Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 249 wraz z uruchomieniem przeprawy promowej przez Wisłę na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa
Nazwa programu operacyjnego: Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020
Oś priorytetowa 5 : Spójność wewnętrzna i dostępność zewnętrzna regionu
Działanie: 5.1 Infrastruktura drogowa
Tytuł projektu: „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 249 wraz z uruchomieniem przeprawy promowej przez Wisłę na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa”
Nr projektu: Nr projektu: RPKP.05.01.00-04-0013/18
Uchwała w sprawie przyznania dofinansowania z EFRR: Uchwała Nr 4/115/19 Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 1 lutego 2019 r. w sprawie przyznania dofinansowania na realizację projektu własnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Beneficjent: Województwo Kujawsko – Pomorskie
Jednostka realizująca projekt: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80, 85 – 010 Bydgoszcz
Tryb naboru projektu: pozakonkursowy
Całkowita wartość projektu, wg uchwały w sprawie przyznania dofinansowania: Wartość ogółem: 21 715 321 zł brutto (w tym wydatki kwalifikowalne: 18 474 529,45 zł brutto), w tym dofinansowanie z EFRR: 15 703 348,88 zł
Okres realizacji projektu: 01.02.2017 – 31.12.2023
Zakres: Projekt obejmował przebudowę DW nr 249 wraz z uruchomieniem połączenia promowego pomiędzy brzegami Wisły. Planowane przejście dla promu znajduje się na północny-zachód od Solca Kujawskiego, pomiędzy przyczółkami, w linii dawnej przeprawy wojskowej–763,56 km Wisły. W ramach projektu przewidziano:
- przebudowę DW nr 249 w obrębie ewidencyjnym Czarnowo gm. Zławieś Wielka na odc. od km 0+000 do km 1+983 oraz w Solcu Kuj od km 1+983 do km 2+582,
- przebudowę przyczółków brzegowych
- budowę jednostki pływającej (promu) i jego rozruch eksploatacyjny.
Głównym celem projektu jest poprawa spójności wewnętrznej i dostępności transportowej regionu poprzez likwidacje nieciągłości DW nr 249. Głównymi przesłankami realizacji projektu są potrzeby poprawienia układu komunikacyjnego pomiędzy gminami położonymi po przeciwnej stronie Wisły, słabo wykorzystywana Wisła do żeglugi śródlądowej, brak alternatywnego połączenia dróg krajowych nr 80 i nr 10 pomiędzy 2 miastami subregionalnymi, brak alternatywnego połączenia z drogą krajową S5 i S10, co wpływa na dostępność transportu drogowego wojewódzkiego. Powstanie przeprawy jest wysoce uzasadnione z punktu widzenia zarówno efektów transportowych, jak i gospodarczych. Efekty realizacji:
- lepsze skomunikowanie gmin położonych na północnym brzegu Wisły z gminami położonymi na południowym brzegu rzeki Wisły, co ma znaczenie dla lokalnego rynku pracy,
- skomunikuje ze sobą DK nr 80 i 10, w tym siecią TEN-T, zapewniając alternatywne poł. w przypadku kolizji drogowej lub awarii na moście w Fordonie,
- usprawni dojazd do DK S5 oraz S10,
- pozwoli na wykorzystanie walorów położenia gmin przy rzece do rozwoju żeglugi śródlądowej, w tym pasażerskiej i towarowej,
- wpłynie na dalszy rozwój strefy gospodarczej w Solcu Kuj i Bydgoszczy.
Województwo Kujawsko-Pomorskie, Powiat Bydgoski, Powiat Toruński, Gm. Zławieś Wielka i Gm. Solec Kuj. zawarli w dniu 26.09.2017 r. porozumienie o wspólnym przygotowaniu i realizacji projektu pn. ”Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 249 wraz z uruchomieniem przeprawy promowej przez Wisłę na wysokości Solca Kujawskiego i Czarnowa” . W 2022 roku zakończyła się przebudowa dróg i przyczółków. Do Solca sprowadzono wybudowaną jednostkę promową. Po wykonaniu bagrowania podejść pod przyczółki i toru wodnego planowany jest rozruch i oddanie inwestycji do użytku.
Inwestycja przyczyni się do realizacji wskaźników:
- a) produktu: długość przebudowanych dróg wojewódzkich – 2,500 km;
- b) rezultatu: Wskaźnik nośności drogi wojewódzkiej – 100 kN.