- Rozbiórka kolidujących z inwestycją elementów (m.in. bramy, ogrodzenia),
- Usunięcie kolizji z uzbrojeniem podziemnym- w tym przebudowa sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych,
- Budowa konstrukcji oporowych,
- Budowa wysp nieprzejezdnych na DW 273 na granicy miasta Toruń,
- Wycinka kolidujących z inwestycją drzew.
Celem głównym projektu jest ograniczanie emisji zanieczyszczeń do powietrza poprzez rozwój transportu Niskoemisyjnego.
Pozostałe cele:
– Wzrost liczby osób korzystających z transportu rowerowego,
– Spadek emisji gazów cieplarnianych, wynikajacy ze zmiany schematów mobilności mieszkańców, którzy zamiast transportu indywidualnego samochodowego wybierają transport rowerowy,
– Ograniczenia użytkowania truciciela środowiska, jakim jest samochód osobowy,
– Promocja proekologicznych środków transportu, przyczyniająca się do zrównoważonego rozwoju transportu,
– Rozwój turystyki rowerowej na terenie ZIT,
– Szersze wykorzystanie transportu niezmotoryzowanego;
– Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Inwestycja przyczyni się do realizacji następujących wskaźników:
Produktu:
- Długość wspartej infrastruktury rowerowej – 6,42 km;
- Długość wybudowanych dróg dla rowerów – 6,42 km
Rezultatu:
- Liczba osób korzystających z wybudowanych/przebudowanych dróg dla rowerów – 80 556 osób
- Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych (CI34) – 77,57 tony równoważnika CO2